Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hemmagjord medicin  (läst 3131 gånger)

Cathrin73

• Södermanland
Hemmagjord medicin
« skrivet: 21 aug-13 kl 18:41 »
Nu har jag haft höns i några år och ja, höns blir sjuka, hängiga, skadade osv. Och det är inte det lättaste att få tag på medicin eller få någon veterinär att intressera sig. Så jag har helt enkelt kokat ihop egen medicin eller hittat egna lösningar och faktiskt så har det funkat riktigt bra.
Jag har tagit några vitlöksklyftor som jag skurit i mindre bitar och kokat i vatten tillsammans med blad av johannesört och några bitar chagasvamp(sprängticka). Ibland har jag det bara så och matar i den sjuka några skedar per dag eller så blandar jag det med havregryn och a-fil till en gröt. Ibland har jag i vitaminer från granngården. Fördelen med den här medicinen är att alla kan äta av den.
Gjorde avkok på vitlök och johannesört som jag gav till en höna med äggledarinflammation. Hon blev frisk.
En kyckling som var hängig och medtagen fick vitlöksavkok blandat med havregryn, kokt äggula och a-fil till en välling. Nu är den pigg.
När jag hade kycklingar som blev hackade så försökte jag med allt möjligt men det som funkade bäst var att stryka på lite antiseptisk kräm som finns på apoteket. Då blev det inte nån infektion i såret.
Jag har också tjärsalva (som jag fått av en kompis som gör den själv) som jag har lagt på sår.

Har ni några hemmakurer som funkar?
Bor på landet och har hedemorahöns och några blandisar, två katter, en kanin, en Fransk Bulldog, två barn och en man.

Smajsan

• -
SV: Hemmagjord medicin
« Svar #1 skrivet: 21 aug-13 kl 21:48 »
Vad smart!
Jag ska lägga dom på minnet nästa gång någon blir sjuk.
Det enda som jag gjort är att ge raps olja till en höna som hade satt något i halsen och verkligen hade svårt att andas, även en liten kyckling har det funkat på.
Jag ska se efter lite johannes ört om det finns kvar nu. Kan vara bra att ha hemma och koka "kuckelimuck medicin" om någon blir krasslig.
 Funkar det är det ju super.
Tack för tipsen. Hoppas det kommer fler.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 22 aug-13 kl 10:49 »
Jag krossar vitlöksklyftor och har i vattnet i perioder till hönsen. Ohyra gillar inte smaken av vitlökshöns. Har även vitlök och matoljeblandning till hästarna mot div. flygfän. Mycket billigare och lika effektivt som svindyra färdigmedel.
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

Viickiss

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 25 aug-13 kl 08:43 »
Detta ska jag spara :) Men vart får du tag i den där svampen? Jag googlade och det kom upp en massa läskigt om droger å grejer  :o inte vad jagh letade efter precis  ;D
Våra härliga hönor är så GOOOA! :D

AlexandraK

« Svar #4 skrivet: 25 aug-13 kl 20:47 »
Nu har jag varit o plockat Johannesört. Är det dom gula bladen jag ska koka m vitlök? Är det vattnet jag ska ge hönan?

Cathrin73

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 28 aug-13 kl 15:24 »
Jag har tagit de gröna bladen på johannesörten, bara dragit av ett gäng och kokat med vitlöken.
Svampen/tickan växer på björkar. Jag har en kompis som är svampexpert som plockat åt mig. Här kan du läsa mer: http://www.morotsliv.com/2012/08/chaga-sprangticka.html
Bor på landet och har hedemorahöns och några blandisar, två katter, en kanin, en Fransk Bulldog, två barn och en man.

Cathrin73

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 28 aug-13 kl 15:26 »
Jag silar av vattnet och använder det, ibland precis som det är men oftast så blandar jag det i maten. Enklast att få i dem det då.

Viickiss

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 01 sep-13 kl 20:53 »
Ah okej :) har en rätt stor ticka på våran björk här ute är det en sådan tro :)
Våra härliga hönor är så GOOOA! :D

MissT

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 01 sep-13 kl 22:20 »
På 70 talet var det en tant från Estland, som berättade för mej om en klok gumma, som botat någon med cancer. Hon sa att hon tog en svamp som växte på en björk. Det måste ha varit en chagasvamp.

Broberg

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 01 sep-13 kl 22:25 »
Jag krossar vitlöksklyftor och har i vattnet i perioder till hönsen. Ohyra gillar inte smaken av vitlökshöns. Har även vitlök och matoljeblandning till hästarna mot div. flygfän. Mycket billigare och lika effektivt som svindyra färdigmedel.

http://www.alltomhastar.se/artiklar/fragespalt/fraga-om-vitlok-till-hast-ar-det-bra/

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #10 skrivet: 02 sep-13 kl 11:29 »
Dom får inget per os utan jag stryker medlet på ryggen i ljumskar och på bogen.  :)

Broberg

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 02 sep-13 kl 11:47 »
Dom får inget per os utan jag stryker medlet på ryggen i ljumskar och på bogen.  :)

:)

Man kan aldrig vara nog tydlig, med det där. Ett tag var det populärt att vräka i dem vitlök.

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
« Svar #12 skrivet: 02 sep-13 kl 12:00 »
Har inget att bidra med men gillar tråden  :)

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #13 skrivet: 03 sep-13 kl 09:40 »

Man kan aldrig vara nog tydlig, med det där. Ett tag var det populärt att vräka i dem vitlök.
Helt rätt, man kan inte svälja allt som skrivs och sägs utan att kritiskt granska  8)

Nina W

• Värmland
« Svar #14 skrivet: 03 sep-13 kl 13:32 »

Hur mycket vitlök? Är det risk att dom inte gillar smaken om dom inte är nöjda? Jag ska testa att ge dom gröt med vitlök och se om dom gillar det... äter dom inte den så är det ju risk att dom inte gillar vattnet och dricker för lite.

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #15 skrivet: 03 sep-13 kl 23:47 »
Jag krossar en klyfta och har i vattenautomaten. De dricker som vanligt, har inte märkt nån skillnad.

Dela detta:

* Inloggade just nu

159 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.

* Nya annonser