Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Spinnrock: Hur får man garnet att linda upp sig på spolen?  (läst 4961 gånger)

Spinnerskan

• Hälsingland
Har köpt en gammal spinnrock och tänkte försöka lära mig spinna (har aldrig provat förut). Har listat ut principen mha filmer på Youtube mm. MEN - tråden lindar inte upp sig på spolen, för spolen snurrar lika fort som "armarna". Förstår det som att den ska bromsas på något sätt, men hur? Har det att göra med hur man spänner drivtråden från det stora hjulet?

sunflower

• Uppland
SV: Spinnrock: Hur får man garnet att linda upp sig på spolen?
« Svar #1 skrivet: 16 dec-13 kl 21:10 »
jo det har att göra med "drivtråden". det finns skillnader mellan spinnrocker som drivs entrådigt och sådana som är tvåtrådiga, vilket innebär att traden läggs runt två gånger, så att den ena  snurrar  spolen den andra  "pinnen" som spolen snurrar runt på. på så sätt skapas det två olika hastigheter som gör att tråden lindas upp på spolen.
eftersom du skriver att du har en gammal spinnrock skulle jag nog tro att den var tvåtrådig. och så brukar det finnas ett sätt att spänna tråden (genom att flytta på spol-delen t-ex); då lindas det upp antingen fortare eller lite långsamare.
a ship in a harbour is safe, but that's not what  a ship is built for

Spinnerskan

• Hälsingland
« Svar #2 skrivet: 17 dec-13 kl 17:16 »
Tusen tack för hjälpen! Ska prova så. Enda problemet är att spoldelen sitter så himla löst att jag har spänt fast den med snören för att den inte ska vrida sig hela tiden. Men jag får kanske se över skruven som håller fast den.

sunflower

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 17 dec-13 kl 20:40 »
då har den säkert används mycket! min går inte heller att skruva fast längre, endast med hjälp av snöre som jag lindar runt skruven först innan jag sätter fast spolen. tar därför nästan aldrig av spolen...

Spinnerskan

• Hälsingland
Det funkar inte alls!!! *frustrerad*
« Svar #4 skrivet: 19 dec-13 kl 19:34 »
Det är häftigt att tänka på att den använts så mycket!

Det går inte så bra för mig, nu har jag hittat ett läge där garnet tvinnas lagom och lindar upp sig på spolen. MEN - då sitter det så hårt att det går för trögt att snurra hjulet att trampan stannar nere. Pust och suck. :( 

Jag har lindat "drivtråden" som en åtta runt spolen och som ett O runt pinnen som spolen sitter på. Annars verkar inte spolen bromsas alls. Kan det vara  orsaken till att hjulet stannar?

sunflower

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 19 dec-13 kl 20:49 »
hmm, vad du menar med åtta förstår jag inte riktigt. kan du inte lägga upp nån bild? då blir det lättare att se och enklare att förklara vad som kan vara orsaken för att det inte fungerar
 :)
säker på att spolen och spinnrocken hör ihop? det är tyvärr ingen självklarhet när man köper begagnad.
hur lätt löper garnet över de små metall-hakara som sitter på spinnvingen? låter du det löpa över alla samtidigt? för då kan det också bli problem, garnet ska bara gå över en i taget och ifall de är rostiga och garnet lite "rufsigt" blir det lätt stopp där också.
sedan kan det vara så att spinnrocken är gjort för att spinna lin på och inte ull, då är spolen mindre och snurrar mycket fortare. det går ändå att spinna ull, man måste bara vänja sig vid en högre hastighet och liksom spinna " på spinnrockens villkor"...
men som sagt, bild vore kanon
(och har man med mycket möda lärt sig spinna på sin gammaldags-spinnrock så blir det bara roligare och roligare ;) )

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
« Svar #6 skrivet: 19 dec-13 kl 20:56 »
Tänker också tipsa dig om denna grupp

https://www.facebook.com/groups/spinnare/

Här finns närmare 1000 spinntokiga människor och en massa kunskap om allt möjligt  :D

I övrigt säger jag som de andra: Bilder på rocken och hur du har trätt den annars så är det näst intill omöjligt att säga vad som är fel.
Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

Eldjarn

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 19 dec-13 kl 21:17 »
För att förstå vad du talar om var jag tvungen att titta efter på vår gamla spinnrock. Den står i mitt arbetsrum, men jag har inte spunnit på den på några år. Den fungerade mycket bra att spinna på när vi använde den för att spinna egen ull.  Drivhjulet på spolen har lite mindre diameter än drivhjulet på själva spindeln. Därför kommer spolen att rotera något fortare, vilket gör att garnet spolas upp i lagom takt. När det inte ligger någon drivlina på spolen ska den rotera fritt med lite glapp mot spindeln. Det handlar alltså inte om någon bromsning och man ska inte heller lägga de två drivlinorna åt olika håll. När vi använde vår spinnrock hade den en lång drivlina (av flätat bomullsgarn) som gick två varv. Vi hade ytterligare en spinnrock som fungerade på samma sätt. Hoppas att detta kan hjälpa dig att lösa spinnrocksproblemet.

Sedan gäller att lära sig spinna också, vilket tar sin tid. Jag tyckte det var enklast att börja med att lära sig spinna på slända.

Spinnerskan

• Hälsingland
Lite mindre frustrerad nu!
« Svar #8 skrivet: 20 dec-13 kl 16:28 »
Stort tack för alla råd! Jag inser att jag gjort flera fel. Jag har låtit garnet löpa genom alla krokarna och där tar det emot ordentligt. Och med Eldjarns förklaring om att spolen snurrar snabbare för att diametern är mindre så går det plötsligt upp ett ljus! Kanske jag har för tunn drivlina också, tog ett steksnöre.

Nu blir det nya tag! Och idag blev jag godkänd som medlem i facebook-gruppen Spinnare också, det verkar som ett trevligt ställe!

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
SV: Lite mindre frustrerad nu!
« Svar #9 skrivet: 20 dec-13 kl 18:09 »
Stort tack för alla råd! Jag inser att jag gjort flera fel. Jag har låtit garnet löpa genom alla krokarna och där tar det emot ordentligt. Och med Eldjarns förklaring om att spolen snurrar snabbare för att diametern är mindre så går det plötsligt upp ett ljus! Kanske jag har för tunn drivlina också, tog ett steksnöre.

Nu blir det nya tag! Och idag blev jag godkänd som medlem i facebook-gruppen Spinnare också, det verkar som ett trevligt ställe!

Vi har mycket kul. En aning torr humor kanske  ;D
Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

Dela detta:

* Inloggade just nu

166 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser