Det är bara dumt att framhärda i att använda s k raka oljor (alltså en olja som ändrar viskositet extremt mycket med temperaturen) i motorn när det nu finns bättre sorter idag. Så trögflytande olja som SAE 40 behöver man knappast någonsin använda i svenskt klimat, annat än möjligen om motorn är så sliten att den har svårt att hålla oljetrycket uppe med en mer lättflytande olja, eller om det är en luftkyld motor som går med ovanligt hög oljetemperatur. Det finns några specialfall av motorer som verkligen är konstruerade för att gå med trögflytande olja, men de är sällsynta. Om det rekommenderas SAE 40 så är det nog oftast baserat på ett varmare klimat än vi har här.
Viskositetsangivelsen (SAE-klassen) säger ingenting alls om hur oljan beter sig på andra sätt, när det gäller t ex vad den har för sotlösande egenskaper, om den tål utspädning med dieselolja eller inte, hur många drifttimmar den tål innan oljebyte osv. Det är API-klassningen (kan stå t ex SJ/CF) som avslöjar detta. Bokstaven efter S anger klassning för bensinmotorer och bokstaven efter C klassning för diesel, ju längre bort i alfabetet desto bättre klassning.
I en gammal traktorväxellåda går det normalt bra att använda motorolja men en mer trögflytande växellådsolja kan eventuellt vara lämplig om den läcker olja eller ger för mycket missljud med en tunnflytande olja. Undvik oljor som är klassade GL5 (hypoidoljor) om inte tillverkaren uttryckligen säger att en sådan ska användas. GL5 innehåller nämligen tillsatser som kan förstöra delar av mässing i växellådan. GL4 och GL4/5 är dock ofarliga på den punkten.