Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp! Min vackra tupp mobbas😠  (läst 1556 gånger)

Smålandsanna

• Småland
Hjälp! Min vackra tupp mobbas😠
« skrivet: 23 okt-13 kl 18:50 »
Hej på er!
Min underbara blommetupp har helt plötsligt börjat bli mobbad! Han som alltid gått med ryggen rak och huvudet högt och galt så det ekar över bygden, går nu helt ihopsjunken och tom gömmer sig bakom fodertunnan! Vår andra blommetupp har fått storhetsvansinne och är så elak!! Han bits och sliter av alla fjädrar. Vad ska jag göra? Det är helt uppenbart att de inte kan leva i ro så vilken av dem ska jag ta bort? Den vackra Johnny (han har tuppkam:) eller den starke bråkstaken?
Tacksam för alla tips:)!
Gör mitt bästa för att samsas, med man, två barn, två hundar, tre katter och ett 10-tal höns:)

lena70

• Gäst
SV: Hjälp! Min vackra tupp mobbas😠
« Svar #1 skrivet: 24 okt-13 kl 07:37 »
Dela på dom? Ge dom några hönor var?.På så sätt behöver du ingen välja bort, men det kräver istället att du har plats och möjlighet, att göra två flockar..Kan det vara en lösning, vad tror du?

KarinMy

« Svar #2 skrivet: 24 okt-13 kl 08:23 »
Jag är en oerfaren hönsägare.
Jag har 4 hönor av olika raser och 2 tuppar.
Min första tupp är en tam och trevlig australorp som är c:a 2 år gammal. Nu har jag också en ny tupp, lika gammal av rasen isbahr. Mitt problem är att den nya tuppen slåss med den gamla, han slutar inte ens när den gamla ligger platt och verkar ge sig. Jag har hört att det kan hjälpa att ha flera tuppar, att de kan gå emellan bråkstakar och avstyra bråk? Kan en del tuppar vara ovanligt aggressiva? Den visar inte aggression mot oss.
Tacksam för alla tips!
Mvh, Karin.

sonja på slätten

• Halland
SV: Hjälp! Min vackra tupp mobbas
« Svar #3 skrivet: 24 okt-13 kl 08:51 »
Det finns ingen som blir så illa åtgången som en detroniserad härskare,  och detta gäller både hönor och tuppar. Hen ska tryckas ner ordentligt så det inte finns minsta risk att hen vågar sticka upp igen. I det fria skulle den besegrade tuppen ha jagats bort från flocken.
Sedan kan man kanske fråga sig vad som utlöst tronskiftet.  Kanske har "härskaren"  visat något litet ögonblick av svaghet, kanske kände sig lite off  tillfälligt.  Sådant upptäcks ofelbart.

I varje fall tror jag att situationen kommer att bli outhärdlig för det besegrade om han trvingas vara kvar i flocken med den nye ledaren.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

lena70

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 24 okt-13 kl 08:56 »
Min egen erfarenhet av tuppar, är att oftast är det svårt att ha flera tuppar ihop på små utrymmen och när höns antalet är litet.  :-XOftast går det lättare om tupparna har växt upp ihop och kommer in i gruppen samtidigt, :) men det kan bli problem ändå :-\..Svårast är det att få in en tupp till, i er redan etablerad grupp med en tupp och några hönor, det brukar sällan sluta lyckligt >:D..Lättast är det att få in en ny tupp i en större besättning djur, i en grupp med redan MÅNGA tuppar OCH MÅNGA höns. I en sådan stor grupp, har djuren sällan koll på varandra och det är rörigt, så en tupp mer(eller höna) spelar ingen roll, om den flyttar in..Röran gör att de andra djuren inte orkar bry sig och det nya djuren accepteras och kommer in i gruppen smidigt och utan något större spektakel inträffar. Lugnet lägger sig lika snabbt igen, som inget har hänt.. o:)
Att Tuppar tar ihjäl varandra är ovanligt, tror aldrig jag varit med om det, fast jag både haft höns som jobb och har höns även som fritidssintresse/hobby ..MEN de kan skada varandra illa, särskilt fjäderfän tycker om, och siktar in sig på varandras ögon och kloaker. Och risken att de kan skada varandra illa i ögonlock tex är stor. :-\

sonja på slätten

• Halland
« Svar #5 skrivet: 24 okt-13 kl 09:38 »
Inte heller jag har varit med om att de dödat varandra, inte ens skadat allvarligt.
Däremot   hade jag en tupp en gång, vars två söner plötsligt sammangaddade sig och besegrade honom,  de turades om att slåss tills  fadern var utmattad. Den tuppen blev så knäckt psykiskt  att han slutade äta . Det hjälpte inte att han fick vara ifred,  han fick avlivas annars hade han tynat bort.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Smålandsanna

• Småland
« Svar #6 skrivet: 24 okt-13 kl 11:30 »
Tack för hjälpen!
Vi ska dela på dem och försöka få till två "läger", i mån av plats.
Då får förhoppningsvis Johnny modet tillbaka och blir sitt vanliga jag...
Annars blir det nog den andre tuppen som tas bort, jag vill inte ha en sån mobbare i familjen :(
Gör mitt bästa för att samsas, med man, två barn, två hundar, tre katter och ett 10-tal höns:)

lena70

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 24 okt-13 kl 12:09 »
Ja, att tuppar skadar varandra, kan lika gärna vara på det psykiska planet.. :-\
Många problem beror ju helt enkelt på rangiordningen..Så i en ny grupp eller om rangordningen ändras i den nyvarande gruppen, så kan ju lika gärna den tupp som får stryk nu, bli härskaren sedan, och tvärtom..Johnny istället bli elak.. :-\ Och den elaka istället får stryk.. :-\ Rollerna kan ändras snabbt..

Dela detta:

* Inloggade just nu

310 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser