Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ägg med tunna skal och små kalkknutor  (läst 2748 gånger)

rosita51

• Skåne
ägg med tunna skal och små kalkknutor
« skrivet: 11 sep-13 kl 10:29 »
Vi har en höna på drygt ett år som alltid har lagt ägg som har tunt skal och dessutom små kalkknutor i grupper på.
Jag har sökt och hittat en del svar, men det verkar som om de flesta bara har det tillfälligt, medan vår höna har det hela tiden.
Vad tror ni det beror på?
MVH Rosita zon 1

Sirpa

• -
SV: ägg med tunna skal och små kalkknutor
« Svar #1 skrivet: 12 sep-13 kl 00:25 »
Har du tittat i den här tråden  :)
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=61749.0
Höns och Liljor i min trädgård.

rosita51

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 12 sep-13 kl 06:25 »
Som jag skrev: jag har sökt och hittat en del svar, men det verkar som om de flesta bara har det tillfälligt. Dessutom skriver ingen att skalet dessutom är tunnt, vår hönas ägg har så tunnt skal att det går lätt sönder, ofta redan i redet.

Läste att det kan vara IB och blev lite orolig. På sva.se står det att äggvitan blir vattnig, det är inte våra, och att det är mycket smittsamt, vi har ingen mer som har sådana ägg.
MVH Rosita zon 1

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 12 sep-13 kl 08:38 »
Kan ev. vara nåt genetiskt fel eftersom hon alltid lagt såna ägg.
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 12 sep-13 kl 08:38 »
De små "anhopningarna av små runda kulor" på äggskalen orsakas av ett virus (IB) som hönan kommit i kontakt med. (IB kan också orsaka andra saker som tunna skal och vattnig äggvita, åsiga ägg).
Hönan måste inte ha alla symptom för att det ska vara IB.
Och en höna med IB kan värpa omväxlande mer normala och mer onormala ägg.

Om din höna smittades som kyckling och nu är 1år så smittar hon inte andra längre.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

rosita51

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 12 sep-13 kl 09:10 »
Okej, då fortsätter jag att se det som naturligt för henne att lägga sådana ägg. Tack för era svar!
MVH Rosita zon 1

rosita51

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 12 sep-13 kl 16:14 »
Jag ställde frågan i ett mejl till SVA och jag lägger in det här för den händelse att någon annan har liknande fråga:

Hej, Det  är tyvärr omöjligt att säga vad det beror på  eftersom det kan finnas flera olika förklaringar. En möjlighet är att din höna har slemhinneskador (ärr) i den del av äggledaren där skalet bildas och att skalet därför blir onormalt. Det finns också  flera olika virus som kan ge onormala  äggskal. Ett exempel är infektiöst bronkitvirus som du kan läsa mer om på vår webb. Det kan rätta till sig av sig självt, men många gånger kommer hönan att fortsätta lägga ägg med onormala skal under lång tid.

Med vänlig hälsning
Desiree Jansson
MVH Rosita zon 1

ChickenSteps

• Halland
    • ChickenSteps
« Svar #7 skrivet: 13 sep-13 kl 19:11 »

Hej!

En av våra hönor har också alltid värpt ägg med annorlunda skal men tvärtom mot dina med tjockt starkt skal men med små kalkknottror på, som man kan skrapa av. Äggen är stora, har ojämn färg och är lite annorlunda i formen. Har kollat runt här och tydligen kan sådant bero på kalk-vitamin brist el. överskott, vätskebrist eller sjukdomar alt. något genetiskt. Min höna har alltid mått bra så jag hoppas att hon bara har något genetiskt. Alla våra är ca 1,5 år och allas ägg har tjocka skal och alla är friska. Ingen annan har nån gång lagt sådana ägg.

Bild:
http://chickensteps.wordpress.com/

http://chickensteps.wordpress.com/

Skriver om Höns & Lantliv i bloggen ChickenSteps. Välkommen!

Dela detta:

* Inloggade just nu

96 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser