Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nykläckta Vaktlar  (läst 4297 gånger)

Johan1983

• Halland
Nykläckta Vaktlar
« skrivet: 30 aug-13 kl 01:08 »
Cirka klockan 21:30 kläcktes ikväll min första vaktel, en gul sådan följd någon timme senare av en jättemörk.
Dom ser pigga ut och blir starkare för varje minut. Men dom går runt och äter små äggskalsbitar från golvet i kläckaren och det får mig att fundera på om dom inte är hungriga. Min kuvös är inte färdig ännu, därför funderar jag på om jag inte borde koka ett ägg, hacka upp det, öppna äggkläckaren snabbt och lägga i det så dom får äta. Alternativt lite ströbröd kanske? Eller vetemjöl?

Jag hittar bara information om att vänta i 24 timmar och flytta vaktlarna och ge dom mat, men vissa flyttar dom efter två timmar och därför tänkte jag att det ena utesluter väl inte det andra, låta dom stanna kvar men slänga in lite mat?

Johan1983

• Halland
SV: Nykläckta Vaktlar
« Svar #1 skrivet: 30 aug-13 kl 01:13 »
Här är en bild på dom små liven, borde jag oroa mig för tån?

Johan1983

• Halland
« Svar #2 skrivet: 30 aug-13 kl 01:15 »
Den här bilden togs tidigare, det är den första kycklingen. Notera de spikraka tårna jämfört med den andra

Diozz

« Svar #3 skrivet: 30 aug-13 kl 22:16 »
Krokiga tår hos nykläckta kycklingar beror troligen på vitaminbrist hos hönan. Hönan har inte fått i sig tillräckligt med vitamin B2 och/eller B6. Med rätt foder från början kan det rätta till sig.. så är det med vanliga höns ialla fall.. vaktlar kan jag inte förstå att det skulle vara någon större skillnad på...

Diozz

« Svar #4 skrivet: 30 aug-13 kl 22:21 »
Jäst innehåller både b2 och b6.. så blanda i lite jästpulver i fodret för extra b vitaminer:)

Johan1983

• Halland
« Svar #5 skrivet: 31 aug-13 kl 01:49 »
Det kan man ju prova.

Nästan alla vaktlar ser friska ut förutom en eftersläntrare som ligger i fosterställning för att sedan hoppa runt i spasmiska ryckningar.
En familjemedlem tänkte avliva den men den började pipa och då sparade hon den, hon tänkte att den hade trots allt så mycket energi så den kanske överlever. Vad tror ni?
Den är liten, tog lång tid att kläckas och kom från ett litet ägg.
Huvudet släpar i marken och den går inte, den studsar runt

Diozz

« Svar #6 skrivet: 31 aug-13 kl 19:42 »
Den kommer inte överleva.. kan den inte lyfta huvudet kommer den varken kunna äta eller dricka...

sunkan_85

• -
« Svar #7 skrivet: 31 aug-13 kl 19:51 »
dom lever på sin ägg gula upp till 4 dygn efter kläck.
så de har energi så de klarar sig.

om den inte kan röra sig normalt så gör ni bäst i att ta bort den man kan vänta 5-10h och se om det har löst sig men annars är det humanast att bedöva och avliva så den slipper svälta ihjäl.

jag har haft många som har haft krokiga tår de första 12/24h efter kläck
jag antar att dom kan bli lite så i det trånga ägget också.
men 99% får raka tår efter 24h annars behöver man nog göra nått.

Johan1983

• Halland
« Svar #8 skrivet: 01 sep-13 kl 20:02 »
Jag har en liten, den kan äta och den kan springa jättefort, problemet är att den gör det på knäna.
Den har levt i snart 24 timmar.

Den första som jag skrev om repade sig, på morgonen så yrade den fortfarande runt men med rak hals. Nu verkar det som att den kan hålla huvudet uppe.
Den var sekunder från att avlivas och det var tur att man inte hann göra det.

Jag läser om att tejpa krokiga tår, är det en lösning?
Fågeln klarar sig hittills även med sitt handikapp, den får i sig näring och alla hittar vatten och mat

Johan1983

• Halland
« Svar #9 skrivet: 01 sep-13 kl 23:06 »
Jag har föresten märkt att mina vaktlar äter några kopiösa mängder sand.
Jag lägger 1-2 deciliter sand i hörnet för dom att leka i, när jag kommer tillbaka är sanden slut.
Är det så det skall vara?

tinaw

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 08 sep-13 kl 21:58 »
Krokiga tår beror ofta på ojämn temp i kläckaren också. Hur har det gått med tejpandet?

Johan1983

• Halland
« Svar #11 skrivet: 09 sep-13 kl 00:24 »
Jag har avvaktat, ena foten blev bra men den andra är fortfarande fel.
Fågeln klarar att gå runt på handleden och det ser ut som att den har utvecklat en liten knöl som den stödjer på. Förmodligen så blir det väl fel men jag har ingen här hemma som tror på att behandla den med tejp

tinaw

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 10 sep-13 kl 12:24 »
Ska man tejpa (vilket funkar utmärkt) ska man göra det så snart som möjligt, helst inom de första dygnen.

Johan1983

• Halland
« Svar #13 skrivet: 10 sep-13 kl 22:29 »
Ska man tejpa (vilket funkar utmärkt) ska man göra det så snart som möjligt, helst inom de första dygnen.

Då är det kört, den är snart två veckor

Dela detta:

* Inloggade just nu

183 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser