Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Isoleringslist?  (läst 1900 gånger)

Hundens Husse

• Västergötland
Isoleringslist?
« skrivet: 21 okt-13 kl 21:22 »
Jag har vanlig tätningslist i P-profil i karmen till ytterdörren idag, något i stil med den här (dock kanske inte exakt just den).

Den löser säkert det den är tänkt att lösa, men så särskilt isolerande är den inte, så jag skulle vilja byta den mot någon form av isoleringslist. Vilket jag inte hittar någon. Alls. Någonstans.

Någon som har tips på hur man kan isolera runt om en trä(ytter)dörr, mellan karm och dörrblad? Gärna länkar till produkter som kan vara värt att titta närmare på. Det blir lite i kyligaste laget inne som det är :) och det känns väldigt onödigt eftersom det i praktiken innebär att elda för kråkorna (delvis bokstavligt i mitt fall...).
Han tomten med långt hår och två stora hundar i det röda huset vid ladan.

Broberg

• Gäst
SV: Isoleringslist?
« Svar #1 skrivet: 21 okt-13 kl 21:26 »
Byggnadsvårdsbutikerna har yllelister, i olika tjocklekar.

Hundens Husse

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 21 okt-13 kl 21:38 »
Byggnadsvårdsbutikerna har yllelister, i olika tjocklekar.

Det låter ju mycket mer "rätt" än plast och gummi i alla fall! :) Något i stil med denna? http://www.byggnadsvardsbutiken.se/tatningslist-8-mm/747-0 Jag hade nog ärligt talat gärna haft lite mer än 8 mm, det är en rätt stor springa i den dörren...

Sjaunja

• -
« Svar #3 skrivet: 21 okt-13 kl 21:43 »
I sann återbruksanda undrar jag hur det skulle funka med dreads?  ;D

Broberg

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 21 okt-13 kl 22:05 »
I sann återbruksanda undrar jag hur det skulle funka med dreads?  ;D

Hehe.. Jo, de är väl av grövre kaliber.

Kanske bygga på med några tunna lister också?

Hundens Husse

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 21 okt-13 kl 22:12 »
Kanske bygga på med några tunna lister också?

Jag får prova. Det fanns ju lite tjockare varianter i lin att köpa också, kan det vara något?

Får nog beställa någon meter av de olika och se hur de olika tjocklekarna passar i praktiken i just min ytterdörr innan jag bestämmer mig för vilken jag ska använda, men nu har jag ju åtminstone en idé! Ytterligare förslag är absolut välkomna.

malarmaster

• Småland
« Svar #6 skrivet: 21 okt-13 kl 22:16 »
man kan slå på en plattlist på karmens insida (så den ligger mot dörrbladet) och på den sätta en vanlig tätningslist.
ulf

Hundens Husse

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 31 okt-13 kl 19:18 »
Det var tur att jag köpte hem några olika att prova med. 8 mm ull visade sig vara ganska rätt. Nu ska jag bara skaffa hem mer av den så jag kan gå hela vägen runt dörren också. :D

Tack för tipset Pentti Linkola.

Broberg

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 01 nov-13 kl 19:14 »
Väl bekomme.

Dela detta:

* Inloggade just nu

281 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser