Mina två nya dvärghöns är 10 veckor och jag har haft dom boende inne några dagar innan jag släppte ut dom i hönshuset. Upptäckte att ffa den ena åt upp varenda fjäder han hittade när han bodde inne. Majs, frukt, grönsaker och annat gott fick man inte i honom men fjädrar slank snabbt ner. Släppte ut dom i hönshuset efter några dar och märker att han fortfarande gör likadant. Inte stora fjädrar men fjuniga, små. Den andra har också gjort det nu vid några tillfällen. När bör man fundera på om nåt är fel? Är det individuellt hur mycket fjädrar dom äter? Dom plockar inte från kroppen utan äter det dom hittar på marken.
Dom är maskinkläckta, den ena har bott inomhus endast, i en liten grupp jämngamla. Den andra har bott ute med jämngamla. Dom har utfodrats med Edel kyckling start och kokt ägg hos säljaren, mycket välskötta, jättefina i fjäderdräkt osv.
Har läst att de kan äta fjädrar pga proteinbrist men att det också är normalt att äta det litegrann. Mina andra höns har jag aldrig sett äta en enda fjäder.