Är det fler än jag som står och fixar matsäck till familjen? Mina barn har med sig lunch till skolan de dagar de slutar efter ett, för att slippa lägga ut dyra pengar på snask och fast-food (skolmaten och rasten räcker inte för att alla ska hinna äta i detta mellaneuropeiska lands skolor). Men en del andra kanske tar med sig mat till jobbet eller på utflykten.
Mina kriterier är: Ska kunna ätas vid rumstemperatur och hålla sig en halv dag utan kyl. Ska gå att äta utan bestick och inte kladda för mycket.
Försöker variera så gott det går. Minipizzor, smördegspajer (inte så bra, smular), matiga muffins, bullar med purjo och skinka i stället för kanel, pestofyllda bullar. Skickar med en frukt i bitar, ibland en minisalami. Ofta blir det något med jästdeg. Idag bakade jag piroger med svamp och kål och fryste in. Sen tar vi fram allt efter behov.
Finns det någon som har bra matsäcksrecept att dela med sig av? Här kommer ett förslag.
Piroger med svamp och kål:
Recept: 1pkt jäst, 100 g margarin, 3 dl mjölk, 1 tsk salt, 7dl vetemjöl, 4 del rågmjöl.
Gör degen på vanligt sätt och låt jäsa 1 timme medan du gör fyllningen.
Stek vitkål, lök och svamp. Smaksätt med kryddpeppar, salt och soja. Späd ev. med lite vatten.
Kavla ut degen till 16 runda plattor (15 cm rakt över). Lägg på 1/2 dl fyllning och knip ihop rundeln högst upp. Jäs i 20 minuter. Grädda i 225 grader 15-20 minuter.
Det måste ju inte vara kål varje dag. Minns en sparsam kurskompis på universitetet som levde på vitkålsmackor (!) och hade väldiga problem med att "knipa" under matsmältningen!