Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Släppa in bock smidigast.  (läst 2112 gånger)

Nina K

• Skåne
Släppa in bock smidigast.
« skrivet: 13 nov-13 kl 22:30 »
Hur introduserar man smidigast in en bock till getterna? De känner inte varandra sen tidigare.
« Senast ändrad: 13 nov-13 kl 23:08 av Nina K »

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Släppa in bock smidigast.
« Svar #1 skrivet: 14 nov-13 kl 08:27 »
Du släpper in honom till getterna, så introducerar han nog sig själv :) !
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Nina K

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 14 nov-13 kl 09:10 »
Jasså  :) brukar det bli ståhej.? Man har hört att det kan bli livat när man för ihop getter.

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
« Svar #3 skrivet: 14 nov-13 kl 09:20 »
Antar att det är samma som med får. Tackor till tackor blir bråk om rang, bagge till baggar gick bättre men framförallt bagge till tackor blev jubel i busken!
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

SussiloII

• Småland
« Svar #4 skrivet: 14 nov-13 kl 11:16 »
Ja så där brukar det vara  :). Kan hända om man släpper in en mycket ung och oerfaren bock att gammelgetterna kan vara dumma mot honom, men det blir annat ljud i skällan när de brunstar.

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
« Svar #5 skrivet: 14 nov-13 kl 14:36 »
För att förtydliga, så släppte jag helt sonika in baggen till tackorna. Det var inget problem alls. Ingen var nog brunstig första gången han fick komma in, men när jag släppte in honom 12 dagar senare så var en brunstig och det var bara pang på rödbetan! Eller som Torstas Tackor uttrycker det: "Han luktar gott, har en cool tunga han raggar med. De flesta som har varit här har tittat mycket på hans ädlare delar. De är rätt imponerande, tydligen." :D
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

John Rambo

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 14 nov-13 kl 14:54 »
Verkar vara mycket hormonar inblandade.

Nina K

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 14 nov-13 kl 19:07 »
Tack för de många svaren. Baggar har vi haft flertal sedan fåren kom hit så de har vi erfarenhet. Det är som ni skriver att det går lungt till. Det jag är oroligast över hos getterna är hornen. Att smäll med hornen är hårare. Då vi har haft lite bråkigt inne då högst i rang och unter inte släpper in den ranglägsta så vi har dem kopplade i stallet kvällar men ute är det inget problem alls. Nu idag hämtade vi bocken som vi tänkt släppa ihop med getterna i hagen i morgon. Har gjort provisoriska hyddor ute åt dem så de kan vara ute o inne helatiden.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #8 skrivet: 14 nov-13 kl 19:15 »
Om du är orolig, så är det väl bara att stanna och kolla vad som händer?  Och ingripa om det verkar behövas?  Mina erfarenheter är att en grupp med getter + en tillförd bock = lugnare i hela boxen.  Men en och annan bock kan ju ha "läst för många porrtidningar", och vara för het på gröten ...  ;D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Nina K

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 14 nov-13 kl 19:43 »
 :-[ Han är runt 1½-1 har jag för mig. Tänkte att vi gör ute hyddor så de kan vara lösa helt tiden och de som inte får komma in har bädd/skydd ute. Gammeltanten på 7 år är den som bestämmer här och som skulle ta över hela stallet för sig själv om hon fick. KAn också säga att nu luktar det riktigt get i stallet. Fastän det har gått 4-5 timmar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

140 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser