Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tryckstötar  (läst 7048 gånger)

Lars-Ragnar

• Gäst
tryckstötar
« skrivet: 04 mar-07 kl 20:02 »
har fått rejäla tryckstöts problem på en kran, varmvatten sidan i köket. Kranen bråkar o lever om både när man stänger o öppnar, har inte ändrat något i den delen av
systemet, har kommunalt vatten.

Nån som vet varför?

Stallbacka gård

Re:tryckstötar
« Svar #1 skrivet: 05 mar-07 kl 11:19 »
Hur menar du med tryckstötar? Är det så att det så att säga smäller i rören? Eller kommer där luft stötar på strålen?

Teacher59

• Soltekniker
    • www.solenergiteknikblekinge.se
« Svar #2 skrivet: 08 mar-07 kl 17:07 »
har fått rejäla tryckstöts problem på en kran, varmvatten sidan i köket. Kranen bråkar o lever om både när man stänger o öppnar, har inte ändrat något i den delen av
systemet, har kommunalt vatten.

Nån som vet varför?
Om du har engreppsblandare i kökskranen så kan det vara fel på backventilen i insatsen. Kan oftast bytas lätt.
Kan va så enkelt att din blandningsventil på varmvattenröret vid pannan eller varmvattenberedaren är trasig. (Vet ej vad du har)
Blandningsventilen ska se till att du inte kan skålla dig ofrivilligt när du öppnar kranen, men om backventilen som sitter i den eller den kägla som styr temperaturen är trasig så kan stötar uppstå.  Du kan oftast byta den själv ganska lätt genom att stänga av huvudkranen på vattnet och göra trycklöst genom att öppna en varmvattenkran i huset. Lossa därefter blandningsventilen och byt mot en ny.
Har du mycket kalk i vattnet så kommer du att råka ut för det inom några år igen......L.C.
« Senast ändrad: 08 mar-07 kl 17:09 av Teacher59 »
Med sol i sinne, både ute o inne.

Lars-Ragnar

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 08 mar-07 kl 17:50 »
stöter nog mest i rören, verkar inte som luftblandat alls. har fristående varmvattenberedare.kranen är av äldre modell med ett varm och ett kall vred.

eka

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 08 mar-07 kl 22:18 »
Vill minnas att jag hade samma problem, med samma typ av kranar i källaren. Har också kommunalt vatten med högt tryck.
I mitt fall så satt problemet i kranen. Försökte byta packning och även att böja i sär benet i käglan men det hjälpte bara för stunden.
Problemet försvan när vi gjorde om och jag stoppade dit en gammal duschblandare jag fick över.
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

Lars-Ragnar

• Gäst
tackar för tipsen
« Svar #5 skrivet: 10 mar-07 kl 20:16 »
tackar för upplysningar bra när man famlar i mörker, ska ta o stoppa dit en ny blandare till o börja med.

Stallbacka gård

« Svar #6 skrivet: 12 mar-07 kl 18:06 »
Kan också vara så  att rören inte e fästa ordentligt  på eller i väggen. Då kan det bli skakningar och tryckstötar med
« Senast ändrad: 12 mar-07 kl 18:07 av mtias »

Vattendoktorn fd

• Vatten o Avlopp, på godkännt sätt
« Svar #7 skrivet: 13 mar-07 kl 19:25 »
Hej jag tror på teathers förklaring jag har själv upplevt detta där jag tidigare bodde på landet i hus med 3 lägenheter.
Oljudet hade olika intensitet beroende på hur mycket vatten som spolades någonstans i någon kran i huset.

Det enklaste är att prova kran efter kran tills man hittar rätt, och kunna åtgärda detta. Om detta är ett gör det självjobb kan jag inte svara på, kanske behövs proffshjälp.
Felet har ialla fall då lokaliserats, undersökningskostnaden är då 0.  

Lycka till!

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #8 skrivet: 13 mar-07 kl 20:15 »
stöter nog mest i rören, verkar inte som luftblandat alls. har fristående varmvattenberedare.kranen är av äldre modell med ett varm och ett kall vred.

Jag hade samma problem i mitt gamla hus med samma typ av kranar och det är ventilen i kranen som oftast är problemet, det är högt tryck i rören och när man stänger kranen sluts vattenflödet av direkt istället för långsamt som med en strypande ventil. Prova att sätta en "mjukare" blandare och se över så att rören sitter ordentligt fast i huset eftersom vibrationerna förstärker tryckstötarna då rören tänjer sig av trycket.

Lycka till!
« Senast ändrad: 13 mar-07 kl 20:15 av Kimma »
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Dela detta:

* Inloggade just nu

123 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser