Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pluggbox?  (läst 3109 gånger)

filurfigur

• Gäst
Pluggbox?
« skrivet: 01 mar-07 kl 20:20 »
När jag fyllde år, så fick jag en pluggbox. Och den verkar himla bra, MEN jag begriper inte riktigt det här med vattensystemet.

Finns det någon som har erfarenhet att dela med sig??

Hur mycket vatten ska man ösa i, ska det bara fylla botten eller ska det vara uppöver pluggarna som sitter i botten???

Och om en eller flera planta behöver omskolas innan andra ens kommit upp hur ska man lösa det?? Gör man som det står på förpackningen så kommer väl alla jordbitarna upp, oavsett om det finns en liten planta i eller bara ett frö?!   ???

Vitis

• Skåne
Re:Pluggbox?
« Svar #1 skrivet: 01 mar-07 kl 20:40 »
Jag startar alla mina fröer i pluggbrätten, inte exakt som Pluggboxen men ändå ...

Vatten/näringslösning måste räcka så långt upp att jorden i pluggarna kan suga upp. Vattnet ska alltså nå upp till botten på pluggarna. Använd ditt sunda förnuft och tänk på att det är lika lätt att vattna för mycket som för lite.

Vill du plocka upp en enstaka plugg så kan du väl trycka in ett finger eller en trubbig pinne i bottenhålet så att bara den pluggen "poppar" upp.

Med lagom näringslösning och mycket ljus (lysrör nära plantorna) kan du dra upp förvånansvärt stora plantor i pluggar innan du behöver skola om.  :)

filurfigur

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 02 mar-07 kl 16:31 »
Tack för ditt svar Vitis.

Har fyllt på med vatten och hoppas att det blir lagom nu.

Och jag kan ju erkänna att jag skrattade lite åt mig själv som inte själv kom på hur man skulle få ut enbart en eller några av plantorna... för en gångs skull läste jag en bruksanvisning och då låste det visst sig helt i min hjärna. Så det var bra att du tipsade mig...   och så var det inte svårare än då.  :-[

Richard

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 02 mar-07 kl 18:00 »
Vad för material är dem pluggor?
Dem flesta har en låg näringsinnehåll,och stenull har ingen näring alls.
Så fort frön utvecklar roter vill dem ha näring.

filurfigur

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 02 mar-07 kl 18:13 »
Vad för material är dem pluggor?
Dem flesta har en låg näringsinnehåll,och stenull har ingen näring alls.
Så fort frön utvecklar roter vill dem ha näring.

Vad pratar du om???   ???

hustigern

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 02 mar-07 kl 19:35 »
Richard, en pluggbox är som krukor, man får fylla dem med valfritt odlingssubstrat. (sök på pluggbox på www.willabgarden.se) för bild.

Jag har precis beställt min. Nu ska här odlas!

/Anneli
Blommehöns (genbank), ölandsgäss (genbank), fjording, får, katter och kaniner... och papegojor

filurfigur

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 02 mar-07 kl 20:00 »
Vad pratar Richard om för pluggor då?  ???

Richard

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 02 mar-07 kl 20:25 »
Richard, en pluggbox är som krukor, man får fylla dem med valfritt odlingssubstrat. (sök på pluggbox på www.willabgarden.se) för bild.

Jag har precis beställt min. Nu ska här odlas!

/Anneli
Ja ,jag vet vad en pluggbox är och jag vet vad odlingssubstrat är,frågan var vilket material pluggor var och inte pluggboxen.

filurfigur

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 03 mar-07 kl 16:00 »

Med lagom näringslösning och mycket ljus (lysrör nära plantorna) kan du dra upp förvånansvärt stora plantor i pluggar innan du behöver skola om.  :)

Fick en lampa, som är för plantor, av farmor. Men det är inget lysrör. Har funderat på det där, hur nära lampan måste vara plantorna och hur många timmar om dygnet den ska vara på, för att det ska bli så bra som möjligt. Är rädd att det kanske kan börja brinna om den står på dygnet runt?!?

Vitis

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 04 mar-07 kl 00:14 »
14-16h per dygn brukar rekomenderas. Använd en timer.

Avståndet mellan lampa och plantor beror på vad det är för typ av lampa och vilken effekt den är på. Står det nånting på den som kan ge en ledtråd ??

filurfigur

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 04 mar-07 kl 09:57 »
Har inte kvar förpackningen, men den hette något med Flora i namnet, och det stod att det var belysning för plantor. 60 W är den i alla fall. Och ljuset ser vitare ut än en vanlig glödlampa...

Har den på timer redan, men nog för lite antal timmar. Får ändra.  :)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #11 skrivet: 06 mar-07 kl 11:00 »
Ja ,jag vet vad en pluggbox är och jag vet vad odlingssubstrat är,frågan var vilket material pluggor var och inte pluggboxen.

Pluggorna blir det material som man fyller pluggboxen med. Plantjord, blomjord, kompost eller annat odlingssubstrat.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Dela detta:

* Inloggade just nu

157 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser