Försöker fundera ut och leta fram delar till en dator lämplig för ett off-grid hem. Så här långt har jag kommit hittills. (Om ni hittar snålare bitar när ni surfar runt på nätet så låt mig gärna få veta det, ok?)
Dator Compulab Utilite
Tillräckligt med processorkraft för att surfa med, oavsett om den körs med android eller ubuntu (personligen hoppas jag på mageia eller kanske till och med sailfish). Den tar mellan 4 och 8 watt i full drift. Den billigaste varianten kostar bara 99 USD (vilket med frakt och allt borde ligga kring tusenlappen här). Men bäst av allt är att den går att direktkoppla mot ett fritidsbatteri eftersom den har inbyggd regulator. Ett plus är att datorn inte har några fläktar. Kan fås med singel-, dubbel- och fyrkärnig processor.
Bildskärm Lenovo ThinkVision LT1421
Bildskärmen bjöd på en överraskning. När jag letade efter effektsnåla skärmar upptäckte jag att det numera finns ganska stora usb-drivna sådana. Ända upp till 21 tum kan man komma utan att koppla mer än usb-kablage. 14-tummaren från Lenovo är den snålaste skärmen jag hittat i den klassen och den drar bara 4,2 watt i drift (0,1W i standby). Trots det är upplösningen 1366 x 768 pixlar vilket är tillräckligt för både jobb och nöje.
Önskedrömmar
Skulle vilja ha en usb-kopplad batteriregulator att koppla mellan solpanel och fritidsbatteri. På så sätt skulle man ganska enkelt få veta hur strömmen kommer in och hur fort den går ut. Med datorkopplingen så kan man göra rätt mycket med de uppgifterna. Dessutom skulle det vara bra att hitta någon sorts beskrivning på hur man bygger en riktantenn för mobilt bredband. Har redan tillverkat en TV-antenn med ritningar jag hittade på nätet och den fungerar bra tillsammans med det usb-kopplade tv-kortet här hemma. Förstärkaren som driver högtalarna här (amp6basic från svenska 41Hz) är också färdig för batteridrift, men effektbehovet är lite i överkant med 2 x 14 W (vid högsta volym, dock). Bra högtalare behövs om man ska sitta fler än en kring skärmen, men är det någon som har tips på en lite effektsnålare variant? (Som jämförelse kan nämnas att lillans kompisar hade spontandisco här men vågade inte dra på för fullt.) Om lillan sover lyssnar jag på datorn via mitt bluetooth-headset, vilket har en lyssningstid på sju timmar. Tangentbord och mus ska gärna kunna användas trådlöst och då gärna drivas med laddningsbara batterier. Mitt lilla tangentbord från Penclic är laddningsbart med en micro-usb-sladd, exempelvis.
Har jag glömt något viktigt?