Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga badrum i gammalt torp  (läst 14740 gånger)

Tinkerbell

• Östergötland
Bygga badrum i gammalt torp
« skrivet: 29 okt-13 kl 09:08 »
Jag håller på att se mig omkring efter äldre hus/torp att renovera till permanentboende.
Det jag funderar på nu är om man vill bygga ett badrum i torpet om det måste byggas på något speciellt sätt i.o.m. att huset är ett gammalt trähus från sent 1800-tal?

Husen jag tittat på saknar badrum helt och många saknar även indraget vatten. El finns samt brunn på tomten.
Jag är inte ute efter någon helkaklad spaanläggning med golvvärme utan vill ha det så enkelt, effektivt och billigt som möjligt. Så en rejäl duschkabin för jag inbillar mig att det skyddar bäst, ett handfat och en förbränningstoa då det lutar åt BDT-avlopp. Vad kan vara lämpligt ytskikt på golv, väggar och tak? Har ni tips och synpunkter på hur jag förhindrar uppkomst av fukt i badrummet? Fläkt, ventilation, avfuktare?

Kunniga hantverkare får bygga badrummet men ändå bra att vara påläst så jag vet vad det handlar om och vad det kan tänkas kosta.
Resten av huset renoverar jag själv med lite hjälp av släkt och vänner.

olivia.k

• Jämtland
SV: Bygga badrum i gammalt torp
« Svar #1 skrivet: 29 okt-13 kl 09:26 »
Det är synd att förstöra gamla fina timmerhus med badrum då det inte passar in med sådana nymodigheter. Jag bor i ett timmerhus från 1800-talet och jag har inget badrum, dock vatten i köket som är indraget med rör från matkällaren rakt under kökshon.

Ska jag ha badrum så får det bli i ett annat hus, exempelvis i ladugården. Om du läser i tidningen Gård och torp så rekommenderar de också att man ska bygga badrum i ett fristående hus.

MagnusL

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 29 okt-13 kl 09:27 »
Skulle starkt rekommendera att strunta i att tänka på vad försäkringsbolagen säger men att följa så mkt av branschrek. som går.
Är det glest reglat så kortla eller regla extra, sätt ordentlig skiva (golv och vägg), sen är det bara köra på duk och tätskiktsgegga. På väggarna som är en bit från dusch/handfat räcker det med våtrumsfärg som godkänt tätskikt om du ej ska ha kakel.
I gamla hus brukar det ju inte vara 40kvm badrum heller så ta till rejält med tätgegga (dvs det gör inget om du har mer än minimirek).
Det viktigaste enskilda är att golvbrunnen sitter fast och ej kan röra på sig och duken bra mot den (det är där nästan alla vattenskador uppkommer).
Det är heller inte särskilt svårt att sätta klinker på golvet om du vill trots det är trähus, du får bara ha tjock nog skiva och armera flytspacklet.

I ett äldre trähus lär det alltid vara bättre att bara se till din egen säkerhet (för att undvika vattenskada) och strunta i krav från försäkringsbolaget, för dom lär aldrig aldrig betala ut mer pengar vid en skada än vad det kommer kosta dig att ha ett certifierat företag att göra rummet.

Ps inga badrum på övervåningen, där rör sig trähus än mer och självklart fuktstyrd kanalfläkt, dom kostar bara några hundra men gör underverk.
Oo är kontinuerligt frustrerad över att Ipaden gör en till ofrivillig analfabet

Tinkerbell

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 29 okt-13 kl 09:42 »
Intressanta svar båda två  :)

En tanke är att bygga en bastu på tomten. Där kan jag ha dusch och tvättmaskin också.
Skulle ju vara trevligt med varmt/kallt vatten och avlopp från köket men egentligen skulle det räcka med kallvatten där och en dunk under diskbänken till att börja med och satsa på bastun.

Ja, varför inte göra badrummet själv? Så jäkla svårt kan det väl inte vara om man läser på lite och lär ju spara en mindre förmögenhet på att göra det själv också.

MagnusL

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 29 okt-13 kl 10:42 »
15000 kostade mitt med klinkrat golv med golvvärme, finja tätsystem och målade väggar. Det är INTE svårt göra själv du måste bara läsa på och låta bli att fuska.

Sen även om det kan vara byggnadsvårdsmässigt fel att sätta bad i ett gammalt torp så är det väl ändå så att dom flesta vill ha dass och duschmöjligheter inne....
Oo är kontinuerligt frustrerad över att Ipaden gör en till ofrivillig analfabet

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 29 okt-13 kl 11:18 »
Håller med Magnus. Dessutom, även om du får en riktig läcka, -hur besvärligt blir det i ett hus med torpargrund?

Jag hade en gång fått en bänkdiskmaskin av en kamrat vars föräldrar bytte till vanlig modell. Eftersom jag inte tycker om att diska och bodde ensam på den tiden, så ställde jag den på diskbänken, fyllde den med odiskat, klämde fast slangen på kranen lite slarvigt och körde igång en provdisk. Efter att tittat och lyssnat 10 minuter så tröttnade jag och gick ut i verkstaden och fortsatte med vad jag skulle göra. Ett par timmar senare när jag blev fikasugen och gick in i huset stod det 5cm vatten över hela golvet, slangen hade hoppat av :-[ Men det var bara att lyfta på luckan till underjorden och låta vattnet gå ner i grunden. Inga problem, och definitivt ingen försäkringsgrej ;D

När åskan tar huset, då är det nog bra att ha försäkring (hoppas jag), till de andra problemen är det nog bättre att göra riskbedömning och att göra rätt :-[

Neon Knight

• -
« Svar #6 skrivet: 29 okt-13 kl 12:33 »
Duschkabin i badrum enligt MagnusL:s förslag (skit i försäkringsbolaget men följ reglerna).

pesto

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 02 nov-13 kl 21:26 »
Hej
vi byggde ett helt nytt badrum ur ett gammalt rum - huset är från 1847 - och det var tydligt att man inte kan hålla sig vid alla regler om man vill ha det snyggt och samtidigt bevarar gammalt charm. Jag bifogar några bilder hur vi gjorde. I duschhörnan är det säkert viktig att jobbar extra noggrant och där är det enklare om man följer de reglerna som finns med alla de olika tätskikt som behövs. I resten av badrummet har vi det gamla trägolvet kvar, vi har lerväggar med inbyggd väggvärme, en sida är det gamla timmerstomme och badkaret står på tassar utan tätskikt rund omkring. Men såklart är detta inte godkänd av någon försäkring. Men vid en vattenskada är det ändå vi som behöver fixa allt då vi gjorde hela jobbet själva. Så heller har jag badrummet efter våra önskemål än byggd efter några konstiga regler. Vet inte om försäkringen hade sagt något angående det gamla plommonträdet som står mitt i rummet   :D

Huggorm

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 02 nov-13 kl 21:32 »
Vet inte om försäkringen hade sagt något angående det gamla plommonträdet som står mitt i rummet   :D
Jag tror inte de hade låtit dig teckna någon livförsäkring för det.

Broberg

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 02 nov-13 kl 21:54 »
Innan, när jag tänkte bygga separat byggnad för bad, tvätt och strömdrivet vatten, så var planen badkar, med avlopp rätt ner i golvbrunn, på skurgolv.
Skulle man någon enstaka gång missa rengöring, så det inte rinner undan, så gör gör det inget, med skurgolv, spånisolering och råsponttrossbotten.

Dela detta:

* Inloggade just nu

197 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser