Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan hon verkligen ha fått Marek?  (läst 1167 gånger)

Paradisgården

• Västergötland
Kan hon verkligen ha fått Marek?
« skrivet: 20 nov-13 kl 15:16 »
Hittade min lilla svarta lanthönsblandis i ett av redena idag. Hon har varit där flera dagar, men eftersom jag har fler som ser likadana ut förutsatte jag att det var en som låg och värpte. I alla fall så tog jag mig en närmare titt idag och då var det inte så, utan hon låg där för att hon är sjuk. Tycker det ser ut som Marek, men det jag undrar över är: Kan en vuxen höna som levt hela sitt liv i en besättning med Marek få det först när hon är 1,5 år gammal och fungerat helt normalt innan, varit friskt och kry, värpt, ruvat och haft kycklingar?
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

karsan

• Södermanland
SV: Kan hon verkligen ha fått Marek?
« Svar #1 skrivet: 20 nov-13 kl 17:11 »
jag hade en blandis, mest hedemora, som fick marek vid 18 månaders ålder. Pigg och kry och god värpare under sitt första år, men just så här års, efter ruggning blev långsamt mer och mer förlamad.  Inte ruvat, men annars som din.

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 20 nov-13 kl 17:49 »
Hmm.. Jaha, så det är inte alldeles otänkbart då? Ruggat färdigt hade hon för typ en månad sedan. Har henne under uppsikt i köket nu och har gett henne vitaminer i vattnet och kycklingfoder. Kan hon bli bättre, eller går det bara utför på "äldre" höns? Har hört att yngre ibland (med sällan förstås) kan klara sig. Har själv inte haft någon som gjort det, men vet en som haft.
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Livia

• Ångermanland
« Svar #3 skrivet: 26 nov-13 kl 02:47 »
Jag har en gammal Wyandottehöna ca 4 år som jag trodde hade fått en hjärnblödning, hon tappade balansen och vinglade, hon hade ruggat mycket och såg förfärlig ut. Jag var på vippen att avliva henne men hon blev bättre efter några dagar. Nu är hon superfin och hur pigg som helst. Tyvärr har jag idag fått bekräftat att en annan av mina unghönor, 16-17 veckors maranhöna har marek, så nu måste hon avlivas. Har talar med veterinär och de säger att om hönor får marek och piggar på sig, vilket är väldigt sällan, så dör de av något annat när de blir äldre.

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 27 nov-13 kl 16:23 »
Avlivade henne dagen efter jag skrev sist. Det enda bra med den här sjukdomen är att när man avlivar dem har de ju fortfarande mat på kroppen, så hon blev kattmat. När det gäller andra sjukdomar, typ diaré och annat blir de ju så magra innan man upptäcker det, så dom kommer ju inte till någon nytta.

Jaha, grattis till att hon blev bättre :) . Jo, de flesta brukar ju dö av något när de blir äldre, hehe ;) - okej, läste i hönsboken att de som överlever oftast har svårt att gå resten av livet också; att nervskadorna inte läker alltså, så det är väl bäst att ta bort dem med än gång man är säker på att det är marek.

Dela detta:

* Inloggade just nu

121 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser