Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tillverka egna katrinplommon?  (läst 9229 gånger)

Grönalisa

• Vänd ansiktet mot solen så ser du inte skuggorna
Tillverka egna katrinplommon?
« skrivet: 21 sep-13 kl 12:20 »
Hej!

Står här med en stor korg full med experimentfältets sviskon och vill inte göra sylt eller marmelad utan vill ha katrinplommon av dem. Jag har klyvt, kärnat ur och torkat en del i ugnen vilket gått utmärkt men de blir rätt syrliga och hårda (skalet blir surt). Inte riktigt vad jag är ute efter. Är det någon som gjort egna katrinplommon? Brukar köpa mjuka, ekologiska på affären men varför köpa när jag har egna? Tyvärr hittar jag ingen vän eller bekant som gjort detta själv och jag vill helst slippa blötlägga över natten osv, åtminstone inte alltid. Några förslag?
Tycker ju det hela borde vara enkelt men jag vägrar använda konserveringsmedel så det måste gå rätt till.

Mycket tacksam för tips/råd!
Trädgårdsmästare, Ört- och näringsterapeut med smak för det egenodlade och en stor kärlek till allt vad moderjord skapat!

christelle

• Blekinge
SV: Tillverka egna katrinplommon?
« Svar #1 skrivet: 21 sep-13 kl 12:49 »
Har torkat vanliga plommon, delade och urkärnade, i torkapparat (Evermat) och de liknar katrinplommon i konsistensen, lite halvmjuka och sega och jättegoda.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

bua

« Svar #2 skrivet: 21 sep-13 kl 13:14 »
Att de blir hårda kan bero på att du torkar i för hög värme.

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #3 skrivet: 21 sep-13 kl 18:08 »
Jag har också gott om plommon, och har funderat på att göra katrinplommon. Men kan man göra det av vilka plommon som helst, eller ska det vara nån särskild sort?
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Varg-älva

• Finland
« Svar #4 skrivet: 21 sep-13 kl 18:52 »
Om jag förstått saken rätt, värms plommonen som ska bli katrinplommo först så att de blir på sätt och vis kokta inuti. Sen får de torka (utan att delas)

christelle

• Blekinge
« Svar #5 skrivet: 21 sep-13 kl 19:28 »
Mina smakar inte riktigt som katrinplommon, det är bara konsistensen som är ungefär likadan - torkade i 50 grader i cirka 7 timmar.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Dela detta:

* Inloggade just nu

97 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser