Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När kan kycklingarna flytta ihop med hönsen?  (läst 7282 gånger)

Krizbo

• Ångermanland
När kan kycklingarna flytta ihop med hönsen?
« skrivet: 20 sep-13 kl 16:16 »
Vi har för första gången maskinkläckt kycklingar och nu undrar jag när man kan sätta ihop dem med restan av hönorna. De bor i en mindre bur i hönshuset så hönorna och kycklingar ser varandra. Vi har bara tillstånd att ha 5 hönor då vi bor i tätbebyggt område. Jag upplever att vi har väldigt snälla och lugna hönor.

Någon vecka efter att vi startat kläckmaskinen fick vi en surhöna som nu inte vill ge upp. Nu ligger hon i ett rede alldeles utanför kycklingburen. Hon ser intresserad ut av kycklingarna med ligger kvar och ruvar. Kan hon "adoptera" kycklingarna eller finns det risk att hon hackar ihjäl dem?

Hantverksmora

• Småland
SV: När kan kycklingarna flytta ihop med hönsen?
« Svar #1 skrivet: 20 sep-13 kl 17:32 »
Hej!
Min erfarenhet säger att en höna inte adopterar andra kycklingar....
Har maskinkläckta som nu är 2.5 veckor. De har med eget i hösnhuset. I två dagar har de fått ha öppen dörr några timmar under dagen så de kan ha lite mer närkontakt med dee andra hönsen. Jag har ganska många hönor i olika åldrar och de fostrar men hackar inte ihjäl, inte hänt än i alla fall. Men största risken är nog att någon skulle trampa på dom om de inte håller sig undan. Om några dagar ska de få "komma ut" helt o hållet. Lycka till :)

Krizbo

• Ångermanland
« Svar #2 skrivet: 25 sep-13 kl 23:17 »
Jag provade att flytta ihop dem men en höna hackade efter ena kycklingen så jag beslutade mig för att sära på dem igen. Kanske är jag feg. Däremot har den ruvande hönan nu helt adopterat kycklingarna. De ligger nu och sover under henne och på dagarna letar hon mat åt dem.
När de växt på sig lite till ska jag göra ett nytt försök att flytta ihop dem.

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 28 sep-13 kl 17:12 »
Enligt min erfarenhet går det nästan alltid att släppa in kycklingar till en ruvhöna. Bäst går det om hönan har legat ett par veckor så att hon känner att tiden är inne för kläckning. Kycklingar som ska släppas in i en hönsflock behöver sin mamma för att kunna freda sig från de övriga hönsen. Jag har aldrig släppt in kycklingar till de stora om inte hönsmamman varit med. Jag har haft höns som hackat ihjäl kycklingar som smitit ut genom nåt hål i nätet. Jag låter kycklingarna gå med de övriga hönsen när hönsmamman "lämnar" kycklingarna att klara sig själva.
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

Hassehopp

• Bor på en mindre gård i Ale kommun
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 29 sep-13 kl 17:32 »
Hej. Vi brukar inte släppa ihop dem med hönsen förrän de är ca 7-10 veckor.
Vi har oxå just nu en höna som ruvar på ägg som borde kläckas idag faktiskt samtidigt som vi har några i maskinen som kämpar med att ta sig ut nu, tre är ute nu och 5 med hålslag. Min plan är att sätta ihop de maskinkläckta med de naturruvade efter ca 5 dagar. Har då inrett en större kaninbur till kycklingarna och ruvhönan. Hoppas på att det funkar! Sist vi hade ruvande höna var hon ute med kycklingarna redan efter 4-5dagar bland de andra hönsen. Hon försvarade dem som en hönsmamma bör och alla småttingar klarade sig till det upptäcktes att några var tuppar.....

Ha de/Hans J
Den som säger sig vara fulllärd är mer full än lärd!

Dela detta:

* Inloggade just nu

299 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser