Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Saft på aronia  (läst 5987 gånger)

Sallad

• Västergötland
Saft på aronia
« skrivet: 28 aug-13 kl 10:32 »
Hej.
Har en stor aroniabuske som jag plockat av några kg från och skulle vilja göra saft.
Och så till frågan: Varje bär sitter ju i en pinne, ungefär som körsbär fast i klasar (japp, jag är inget vidare på att förklara men hoppas att någon är desto bättre på att förstå vad jag menar) och jag undrar om man kan ha kvar "pinnarna" när man gör saften eller om det påverkar smaken?
Värmlänning som flyttat runt och runt och sen hamnat i Västergötland med sambo, jakthund, produktionskaniner, häst och en råttjägare.

anne-li

• Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Saft på aronia
« Svar #1 skrivet: 28 aug-13 kl 10:47 »
`Pinnarna` påverkar smaken och kan ge en sträv smak.
Kanske värd att försöka med och utan
som ett mindre experiment?
Testa!
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Sallad

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 28 aug-13 kl 10:56 »
`Pinnarna` påverkar smaken och kan ge en sträv smak.
Kanske värd att försöka med och utan
som ett mindre experiment?
Testa!

Det är min plan B, men tänkte att någon annan kanske redan testat och då kan jag ju dra nytta av det ;)
Värmlänning som flyttat runt och runt och sen hamnat i Västergötland med sambo, jakthund, produktionskaniner, häst och en råttjägare.

ekonomisanering

« Svar #3 skrivet: 01 sep-13 kl 12:41 »
Aroniasaft är gudomligt. Men bären är hårda o svårt få ut saft, de ska helst därför plockas när de är frostnupna. Likör: bär i botten på flaskan, nån dl socker o vodka flaskan upp. Då har du en gudadryck till jul

VillVill

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 22 nov-13 kl 21:24 »
Troligtvis har du redan kokat och druckit upp din saft men skriver min erfarenhet ifall någon annan läser :)
Jag kokar saften i en saftmaja och jag upplever att man inte bör ha mer än halvfullt i den då det sega skalet gör att dom bären i botten är
"tomma" och börjar släppa ifrån sig lite av den beska smaken från skalet. Hoppas ni förstår :) jag tycker oxå att man inte behöver sockra så
mycket på aroniabären som man kan tro :)
Hoppas de kan hjälpa någon iafa :)

Visigot

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 29 dec-13 kl 15:41 »
Har tänkt plantera Aronia så jag behöver tips på en "god" sort - vad heter sorterna ni har?
"Fantasi är viktigare än kunskap" Albert Einstein

Varg-älva

• Finland
« Svar #6 skrivet: 19 jan-14 kl 07:50 »
Jag fryser ner aronia-bären och kokar saft under vintern. Blandar alltid också i sura bär eller rabarber.

Jag har ingen aning om vad de är för sort. Smaken skiljer också från år till år, antagligen beroende på mängden sol, vatten, temperatur....

Dela detta:

* Inloggade just nu

194 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser