Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tupp eller höna?  (läst 982 gånger)

mli79

• Skåne
tupp eller höna?
« skrivet: 26 aug-13 kl 15:47 »
Nu är de 4,5v och jag är otroligt nyfiken. I kullen finns det en "säker" tupp och en "säker" höna. Tuppen gissade jag som tupp redan första veckan, hönan fick sina randiga fjädrar väldigt tidigt över kroppen. Och så är hon mer mjuk till sättet. Och liiiten... Men jag har ju tre till som jag är väldigt osäker på. Dessa ska ut på annons snarast, behöver er hjälp med att könsbestämma!

Tuppen (t v) och hönan (t v):

Den "svarta" (t v) och den "bruna" (t h).  Den bruna har en mer utvecklad kam, den svarta inga fjädrar på ryggen
Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.

mli79

• Skåne
SV: tupp eller höna?
« Svar #1 skrivet: 26 aug-13 kl 15:49 »
Den 5:e, gulsvartrandiga. Ränderna på vingarna indikerar ju höna, så även de randiga fjädrarna som är på väg ut i nacken, och de på skuldrorna.. annars inte mycket till fjädrar än.

Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.

mli79

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 26 aug-13 kl 16:47 »
Glömde, det är Brahma

mli79

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 28 aug-13 kl 08:57 »
Ingen som vill/kan hjälpa mig?

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #4 skrivet: 02 sep-13 kl 19:16 »
Utan att ha koll på färgerna så är "slow fetahering" vanligare och tydligare på tuppar...
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

192 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser