Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  BMC 9/16 (mini)- användarhandbok, m.m.  (läst 1476 gånger)

Rubensgården

  • Gäst
BMC 9/16 (mini)- användarhandbok, m.m.
« skrivet: 15 sep-13 kl 20:37 »
Då har man snart en undermotoriserad liten entonstraktor på gården! Söker exakt information om vilka oljor traktorn ska ha. Behöver informationen från manualer eller rekommendationer av tillverkaren. Självklara och ibland felaktiga svar som att det ska vara motorolja i motorn och växellådsolja i växellådan undanbedes.

Kopior på manualer är också av intresse! Har en verkstadshandbok om någon vill ha (PDF).

andtol

  • Gäst
SV: BMC 9/16 (mini)- användarhandbok, m.m.
« Svar #1 skrivet: 16 sep-13 kl 13:48 »
Ser ut som en trevlig traktor!

Vad har du för tillbehör?

Rubensgården

  • Gäst
SV: BMC 9/16 (mini)- användarhandbok, m.m.
« Svar #2 skrivet: 17 sep-13 kl 12:38 »
Bara hjulvikter, snökedjor, bakvikt och hydrauliskt snöblad. Fick tag på smörjschema också genom Engelska entusiaster. Det ÄR faktiskt en trevlig traktor och undermotoriseringen borde innebära låg bränsleförbrukning då vår är en diesel. Kraftuttag med två hastigheter ger möjlighet till lägre motorvarv vid moderat effektuttag. Ska bli spännande detta...

torbjorn

  • Inlägg: 13767
    • Medelpad
SV: BMC 9/16 (mini)- användarhandbok, m.m.
« Svar #3 skrivet: 17 sep-13 kl 20:57 »
När det gäller oljerekommendationer så bör man läsa sådana ur flera tiotal år gamla manualer med viss försiktighet. Det har ju hänt en hel del på smörjoljeområdet under årens lopp och det är ofta omöjligt att idag hitta en olja som stämmer exakt överens med en specifikation från 80-talet eller tidigare.

Rent allmänt kan man säga att till och med den billigaste och sämsta motorolja som överhuvudtaget går att köpa idag, är på alla sätt bättre än de bästa oljor som fanns för 30 år sedan. Så beträffande motoroljor är det nästan omöjligt att göra bort sig, annat än att det är lätt gjort att betala alldeles för mycket för oljan.

Däremot kan det krävas lite mer tankeverksamhet för att välja en lämplig olja för t ex en gammal växellåda eller ett gammalt hydraulsystem.

Rubensgården

  • Gäst
SV: BMC 9/16 (mini)- användarhandbok, m.m.
« Svar #4 skrivet: 18 sep-13 kl 20:24 »
Det fungerar med samma olja i hela traktorn, så kallad traktorolja. Har erfarenheten att raka oljor kan göra underverk i gamla motorer. Skillnaden mellan 15w40 och rak 40 är enorm. Har bra kontakter när det gäller olja. Kruxet är att kunna köra med samma olja vinter som sommar. Det skulle gå med modern olja men skulle inte prova utan att prata med en duktig smöjmedelstekniker först.

Nu har jag snart även drivers manual hemma samt lite braatthadelar. Var enklare än jag trodde att hitta dokumentation till maskinen.

torbjorn

  • Inlägg: 13767
    • Medelpad
SV: BMC 9/16 (mini)- användarhandbok, m.m.
« Svar #5 skrivet: 18 sep-13 kl 20:44 »
Det är bara dumt att framhärda i att använda s k raka oljor (alltså en olja som ändrar viskositet extremt mycket med temperaturen) i motorn när det nu finns bättre sorter idag.  Så trögflytande olja som SAE 40 behöver man knappast någonsin använda i svenskt klimat, annat än möjligen om motorn är så sliten att den har svårt att hålla oljetrycket uppe med en mer lättflytande olja, eller om det är en luftkyld motor som går med ovanligt hög oljetemperatur. Det finns några specialfall av motorer som verkligen är konstruerade för att gå med trögflytande olja, men de är sällsynta. Om det rekommenderas SAE 40 så är det nog oftast baserat på ett varmare klimat än vi har här.

Viskositetsangivelsen (SAE-klassen) säger ingenting alls om hur oljan beter sig på andra sätt, när det gäller t ex vad den har för sotlösande egenskaper, om den tål utspädning med dieselolja eller inte, hur många drifttimmar den tål innan oljebyte osv. Det är API-klassningen (kan stå t ex SJ/CF) som avslöjar detta. Bokstaven efter S anger klassning för bensinmotorer och bokstaven efter C klassning för diesel, ju längre bort i alfabetet desto bättre klassning.

I en gammal traktorväxellåda går det normalt bra att använda motorolja men en mer trögflytande växellådsolja kan eventuellt vara lämplig om den läcker olja eller ger för mycket missljud med en tunnflytande olja. Undvik oljor som är klassade GL5 (hypoidoljor) om  inte tillverkaren uttryckligen säger att en sådan ska användas. GL5 innehåller nämligen tillsatser som kan förstöra delar av mässing i växellådan.  GL4 och GL4/5 är dock ofarliga på den punkten.

Rubensgården

  • Gäst
SV: BMC 9/16 (mini)- användarhandbok, m.m.
« Svar #6 skrivet: 18 sep-13 kl 22:10 »
Min Volvo viking gick 10km/h bättre i uppförsbackarna med rak olja som exakt uppfyllde originalspecen. En helt annan motor. Riktigt vad som hände i motorn är ju svårt att säga. Vi kan lämna den diskussionen kanske.

Vad gäller BMC:n så rekommenderas följande;
Olja för hydraulik, transmission, remskiveväxel, luftrenare,  och dieselmotor:
Över -7 grader C: 10W30S1
Under -7 grader C: 10W (detta är väl en "rak" 10?).
Över -7 grader är också universal SAE 20/30 traktorolja godkänt.

Så är det med ledning av detta möjligt att hitta en modern olja som fungerar sommar som vinter?

torbjorn

  • Inlägg: 13767
    • Medelpad
SV: BMC 9/16 (mini)- användarhandbok, m.m.
« Svar #7 skrivet: 19 sep-13 kl 08:28 »
Då bör en vanlig 10W-30 eller 10W-40 fungera bra. Om du är särskilt mån om eventuella kallstartegenskaper så kanske du skulle sikta på en 5W-någonting.  Om du misstänker att det har slarvats med oljebyten sedan tidigare, så ta billigast möjliga 10W-30 mineralolja och se efter om den blir svart redan efter några minuters körning. I så fall är det kanske bäst att göra nästa oljebyte redan efter 10 timmar eller något sånt.  Om oljan blir svart efter första gången motorn har fått gå med rejäl belastning ett par timmar i sträck så tyder det på att det finns mycket gamla avlagringar i motorn, som dock sitter fast så pass att oljan måste bli så varm att de sotlösande tillsatserna ska aktiveras för att de ska släppa. Det är typiskt för gamla motorer där man har skött oljebyten bra men använt gammaldags oljor utan sotlösande tillsatser, samt för motorer som bara har använts i småkörningar och aldrig fått bli genomvarma. Även i sådana fall bör man överväga att göra nästa oljebyte i förtid. Om man funderar på att använda en syntetolja så bör man inte göra det förrän man vet att motorn är renkörd från de värsta gamla avlagringarna, annars finns det risk att alltför mycket lossnar på en gång och i värsta fall sätter igen oljesilen.

Har motorn oljefilter? Och finns det dessutom någon slags centrifugaloljerenare som ska rengöras i samband med oljebyte?

När det gäller växellåda och hydraulik så kommer motorolja 10W-30 under alla förhållanden att fungera utmärkt. Använd INTE syntetolja där.

Rubensgården

  • Gäst
SV: BMC 9/16 (mini)- användarhandbok, m.m.
« Svar #8 skrivet: 30 okt-13 kl 07:32 »
Nu har vi använt traktorn en del. Allt verkar fungera bra. Elsystemet fick så klart byggas tillbaka till original eller nära original. Ville bara avsluta med att skriva att all dokumentation till dessa traktorer finns nytillverkat på Ebay.

 



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

270 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser