Nu har jag haft höns i några år och ja, höns blir sjuka, hängiga, skadade osv. Och det är inte det lättaste att få tag på medicin eller få någon veterinär att intressera sig. Så jag har helt enkelt kokat ihop egen medicin eller hittat egna lösningar och faktiskt så har det funkat riktigt bra.
Jag har tagit några vitlöksklyftor som jag skurit i mindre bitar och kokat i vatten tillsammans med blad av johannesört och några bitar chagasvamp(sprängticka). Ibland har jag det bara så och matar i den sjuka några skedar per dag eller så blandar jag det med havregryn och a-fil till en gröt. Ibland har jag i vitaminer från granngården. Fördelen med den här medicinen är att alla kan äta av den.
Gjorde avkok på vitlök och johannesört som jag gav till en höna med äggledarinflammation. Hon blev frisk.
En kyckling som var hängig och medtagen fick vitlöksavkok blandat med havregryn, kokt äggula och a-fil till en välling. Nu är den pigg.
När jag hade kycklingar som blev hackade så försökte jag med allt möjligt men det som funkade bäst var att stryka på lite antiseptisk kräm som finns på apoteket. Då blev det inte nån infektion i såret.
Jag har också tjärsalva (som jag fått av en kompis som gör den själv) som jag har lagt på sår.
Har ni några hemmakurer som funkar?