Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tuppen som slutade gala...  (läst 1917 gånger)

The Poacher

• Uppland
Tuppen som slutade gala...
« skrivet: 13 okt-13 kl 16:50 »
Vi hade en rovfågel attack för en tid sedan. Rovfågeln fick tag på tuppen i en buske men jag lyckades rusa dig och skrämma bort den. Tuppen blev av med lite fjädrar och sin stolthet...
Men sedan dess galer han inte, och från att ha varit världens gentleman och letat mat åt hönsen, givit de finaste bitarna till sina damer så äter han själv numera utan att bjuda tjejerna.

Någon som varit med om något likande?

Vi tycker också att han inte är lika fin längre men det är svårt att sätta fingret på vad som ändrats. Han ser lite skruttigare ut, kanske tappat lite färger... jag vet inte exakt men från att vara en exemplarisk och superstolt snygging så känns han stukad och lite skruttig.
Någon som upplevt något liknande?

Gamina

SV: Tuppen som slutade gala...
« Svar #1 skrivet: 15 okt-13 kl 13:59 »
Vi hade en rävattack för några år sedan och granntuppen belv aldrig sig själv efter det. Han blev inbunden och gick aldrig ut. Eftersom det inte var min tupp såg jag aldrig hur han var med sin höna (den enda som överlevde). Ett år efter attacken dog han.
Jag tror att han helt enkelt blev så skrämd så han helt enkelt aldrig riktigt tog sig ur det igen och att det var orsaken även till dödsfallet. Såhär i efterhand hade det nog varit mer humant att nacka honom när han inte blev sig själv igen.
Genbank för Gotlandshöns

Molly333

• Skåne
SV: Tuppen som slutade gala...
« Svar #2 skrivet: 27 jun-15 kl 23:39 »
Gammal tråd, men alltid lika aktuell! Har haft räv-besök (TROR jag) vilket resulterade i en skrämselattack för (framför allt) tupparna. 4 av dem blev av med stjärtfjädrarna (och lite stolthet), men en av dem har svårt att hantera traumat. Han såg ut att må bra 3-4 veckor efter besöket, men nu "låtsas" han äta och "låtsas" putsa sig. Han tacklar av... Ikväll har jag tagit in honom och matat och pratat med honom. Han verkar inte fysiskt skadad, men tycks behöva lugn och ro. Badrummet får bli hans hemvist de närmaste dagarna. Har haft tuppar tidigare som gått in i chocktillstånd, men det brukar bara vara ett par dagar... Era erfarenheter?

Molly

Dela detta:

* Inloggade just nu

42 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser