Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gjuta ljus av bivax  (läst 7244 gånger)

Inga-Karin E

• Halland
Gjuta ljus av bivax
« skrivet: 20 nov-13 kl 15:36 »
Jag brukar gjuta ljus, men om jag gör det vill jag att de ska brinna riktigt fint. Eftersom jag är biodlare vill jag helst gjuta ljus av bivax, men jag kan inte få till det bra alls. Har köpt en del dyra, fina gjutformar som är tänkta för detta också, och följt rekommendationerna när det gäller vilken veke man ska ha, men det blir inte bra. Antingen rinner ljusen jättemycket, och det kan också bli så att veken drunknar i en sjö av smält vax ganska fort, eller så ryker de så det inte heller blir trevligt. Hur gör ni? Vilka vekar funkar till vilka diametrar till ljusen? Är det så att man måste blanda med stearin för att få det att funka bättre? Jag skulle vilja bli bra på detta  :) , tacksam för svar.

lichiplommon

• Hälsingland
SV: Gjuta ljus av bivax
« Svar #1 skrivet: 20 nov-13 kl 16:46 »
Jag brukar gjuta ljus, men om jag gör det vill jag att de ska brinna riktigt fint. Eftersom jag är biodlare vill jag helst gjuta ljus av bivax, men jag kan inte få till det bra alls. Har köpt en del dyra, fina gjutformar som är tänkta för detta också, och följt rekommendationerna när det gäller vilken veke man ska ha, men det blir inte bra. Antingen rinner ljusen jättemycket, och det kan också bli så att veken drunknar i en sjö av smält vax ganska fort, eller så ryker de så det inte heller blir trevligt. Hur gör ni? Vilka vekar funkar till vilka diametrar till ljusen? Är det så att man måste blanda med stearin för att få det att funka bättre? Jag skulle vilja bli bra på detta  :) , tacksam för svar.

Det svåra med ljus är just veken. Jag har ju i den andra tråden gett några rekommendationer för vekar. När det gäller gjutning gör det egentligen ingen skillnad, det är tjockleken av ljuset som avgör vilken veke man behöver. I bivax behöver man generellt sett ganska grova vekar annars drunknar veken. Detta beror också på hur rent vaxet är. Föroreningar täpper igen veken och då drunknar den. När jag höll på med stöpning gjorde jag mängder med prov. Funkade de dåligt smälte jag ner ljusen igen. Det gäller alltså att testa sig fram. Givetvis finns det rekommendationer, som de som jag lämnade i den andra tråden. Det är dock bäst att testa själv och sedan ha ett par tre 'standardljus' som man kör.
med ren bivax finns alltid risk för föroreningar samt en större risk att ljusen ryker. 
Men det finns 'special' vekar för bivax som jag själv aldrig använt, men som jag vet att 'kollegor' i större ljusverkstäder i Tyskland alltid använder. Det är en rund veke, den är lite annorlunda konstruerat än de 'plattvekar' som man kan köpa här. (tex Joel Svensson). 'Nackdelen' är att man MÅSTE vända den rätt, annars brinner ljuset i princip inte alls, dvs veken suger bara åt ETT håll. Här finns en länk med rundvekar där de också anger rekommendationer för tjockleken:
http://www.werner-seip.de/html/kerzendocht_-_runddocht.html
och
deras online-shop
http://www.bienenzuchtbedarf-seip.de/Kerzengiessen-und--drehen/Kerzendochte/

Gilbert

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 20 nov-13 kl 17:35 »
Jag har gjort 100-tals ljus i bivax men slutat med smält vax. De blir så pass fina rullade från kaka och går så fort att göra. Man får två ljus från ett SVEA snitt.

Atarverdi

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 06 dec-13 kl 00:56 »
Men det finns 'special' vekar för bivax som jag själv aldrig använt, men som jag vet att 'kollegor' i större ljusverkstäder i Tyskland alltid använder. Det är en rund veke, den är lite annorlunda konstruerat än de 'plattvekar' som man kan köpa här. (tex Joel Svensson). 'Nackdelen' är att man MÅSTE vända den rätt, annars brinner ljuset i princip inte alls, dvs veken suger bara åt ETT håll. Här finns en länk med rundvekar där de också anger rekommendationer för tjockleken:
http://www.werner-seip.de/html/kerzendocht_-_runddocht.html
och
deras online-shop
http://www.bienenzuchtbedarf-seip.de/Kerzengiessen-und--drehen/Kerzendochte/

Jag har hittat rundveke på svensk hemsida men deras mått skiljer sig lite från den tyska sidan. Dessutom undrar jag hur man vet om man vänt den rätt?

lichiplommon

• Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 06 dec-13 kl 11:19 »
Jag har hittat rundveke på svensk hemsida men deras mått skiljer sig lite från den tyska sidan. Dessutom undrar jag hur man vet om man vänt den rätt?
Har de inga rekommendationer angående tjockleken? Vilken hemsida är det?
Jag har aldrig använt rundveke, bara plattveke, tyckte det funkar bra. Men vill du har rundveke så...
Jag skulle tro att veken antingen är märkt på något sätt, eller så ser man det så att du snart du vet vilken riktning som är rätt så vet du det för alltid, eller så skulle man kunna prova att doppa den i flytande vax, den ska ju suga bättre åt det ena hållet, så det borde i så fall synas.

Atarverdi

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 06 dec-13 kl 22:46 »

Har de inga rekommendationer angående tjockleken? Vilken hemsida är det?
Jag har aldrig använt rundveke, bara plattveke, tyckte det funkar bra. Men vill du har rundveke så...
Jag skulle tro att veken antingen är märkt på något sätt, eller så ser man det så att du snart du vet vilken riktning som är rätt så vet du det för alltid, eller så skulle man kunna prova att doppa den i flytande vax, den ska ju suga bättre åt det ena hållet, så det borde i så fall synas.

Sidan heter skapamer.se. Det jag har märkt med de guider som finns angående veken på alla dessa olika sidor är att rekommendationerna gäller stearin/paraffinblandningar. Aldrig står det något om vad som funkar för ljus av bivax. Jag har suttit i över en vecka och letat och läst och försökt komma fram till vilken utav alla veken jag ska inhandla. Grejen är den att jag har lite pengar att röra mig med så jag kan beställa kanske 3 varianter max. Och då ska det fungera för två typer av ljus, dvs med olika diameter.
Och nu när jag hittat rundveke så har jag helt plötsligt fler alternativ och jag är snurrig. Grrrr.
Men kanske underlättar att börja med plattveke först.

Jag uppskattar dina råd väldigt mycket, du verkar väldigt kunnig!  :)

Gilbert

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 06 dec-13 kl 23:26 »
Jag har rullat flera (många) ljus nu till jul och förstår dock inte varför man skall ha så stora vekar större än t ex #12.

Ett gjutet vaxljus brinner hur bra som helst med veke #12. Ska jag behöva göra ett och filma och visa?

lichiplommon

• Hälsingland
« Svar #7 skrivet: 07 dec-13 kl 09:22 »
Jag har rullat flera (många) ljus nu till jul och förstår dock inte varför man skall ha så stora vekar större än t ex #12.

Ett gjutet vaxljus brinner hur bra som helst med veke #12. Ska jag behöva göra ett och filma och visa?
Ja, då fortsätter denna lilla dispyt mellan mig och Gilbert.
Mina rekommendationer vad gäller PLATTveke, om jag sammanfattar vad jag skrivit tidigare är följande:
33% bivax 67% stearin 3x12 upptill 15 mm 3x15 upptill 25mm 3x20 upptill 35mm
100% bivax  3x12 upptill 15 mm 3x15 upptill 25mm 3x20 upptill 35mm
33% stearin 67% paraffin 3x5 upptill 13mm 3x10 upptill 25mm 3x12 upptill 30mm
Detta gäller massiva ljus, alltså stöpta och även gjutna naturligtvis om man nu kan gjuta så tunna ljus som 13mm.
Dessa rekommenadtioner baserar jag på 7 års erfarenhet med ljusstöpning, där jag har stöpt 1000-tals ljus, både raka, 3-gren, 5-gren och 7-grensljus i olika tjocklekar. En stor del av ljusen sålde vi till en församling i Skåne, andra lokalt och på marknader.

Vad gäller dina/Gilberts rekommendationer, så vill jag inte motsäga hela tiden, men i en annan tråd skrev du först att du använde 3x8 och sedan 3x12 vilket är ganska storskillnad, sedan skrev du att du ibland flätar ihop 3 vekar vilket i fallet 3x12 motsvarar minst 3x20 om inte tjockare. Dessutom så rullar du de flesta ljus vilket  - som jagskrev  tidigare  - är en helt annan sak eftersom det smälta vaxet rinner undan i ihåligheterna så att veken inte drunknar lika lätt.

Men naturligtvis kan det hända att jag har fel, jag har inte testat allt i ljusvägen, men ganska mycket och vem skulle inte böja sig för empiriska filmbevis?

Gilbert

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 07 dec-13 kl 09:46 »
Ja så upprörande! använder #12 till allt och har inga problem med det. Varför krångla till allt så förbannat?

lichiplommon

• Hälsingland
« Svar #9 skrivet: 07 dec-13 kl 13:28 »
Ja så upprörande! använder #12 till allt och har inga problem med det. Varför krångla till allt så förbannat?
Nej, visst det är bara o göra som man vill. :)
Varför jag krånglar till det? Tja, vill man sälja tex standard stöpta bivax ljus tjocklek 25mm, så vill man givetvis inte att de som köper dem för dyra pengar sedan kommer tillbaka och klagar att de inte brinner bra eller att de rinner eller osar. Likaså om man skickar lass med 2000 andaktsljus till en församling så vill man att de varken rinner eller osar. Så det är  klart att jag krånglade till det och körde olika vekar för olika storlekar. Dessutom kan jag undra varför det finns en hel rad olika vekar om man klarar sig på en?

Inga-Karin E

• Halland
« Svar #10 skrivet: 07 dec-13 kl 19:54 »
Jag är mycket tacksam för dina svar, Lichiplommon! Jag har experimenterat med detta i flera år, men har inte gjort så många ljus varje år, försökt skriva upp hur jag gjort och hur resultatet blivit, men märker att jag ändå glömt en del och blandar ihop resultaten... Jag är inte nöjd om veken drunknar, om ljuset rinner eller ryker. Mitt mål är att så småningom kunna sälja både gjutna och stöpta ljus tillsammans med en del annat som jag tillverkar. Jag har höga krav på det jag säljer. Kan jag inte riktigt stå för det så kan jag inte sälja. Jag har naturligtvis gjort rullade ljus av vaxkakor men det är inte det jag är intresserad av. Jag säljer inte sådant som är tillverkat av halvfabrikat ovh vill inte börja göra egna vaxkakor. Tack alla som bidrar med erfarenheter, klart vi har lite olika uppfattningar och syften. Så får det ju vara.

Atarverdi

• Västergötland
Hur radera inlägg?
« Svar #11 skrivet: 28 dec-13 kl 18:37 »
Edit: borttaget
« Senast ändrad: 28 dec-13 kl 19:00 av Atarverdi »

Dela detta:

* Inloggade just nu

178 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser