Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nyponmjöl  (läst 2781 gånger)

LenaWB

• Uppland
Nyponmjöl
« skrivet: 04 nov-13 kl 21:13 »
Har en hel del torkade nypon som jag skulle vilja göra nyponmjöl av för att baka med. Måste fröna bort först eller kan jag mala ner allt tillsammans....
Odlar själen och allt möjligt annat på tomten o odlingslotten i Spånga, samt på fritidsstället i Roslagen.  Älskar skog o mark, vovven o ja är perversa på att plocka svamp. Gjuter betongföremål, kardar o försöker spinna ull - har inte riktigt tid att jobba men vad göra...

MissT

• Västergötland
SV: Nyponmjöl
« Svar #1 skrivet: 04 nov-13 kl 22:38 »
Vad spännande, det blir nog jättenyttigt. Jag har torkat rönnbär och skall prova att ha dom i bröd. Har ingen aning om hur du skall göra med nyponkärnorna, jag skulle ta bort dom.

eriks

• -
    • www.sundmansmide.se
« Svar #2 skrivet: 05 nov-13 kl 07:21 »
Ett knep jag använt är att köra hela bär i Magic bullock, eller annan mixer/blender, fruktköttet blir till mjöl men kärnorna är intackta. Sen är det lätt att sila bort dom.

Linkan

• Västmanland
« Svar #3 skrivet: 05 nov-13 kl 07:52 »
Tack för tipset eriks! Måste testas, är ju himla tidskrävande att rensa ur fröna manuellt.

LenaWB

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 05 nov-13 kl 16:45 »
Tack Linkan, låter smidigt!
Odlar själen och allt möjligt annat på tomten o odlingslotten i Spånga, samt på fritidsstället i Roslagen.  Älskar skog o mark, vovven o ja är perversa på att plocka svamp. Gjuter betongföremål, kardar o försöker spinna ull - har inte riktigt tid att jobba men vad göra...

sonja på slätten

• Halland
« Svar #5 skrivet: 05 nov-13 kl 18:36 »

Men det där klipulvret son finns runt kärnorna då???
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

LenaWB

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 06 nov-13 kl 15:28 »
Funkade jättebra i mixern som ni tipsade om.

eriks

• -
    • www.sundmansmide.se
« Svar #7 skrivet: 06 nov-13 kl 17:37 »
Men det där klipulvret son finns runt kärnorna då???

ja alltså ska man ha det i kalsongerna måste man använda en annan metod ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

148 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser