Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  starta en djurbank?  (läst 7145 gånger)

AnnaPanna

• Gäst
Re:starta en djurbank?
« Svar #20 skrivet: 26 feb-07 kl 13:24 »
Jag gillar idéen. Men jag ser att det finns saker att lösa först innan det kan bli verklighet.
Bl.a. administrationen.... men jag kan gärna bidra där.
Inte att skapa ett dataprogram, men gott och väl ett fungerande system, när alla riktlinjer är klara.
Samla ihop en liten arbetgrupp av andra som tror på din idé och som tillsammans försöker lösa knutarna!
/A

Insanity

« Svar #21 skrivet: 26 feb-07 kl 14:46 »
Jag gillar också idén och kan tänka mig hjälpa till om det behövs :)
Har hästar, hundar, katter, höns och kaniner.

Hjälp ett djur! http://www.livlinan.be

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #22 skrivet: 26 feb-07 kl 19:10 »
 :) Jag är med också!

Jag o AnnaPanna kan dessutom fundera på detta över en varm kopp nån dag..

Jo, det behövs nån form av system så att folk kan nå varann...
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Skogstrollet

• Skåne
« Svar #23 skrivet: 26 feb-07 kl 20:38 »
Jag tycker oxå att detta är en bra idé. Vi har varit i situationen att slakta djur som egentligen skulle varit med ett tag till för att de var bra avelsdjur. De hade hellre kunnat komma till någon som behövt "startkapital"
Samtidigt har jag själv önskat mig ett par highland-cattle sedan flera år tillbaka, men det finns inte råd att göra ett sådant inköp. Här finns massor av mat, men det är inköp som är så himla dyrt. Fast dessa lär ju inte finnas med i någon bytebank  ;) :-[ ;D

Jag ställer också gärna upp och hjälper till med något.

/joan

Frances

• Västergötland
« Svar #24 skrivet: 26 feb-07 kl 22:11 »
jo..jag har tackor till övers o önskar också nötdjur  ;)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Sirpa

• -
« Svar #25 skrivet: 26 feb-07 kl 23:54 »
Fyra kaniner =  ett korsningsfår
sex kaniner = genbanksfår med C3-status
Tror inte det  ;D

Samtidigt har jag själv önskat mig ett par highland-cattle sedan flera år tillbaka, men det finns inte råd att göra ett sådant inköp.  Fast dessa lär ju inte finnas med i någon bytebank  ;) :-[ ;D

Nä vem vill skänka bort kor oavsett ras ?  ;D
Höns och Liljor i min trädgård.

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
« Svar #26 skrivet: 27 feb-07 kl 11:15 »
Tror inte det  ;D

He! Det var bara ett förslag :-[, men var det så tokigt egentligen? En avelskanin kostar minst 150-200 kr. Jag har många gånger sett får för ca. 800kr och genbanksfår för en tusenlapp.

Och kor ja, det kan väl hända man får tid eller platsbrist. Man kanske ska lägga ner kohållningen helt men vill ha andra djur. Man får en hel hög med får och tänk så många duvor man får ;D.

Skämt åsido, djur av den här storleken kanske inte kommer att ingå i djurbanken, men man ska aldrig säga aldrig.

Jag kommer till sommaren och hösten att ha duvor, kaniner(genbanksdjur, korsningar, div. raser) och olika sorters höns. Jag byter gärna till mig andra sorters djur då.

Mvh/Anette
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Insanity

« Svar #27 skrivet: 27 feb-07 kl 11:21 »
Jag har gett 400 kr för min ena jätte, så visst kostar kaniner lite :)
Har hästar, hundar, katter, höns och kaniner.

Hjälp ett djur! http://www.livlinan.be

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
« Svar #28 skrivet: 27 feb-07 kl 11:37 »
Ja precis. Stora raser kostar en hel del. Kimma här på forumet importerar ju jättefina jättar och de kostar en hel del. Där skulle man ju kunna byta rätt över med ett C3 status får.
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #29 skrivet: 27 feb-07 kl 11:51 »
Ja precis. Stora raser kostar en hel del. Kimma här på forumet importerar ju jättefina jättar och de kostar en hel del. Där skulle man ju kunna byta rätt över med ett C3 status får.

Absolut! Det hade jag inte haft nåt emot.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #30 skrivet: 27 feb-07 kl 17:11 »
Där skulle man ju kunna byta rätt över med ett C3 status får.

Finns ett problem här i det exemplet  man kan då inte lämna tillbaka några får/lamm sedan .... till M3 besättningen  :-\

Och inte till M2 och M1 besättningen heller.... ::)
« Senast ändrad: 27 feb-07 kl 22:30 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #31 skrivet: 27 feb-07 kl 18:38 »
Finns ett problem här i det exemplet  man kan då inte lämna tillbaka några får/lamm sedan .... till C3 besättningen  :-\

Och inte till C2 och C1 besättningen heller.... ::)

Varför inte? Om jag får ett får och en bagge med C3 status så lämnar de troligtvis ifrån sig C3 bebisar som i sin tur kan gå tillbaka...eller?
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #32 skrivet: 27 feb-07 kl 22:44 »
Om nyetablering sker med maedi-visna fria djur kan ett tillfälligt M3-status erhållas utan provtagning.
Detta status gäller i 12 – 16 månader då ny provtagning för verifiering av M3-status utförs. Kravet är att besättningen ansluts till Maedi-Visna-programmet enligt de regler som gäller. För att verifiera ett M3-status krävs att en besättning har minst 5 djur över 1 år. En besättning som inte är ansluten till Maedi-Visna-programmet kan aldrig åberopa att de har ett M-status.

Mottagaren av "djurbanksdjuren" måste alltså efter 12-16 månader provta fåren igen och då ska han ha minst 5 djur över 1 år med M3 status att provta.

Hur ska det gå till i djurbanksiden  ???
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #33 skrivet: 28 feb-07 kl 01:20 »
Ett litet klargörande önskas, är det inte så att får har M-status (t ex. M3) och getter har C-status (t ex C3)? Vad står C i så fall för? Jag har inga getter själv och undrar därför.

Kanske är det lättare med en sådan här bank med bara smådjur, typ höns, gäss och kaniner?

Eller kanske inte förresten, tänker mest att det kanske är krångligt om de som har får t ex har olika M-status och en del inte alls är med i MV-programmet. Om jag skulle lämna ett lamm till banken vill jag ha ett med M3 status tillbaka och jag kan inte lämna till någon som inte har produktionsplatsnummer heller och måste även få djur från någon som har ett produktionsplatsnummer.

När det gäller kossor är det väl lite samma när det gäller BVD och Leukos?  Har inte koll på det här när det gäller kossor men, sambetar med grannens Highland Cattle och vet att han har vet, ute emellanåt för att testa något. Produktionsplats lär väl behövas även till kor?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 28 feb-07 kl 07:35 »
Nu skall jag försöka vara konstruktiv istället för en sur gubbe.

Inrätta "djurbanken" så att den inte hanterar några djur över huvud taget utan bara ett alternativt betalningssystem. Istället för att betala med kronor och öre betalar man med djurpoäng som administreras av djurbanken. Var och en som vill använda systemet behöver ett konto i banken. Alla konton börjar på noll djurpoäng.

Det behövs också ett system så att man kan annonsera om vad man har att sälja och vad man vill köpa.

Säljare och köpare gör upp om priset precis som vanligt. Vid avslutad affär ökas säljarens behållning med överenskommet antal djurpoäng och köparens minskas med lika mycket.

Alternativt upprättas fasta listor på hur mycket en blandrasko, ett lantsvin, en belgisk jätte, en dvärgvädur, en tax, en gräfling etc är värda. Det blir rätt tungadministrerat. Man kanske kan ha grova listor där det slutliga priset fastställs genom förhandling. Eller kilopris. :D

Eftersom banken inte hanterar några djur över huvud taget blir det inga problem för getter och får med detta system som inte skulle uppstå om de såldes för pengar.

I praktiken blir detta ett betalningssystem. Myndigheter kommer att vilja mappa det till det vanliga betalningssystemet för att det inte skall bli ett sätt att smita från beskattning.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #35 skrivet: 28 feb-07 kl 08:26 »
När det gäller kossor är det väl lite samma när det gäller BVD och Leukos? Produktionsplats lär väl behövas även till kor?
KöttKossor testas för Leukos, BVD och Paratuberkulos.
Mjölkkossor testas för lite mer men det "märks" inte för proverna tas i tankmjölken  ;)

Och produktionsplatsnummer måste alla ha, svin,får,get, ko etc..
"Platser där det finns ett eller flera nötkreatur (inklusive buffel, vattenbuffel och amerikansk bison), grisar, värphöns, får och getter ska anmälas till Jordbruksverket och tilldelas ett produktionsplatsnummer, s.k. SE-nummer."
Har jag varit en Besserwisser nu  :-X

Alternativt upprättas fasta listor på hur mycket en blandrasko, ett lantsvin, en belgisk jätte, en dvärgvädur, en tax, en gräfling etc är värda.

Kossors värde beror ju på ålder, exteriör, juverhälsoklass,härstamning, ras,
slaktvärde, dröktighetsstatus o med vem etc.
så det låter svårt att göra ett schablonvärde på dom..  ;)
« Senast ändrad: 28 feb-07 kl 08:47 av Grimla »

AnnaPanna

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 28 feb-07 kl 08:49 »
Härligt Ulrik! Jag var inne på poängsystem oxå. Att vara en typ förmedlingscentral istället för en förvaringsplats för djuren.

Susanne, som startade tråden... vart tog du vägen!?

/A

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 28 feb-07 kl 10:28 »
Kanske är det lättare med en sådan här bank med bara smådjur, typ höns, gäss och kaniner?

Glöm det där med att banken skall hantera djur genom att man lämnar in en gris och får tillbaka en get. Det kommer att bli kaos. Med poängsystem blir det precis som att köpa djur för pengar, fast utan pengar. Banken har då ingenting med produktionsplatser eller M-klasser eller C-klasser över huvud taget att göra, lika lite som en vanlig pengabank har det om man köper djur för vanliga pengar. Det är en fråga för köpare och säljare.

Jag kom för övrigt på att det finns en annan modell som kan fungera:

http://www.bjornsbytare.se/

Man skriver in vad man vill ha och vad man erbjuder och så gör ett dataprogram en sökning för att få ihop bytena i så många led som behövs. Det blir administrativt enklare eftersom man slipper hela hanteringen med poäng och konton.

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
« Svar #38 skrivet: 28 feb-07 kl 11:08 »
Intressant det här. Ju mer man funderar desto mer invecklat blir det. Jag tror man ska börja väldigt försiktigt i liten skala. Som javill skriver är det nog lättast med enbart smådjur, till att börja med. Dessutom kanske man måste ha som krav att ha ett produktionsplatsnummer för att vara med i banken.
Nä förresten vad säger jag, då kan ju inte jag vara med :o Vi som bara har lite höns och kaniner i en trädgård vill också vara med.

Man får grubbla vidare på det här.

(Någon som vill byta en tjusig japantecknad gotlandskaninhane, (genbank), mot en blommetupp, också genbank?)

mvh/Anette

William Beebe

Frances

• Västergötland
« Svar #39 skrivet: 11 mar-07 kl 13:37 »
Ja nu ska vi inte ta och glömma bort det här!

Kan vi inte börja med en tråd där man listar upp vad man har? Struntar till vidare i vad man önskar..utan kollar upp lite vad var och en rent teoretiskt faktist har att stoppa i banken..

O så kollar vi upp sedan vad var och en önskar och så får vi lite överblick om det rent hypotetiskt skulle kunna fungera???
Man ser ju ganska enkelt om det bara finns kaniner och höns i banken när alla vill ah får o ankor tex. eller om det faktist finns omsättning för detta???

Dela detta:

* Inloggade just nu

76 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser