Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stevia  (läst 13797 gånger)

KAJ

Re:Stevia
« Svar #40 skrivet: 14 maj-07 kl 21:39 »
Jodå, mina växer o frodas! Jag delade den orotade sticklingen i flera bitar o de lever fortfarande...

Idag toppade jag den rotade sticklingen o delade den i 3-4 bitar, så nu står det flera plastpåsar med steviabebisar på tillväxt i fönstret!

Ang. betalning, behöver du grytlappar, Anders...?

/Karin

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #41 skrivet: 15 maj-07 kl 13:09 »
Jag har aldrig provat att dela stickling så. Borde vara ett himla effektivt sätt att få många plantor snabbt. Berätta gärna hur det går.

Grytlapp skulle sitta fint. Men ingen pynt-lapp - skall kunna användas, spillas på och kunna tvättas i så fall.

A.

Eulalia

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 15 maj-07 kl 22:48 »
såhär såg min frösådda ut i sitt lilla flaskhus, före omplantering.
Den planterades 1 april, så den har ju inte växt sådär jättefort tycker jag.

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #43 skrivet: 18 maj-07 kl 14:05 »
Liten men naggande god... Roligt att se hur stevia ser ut "au naturell".

Hoppas den sätter fart efter omplantering. Rotsystemet brukar utvecklas snabbt. I alla fall på mina sticklingarna, när de väl etablerat sig. Jag har några gånger inte hunnit med att kruka upp i takt med att plantan har vuxit.

A.

Morran

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 28 maj-07 kl 12:22 »
Av mina plantor har 4 överlevt. Tre av dem är ca 1dm höga - och verkar ha varit det den senaste månaden - och en av dem är bara 5cm ungefär.  

Det spelar väl egentligen inte så stor roll, de lever i alla fall och kommer väl kanske att bli något stort när de blir större  ;)

Eulalia

• Gäst
« Svar #45 skrivet: 28 maj-07 kl 14:47 »
åh, en hel decimeter ! :o
Mina är ..mindre. Och taniga. Har toppat dem nu, för att försöka få dem buskiga. De fortsätter att dra uppåt, på 2 grenar nu  ::)
Patience...

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #46 skrivet: 28 maj-07 kl 15:50 »
Tål dom direkt solljus ännu? Dvs. utan att börja sloka efter en stund. Det brukar jag använda för att se om mina sticklingar har etablerat sig och fått rötter som tar upp vatten och näring bra. Det är först då jag räknar med att sticklingen börjar sätta fart och växa på allvar.

Kanske direkt solljus skulle sätta fart på de frösådda också? Om de orkar med det alltså...

A.

Morran

• Gäst
« Svar #47 skrivet: 28 maj-07 kl 17:51 »
Mina har bott på balkongen den senaste månaden, i direkt solljus och vad annat vädrets makter har haft att erbjuda. De slapp dock hagelstormen  :P

Jag tyckte att det var bäst att inte dalta med dem för mycket eftersom plantor i mitt hem brukar få utstå både det ena och det andra (inte minst sonens "ömma" händer när jag är utomlands).
De har som sagt överlevt - både under mina Hollands- och Tysklandsresor - och det elementen haft att erbjuda. Kanske var de en tuff sort?

Eulalia

• Gäst
« Svar #48 skrivet: 28 maj-07 kl 18:20 »
Anders, det där var ett bra tips!
De jag fick av dig var väldigt känsliga, fick ha dem i uppblåst plastpåse fram till helt nyss...sticklingarna tar alltså god tid på sig att utveckla rötter. Så länge de var i platspåsen tålde de full sol.

De frösådda är MYCKET tåligare...vad gäller solljus åtminstone.
jag planterade ut en av dem i balkonglåda igår, och den fixade en lite kall natt och regnrusket.

sivan48

• Uppland
« Svar #49 skrivet: 01 jul-07 kl 04:06 »

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #50 skrivet: 01 jul-07 kl 07:06 »
Är det någon mer än jag som tycker att Stevia inte smakar någonting överhuvud taget? Ulva odlar Stevia och har beskrivit smaken som enormt söt. När jag smakar känns det som att tugga på vilket grönt blad som helst.

sivan48

• Uppland
« Svar #51 skrivet: 01 jul-07 kl 14:59 »
upprepar detta,då jag tror att meddelandet inte setts av de intresserade....
Coca-Cola har beslutat att satsa på Stevia!
http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=1;action=display;threadid=19005

Annicae

« Svar #52 skrivet: 04 jul-07 kl 12:13 »
Jag har bjudit grannar på steviablad ,riktigt söta ,ingen trodde att blad kunde smaka så.3 plantor står i rabatten med vinrankor ,chiliplantor, rosmarin,tomat,oregano och timjan. Allt växer och frodas.

Seiram

• Kölhalare
    • -
    • Nya stickerian
« Svar #53 skrivet: 13 jul-07 kl 16:28 »
Det verkar som att det inte finns så stort behov av sticklingar nu sedan frön blivit lätt tillgängliga? Jag kommer snart att ta sticklingar från plantor jag övervintrat och driva upp ett gäng sticklingar för mitt eget behov under sommaren.

Finns det fortfarande önskemål om sticklingar?

Inför bytesmarknad på Återträff och så.

A.
Jag är jätteintresserad av sticklingar el plantor! Köper gärna, om du inte vill byta mot häftiga märkespelargoner eller dito palettblad...har ca 50 sorter av varje. Orkar du inte skicka kan jag hämta. Bor också i Småland.

Seiram

• Kölhalare
    • -
    • Nya stickerian
« Svar #54 skrivet: 13 jul-07 kl 16:39 »
Har någon ett tips på bra emballage?
Skär ner mjölkkartonger till strax under 3 cm o använd den ena som lock. Tidningspapper runt o adressera med tuschpenna :) Mitt tips kommer kanske sent, men bättre sent än aldrig...

Richard

• Gäst
« Svar #55 skrivet: 18 jul-07 kl 20:21 »
upprepar detta,då jag tror att meddelandet inte setts av de intresserade....
Coca-Cola har beslutat att satsa på Stevia!
http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=1;action=display;threadid=19005
Ja och?Stevia är sötare än socker ,behövs mindre areal ,bra för miljön...eller?

Sommartorparn

« Svar #56 skrivet: 08 okt-07 kl 20:06 »
Brukar det fungera att ta sticklingar på stevia genom att klippa av ett toppskott och stoppa i vatten tills de rotar sig? Tycker mina ser lite ledsna ut. Tips, tack!

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #57 skrivet: 11 okt-07 kl 17:20 »
Nej. Jag har aldrig lyckats att få stevia-sticklingar att rota sig i vatten.

Däremot har jag lyckats mycket bra med sådana där små pressade torvklumpar som sväller när man vattnar dem. Och i ett litet minidrivhus.

Ta sticklingarna ganska korta, lagom så att du kan hålla locket stängt i början. Hög luftfuktighet, men inte så att det möglar. Ljust men inte soligt. Förmodligen krävs lysrör så här på hösten/vintern. De behöver några veckor på sig för att rota sig. Plantera sedan om i en liten kruka och ha en plastpåse om i början. Plantera om efterhand som plantan växer.

Jag har också lyckats bra i småkrukor i plastpåsar. Men jag förökar mina stevia mest på vårkanten. Och då brukar jag (de senaste 2 åren) göra så många sticklingar att jag kan ge bort/byta sticklingar med folk som läser dessa inlägg...

Kanske läge för en sticklingbytar-träff tidigt i vår. Pelargonier. Pioner. Stevia. Annat?

A.

Arion

• 32, akademiker och aktivist, lär känna mig!
« Svar #58 skrivet: 22 nov-07 kl 11:15 »

Här är min Stevia (om jag lyckas med att lägga ut bilden)

Jag fick den av en kompis i oktober, den var då ca 10 cm, eller ca 17 cm lång fast krokig, och hade en stam som var kanske 4 mm bred, med stora blad.

Den dog direkt när jag fick den. (Temepraturschock? Något som hade hänt innan? Övervattning?)

Jag pockade bort bom törra bladen (för att äta), och lät den torka ut. Efter några dagar upptäkte jag något litet grönt i jorden presis bredvid stammen. På fyra veckor har det växt ut dessa tre skott som syns på bilden: ca 10 cm med 5 bladpar.

Arion

• 32, akademiker och aktivist, lär känna mig!
« Svar #59 skrivet: 22 nov-07 kl 11:23 »

En bild på hur den står nu. I ett söderfönster med en låg energi 7 w lampa.

Det största problemet är temperaturen, bor i en kollektivlägenhet, där teperaturen i alla rum brukar vara 20-22 grader.

Har fått för mig att Stevian vill ha det kallare, iallafall nu i viloperioden, så jag vädrar mitt rum två, tre ganger om dagen så jag får temperaturen ned till kring 10 grader, stänger dörren och så kryper temperaturen långsamt upp mot 20 igen under dagen/ natten.

Nån som har en bättre idé? Eller gör det inget om den har det så varmt?

Arion:)

Dela detta:

* Inloggade just nu

132 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser