Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lägga ägg i maskin efter start.  (läst 736 gånger)

Greta_70

• Uppfödare av Cavalierer och även höns nu.
    • Västergötland
    • Helec's Kennel
Lägga ägg i maskin efter start.
« skrivet: 06 okt-13 kl 23:22 »
Jag startade maskin igår och la ner 12 ägg i den. Men så värptes de två ägg till idag. Dem la jag också dit. Men hur länge kan man göra de?
Eller kan man lägga i hela tiden o bara skriva datum på äggen. Eller ska jag kanske samla ägg i tex 5 dagar o sedan lägga i alla från dem dagarna ???
Maskinen är av typen helautomatisk för 48 ägg o jag vet inte hur eller ens om man kan stänga av vändningen dem sista dagarna från att man lagt i dem första. Den har en display med fuktighet, temp o antal dagar.
Har snöat in på höns genom ett bananskal. Annars är jag hundtokig :-)

Krizbo

• Ångermanland
SV: Lägga ägg i maskin efter start.
« Svar #1 skrivet: 08 okt-13 kl 08:59 »
Jag är verkligen ingen expert men jag har lärt mig att man lägger in alla ägg samtidigt. Samma gäller om det är en höna som ruvar, lägg dit alla ägg samma dag.
Vår lilla äggkläckningsmaskin (som vänder äggen själv) slutar vända äggen sista 2 dygnen, dessutom ska man öka luftfuktigheten på slutet. Det här blir ju lite struligt om inte alla ägg läggs in samtidigt.

Ska en höna ruva finns risk att hon ger upp när de första äggen kläcks. Har man lagt dit ägg ett par dagar till kanske inte hon vill ruva de där sista dagarna och då dör ju kycklingarna inne i äggen.

skogsbonne

• Värmland
SV: Lägga ägg i maskin efter start.
« Svar #2 skrivet: 08 okt-13 kl 14:56 »
Lägg inte in några fler nu utan vänta du får vänta på kläck

Dela detta:

* Inloggade just nu

319 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser