Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mjölk i juvret då hon betäcks?  (läst 1517 gånger)

hanna elisabeth

• Västmanland
Mjölk i juvret då hon betäcks?
« skrivet: 01 nov-13 kl 22:02 »
Hej!
Jag har fått info om att getens juver ska vara sinat 2 månader innan killning, men hur är det vid betäckningen? Kan hon paras fast hon har mjölk i juvret nu? Kommer hon sina om hon blir dräktig? Sina först under dräktigheten för att sen fylla på under dräktigheten? Hur fungerar det? Tacksam för svar!
Mvh Hanna

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Mjölk i juvret då hon betäcks?
« Svar #1 skrivet: 01 nov-13 kl 22:31 »
Dräktighet cirka 5 månader (148 dagar +/- 5 dagar) och sintid 2 månader.  Du har alltså 3 månader på dig att övertala henne att "tänka på nästa killing"! ;)

Och kul att du hittat hit; jag har inte sett dig här förut.  :D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

SussiloII

• Småland
« Svar #2 skrivet: 02 nov-13 kl 05:48 »
Hej!
Kan hon paras fast hon har mjölk i juvret nu? Kommer hon sina om hon blir dräktig? Sina först under dräktigheten för att sen fylla på under dräktigheten? Hur fungerar det? Tacksam för svar!
Mvh Hanna

Geten kan betäckas fast hon mjölkar men hon ska vara sinad minst 2 mån före nästa killning. Geten fyller inte på förrän närmare födseln. Ibland någon/ett par veckor innan, ibland i samband med födseln eller strax efter  :).

hanna elisabeth

• Västmanland
« Svar #3 skrivet: 02 nov-13 kl 07:34 »
Tusen tack för svar!

Dela detta:

* Inloggade just nu

131 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser