Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vaktlar till mat  (läst 2296 gånger)

Johan1983

• Halland
Vaktlar till mat
« skrivet: 23 aug-13 kl 02:25 »
Det finns en del trådar med recept och en del med raser men jag hittade ingen tråd som specifikt handlade om raser till mat.

Jag har den vanliga japanen vars ägg ligger på ruvning just nu.
Det är väl inte så mycket mat på den?
Vilken vaktel är det man brukar få på restaurang?

Den japanska jättevakteln är ju större. Vart sitter egentligen den extra vikten?
Är det helt enkelt så att allt är kött eller bidrar det till en starkare benstomme också?
Märker man att större vaktlar är fetare i smaken eller är det samma?

Fläskvakteln, den franska är väl nästan som en liten kyckling?

Har ni några erfarenheter eller kanske till och med lite egna bilder som visar hur exempelvis en slaktad fläskvaktel ser ut?

Jag har googlat efter bilder men det verkar som att folk blandar ihop dom

Johan1983

• Halland
SV: Vaktlar till mat
« Svar #1 skrivet: 27 aug-13 kl 02:19 »
Vad spelar fodret för roll när det kommer till smaken?

Majsvaktlar, är det en delikatess?

tinaw

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 08 sep-13 kl 20:31 »
Raser till mat är bara större, tänk en uppskalad vaktel helt enkelt. På en vanlig japan finns kanske 70-80 g kött i bröstfileerna, på en fläsk kanske 150-200. Det är rätt stor skillnad! Vaktel har nästan allt sitt kött i bröstfileerna. En större vaktel är inte en fetare.

Johan1983

• Halland
« Svar #3 skrivet: 09 sep-13 kl 19:30 »
Raser till mat är bara större, tänk en uppskalad vaktel helt enkelt. På en vanlig japan finns kanske 70-80 g kött i bröstfileerna, på en fläsk kanske 150-200. Det är rätt stor skillnad! Vaktel har nästan allt sitt kött i bröstfileerna. En större vaktel är inte en fetare.

Så med andra ord, skaffar man vaktel för mat så är det uteslutande den franska kulturvakteln \ fläskvakteln som gäller?

Smaken försämras inte ju större den blir etc?

tinaw

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 10 sep-13 kl 12:16 »
Skaffar man vaktel för mat så lär man bli hungrig  ;D

Skämt åsido, ja, om det inte är äggen man är ute efter i första hand, då är det fläskvaktel som gäller.

Johan1983

• Halland
« Svar #5 skrivet: 10 sep-13 kl 22:27 »
Skaffar man vaktel för mat så lär man bli hungrig  ;D

Skämt åsido, ja, om det inte är äggen man är ute efter i första hand, då är det fläskvaktel som gäller.

Det beror på, tänk att man tar beslutet 1e juli, 17e juli är dom kläckta och i slutet av augusti är dom slaktade.
Beroende på antal så kan man ju faktiskt fylla frysen  :)

Men jag har dom i första hand till äggen. Köttet får bli en bonus om man nu kan hitta någon att slakta dom åt mig för det är inte så roligt att klippa deras små huvuden

Dela detta:

* Inloggade just nu

182 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser