Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Koka om äpplamos?  (läst 2634 gånger)

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Koka om äpplamos?
« skrivet: 11 sep-13 kl 20:35 »
Idag kokade jag en omgång mos, men ingen av burkarna "klickade", alltså burkarna var inte lufttäta så det blev vacuum. Jag har både natriumbensoat och askorbinsyra i, går det att hetta upp moset igen och göra om proceduren?
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

tomas-kero

• Norrbotten
SV: Koka om äpplamos?
« Svar #1 skrivet: 13 sep-13 kl 09:33 »
 Jag brukar koka in äppelmos i konserveringsglas med gummiringar utan askorbinsyra och natriumbensoat. det är så att det inte blivit vaccum pga att gummiringen åkt snett så brukar jag koka om burkarna. men det är väl inte direkt skonsamt för c-vitaminet :-\

Nettus

• Småland
« Svar #2 skrivet: 13 sep-13 kl 14:38 »
Det jag funderar på är bensoatet och askorbinsyran. Jag tror man måste ha i nytt bensoat om man kokar om, men vet inte hur det är askorbinsyran.

kurt

« Svar #3 skrivet: 14 sep-13 kl 18:39 »
Jag bryr mig aldrig om att kontrollera vakuum, det klickar inte heller alltid i locken. Jag förvarar sylt i rumstemperatur, och har man bara rena varma burkar så växer det aldrig i sylten, så länge man inte fuskar med sockerhalten.

Annars kan man följa kocken Magnus Nilssons råd (Fäviken Magasinet), han kokar sylten mycket kort, sedan värmer han burkarna i ugnen, som man gör vid inkokning.

christelle

• Blekinge
« Svar #4 skrivet: 14 sep-13 kl 18:54 »
Det jag funderar på är bensoatet och askorbinsyran. Jag tror man måste ha i nytt bensoat om man kokar om, men vet inte hur det är askorbinsyran.
Bensoatet förlorar sin verkan vid 100 grader så det behöver du ha i igen fast det kanske blir lite bismak. Askorbinsyran försvinner väl inte. Lägg de nydiskade burkarna i ugnen och värm den till 100 grader och låt burkarna torka och bli helt genomvarma och häll det varma moset direkt i de skållheta burkarna och sätt på de diskade och helt torra locken direkt. En del vänder burkarna uppochner men tror inte det spelar nån roll.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #5 skrivet: 14 sep-13 kl 19:21 »
Askorbinsyran (=C-vitamin) är värmekänslig. Skall du koka om så behöver du tillsätta mer, om du har i det för vitamininehållet.

Men jag tror inte heller att du behöver koka om.

Prova att sätta in en burk i frysen en stund (bara så att den blir riktigt kall, inte så den fryser). Troligen går det att klicka locket efter det.

Magnus24

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 14 sep-13 kl 19:58 »
Något vakuum kommer inte skapas hur ni än gör (med normala metoder, stänga burken i rymden räknas inte) http://sv.wikipedia.org/wiki/Vakuum , däremot undertryck vilket gör att locket klickar in.
Undertrycket skapas eftersom den varma luften i burken kyls ner och dess volym minskar.
Det kommer således att finnas luft i burken oavsett klick eller ej, vilket gör att klicket inte spelar roll. Däremot kan det vara en indikation på att det läcker. Läcker det så kommer ny luft komma in och påskynda åldrandet av vad som finns i burken.
Vill man ändå ha klicket borde det räcka med att värma upp luften med en hårtork eller värmepistol och stänga locket medans det är varmt.
Vätskan i burken kommer också minska en del i volym när den kyls ner, men inte lika mycket som luften, inte relativt sett iaf. Men å andra sidan är det kanske lite luft i burken och då räcker det inte att värma bara luften.

Det var mina teorier.

Nettus

• Småland
« Svar #7 skrivet: 16 sep-13 kl 11:37 »
Anledningen att jag frågar, är att för ett par år sen hade jag också några burkar med mos som inte klickade. Jag ställde dem i matkällaren och tänkte att jag skulle äta upp dem först. Men alla burkarna hann jäsa. Jag gjorde iaf så att jag kokade om dem, med nytt bensoat.

Dela detta:

* Inloggade just nu

96 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser