Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur mycket el gör du av med?  (läst 4866 gånger)

Gullregn

• Gäst
Hur mycket el gör du av med?
« skrivet: 04 jan-14 kl 13:07 »
Sitter och tittar på elstatistiken.
Eluppvärmt, finns ingen murstock, eloljeelement, olika temperatur beroend på var i huset.
ca 100 kvm hus i två plan.
2011  7000 kwh
2012  11.000 kwh
2013 11.000 kwh

Billigare första året då jag inte hade jobb och inte vågade ha strömmen på.
Andra och tredje året hade jag enstaka deltidsjobb och satte på värmen nån grad till. ca 10-18 grader beroende på rummets användning.
Nu fjärde året har jag inga inkomster alls då jag inte jobbat på snart 4 månader och drar då ner på värmen igen.

Hur mycket el gör ni av med ni som har el som lyse/värme?
Kostar min el mycket?
Betalar ca 1.000 - 1.300 i månaden.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
SV: Hur mycket el gör du av med?
« Svar #1 skrivet: 04 jan-14 kl 13:47 »
Ser väl inte så farligt ut, men du skulle nog spara en slant redan efter ett år om du satte in en billig värmepump. Tar du en dyrare så har du vinst efter 3-4 år, men i gengäld så håller den längre och är tystare och effektivare. En annan billig lösning är solvärme för vår sommar och höst. Med bra solvärme som sänker elkostnaden under den ljusa årstiden så kanske det inte är någon större ide att spara på elen över vintermånaderna när du ändå har ett så snålt hus.

Här brände jag 23 000 kWh förra året, men det är inte jämförbart med ditt hus. Jag har dock en del jag kan spara på där elen används till värme, men det skall göras också ;D

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #2 skrivet: 04 jan-14 kl 14:30 »
Jag ligger på strax över 2000kWh/år, men då värmer jag huvudsakligen med ved. Jag slösar ganska mycket på strömmen men det är knappt någon idé att spara, elräkningen består ändå mest av de fasta avgifterna

För den som värmer ett stort hus med direktverkande el är 11.000kWh per år inte speciellt mycket.

Gullregn

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 04 jan-14 kl 14:42 »
Ser väl inte så farligt ut, men du skulle nog spara en slant redan efter ett år om du satte in en billig värmepump. Tar du en dyrare så har du vinst efter 3-4 år, men i gengäld så håller den längre och är tystare och effektivare. En annan billig lösning är solvärme för vår sommar och höst. Med bra solvärme som sänker elkostnaden under den ljusa årstiden så kanske det inte är någon större ide att spara på elen över vintermånaderna när du ändå har ett så snålt hus.

Här brände jag 23 000 kWh förra året, men det är inte jämförbart med ditt hus. Jag har dock en del jag kan spara på där elen används till värme, men det skall göras också ;D

Jag är dålig på el och på att räkna efter långvarig stress..liten släng av ADHD brukar jag skojja :)
Jag har haft låg temp inomhus med eloljeelementena. Ibland väldigt låg temp så jag mått illa.
Har nu el luftvärmepump som jag precis startade för en vecka sen och stängde av nästan alla eloljele,emtena utom i vissa rum dit luftvärmepumpen inte riktigt når.
Vet inte om det blir dyrare nu då jag satt hyffsad temp i huset eller om driften blir billigare så det går jämnt ut.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #4 skrivet: 04 jan-14 kl 15:07 »
Jag är dålig på el och på att räkna efter långvarig stress..liten släng av ADHD brukar jag skojja :)
Jag har haft låg temp inomhus med eloljeelementena. Ibland väldigt låg temp så jag mått illa.
Har nu el luftvärmepump som jag precis startade för en vecka sen och stängde av nästan alla eloljele,emtena utom i vissa rum dit luftvärmepumpen inte riktigt når.
Vet inte om det blir dyrare nu då jag satt hyffsad temp i huset eller om driften blir billigare så det går jämnt ut.
Behöver du alla rum nu på vintern? Kanske bättre att stänga dörrarna och kallställa dem och spara en massa ström?

Alexn72

• Moderator
    • Skåne
« Svar #5 skrivet: 04 jan-14 kl 15:27 »
En liten inflikning till alla med direktverkande el.....

Det DUMSNÅLASTE man kan göra om man använder mer el än 3000kwh om året  är att inte skaffa en värmepump.
Redan vid 3000kwh har man sparat in värmepumpen efter 5 år.
då har jag räknat med en värmepump som kostar 10000kr i inköp.

Använder man mer så går det betydligt snabbare....  under förutsättningen att man inte bor i norrland...

Alexn72

• Moderator
    • Skåne
« Svar #6 skrivet: 04 jan-14 kl 15:31 »
Sitter och tittar på elstatistiken.
Eluppvärmt, finns ingen murstock, eloljeelement, olika temperatur beroend på var i huset.
ca 100 kvm hus i två plan.
2011  7000 kwh
2012  11.000 kwh
2013 11.000 kwh

Billigare första året då jag inte hade jobb och inte vågade ha strömmen på.
Andra och tredje året hade jag enstaka deltidsjobb och satte på värmen nån grad till. ca 10-18 grader beroende på rummets användning.
Nu fjärde året har jag inga inkomster alls då jag inte jobbat på snart 4 månader och drar då ner på värmen igen.

Hur mycket el gör ni av med ni som har el som lyse/värme?
Kostar min el mycket?
Betalar ca 1.000 - 1.300 i månaden.

Ganska likt dig så har jag enplan 75kvm 20-22grader inomhus golvvärme i hall och badrum, vvb samt värmepump och kamin som det eldas ganska flitigt i ( när jag jobbar så håller luftvärmepumpen 20 grader i huset)

Och min el ligger runt 10 000 kwh och där är då även el för en sadelkammare (direktverkande) samt en del laddning av elbilen.
elmotorsåg, elvedklyv samt normalstandard  med vitvaror

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 04 jan-14 kl 16:17 »
Med den här milda vintern så borde elkostnaden sjunka för dig trots att du har det varmare inne, värmepumpar fungerar bra så länge det inte blir för kallt ute. Och det är viktigt att hålla något/några rum så varma att man trivs, resten av huset kan man ju ha lite kallare.

andtol

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 04 jan-14 kl 17:14 »
Vi har direkt-el och luft-luft-värmepump. Och eldar ganska ofta med kamin.

Bo-yta som är uppvärmd: ca 125 kvm
Grundvärme: 19 grader
Minst 5 datorer som står på dygnet runt (drar ca 200 W), värmer delvis källaren där vi också har några extra grader för att hålla fukten borta.
Hönsen har värmelampa när det är fryskallt utomhus som drar 160 W.
Lågenergilampor nästa överallt.

Tre personer i hushållet, varav ett tonårsbarn, dvs det går en del varmvatten.

2013: 16000 kWh
2012: 15000 kWh

Diagram för månaderna de senaste tre åren:

https://www.dropbox.com/s/akt9laeov8zpnh1/Screenshot%202014-01-04%2017.05.28.png

Jag tror vi inte kan göra av med mindre än 750-800 kWh per månad. Det är utan värmen. 9000 kWh bara för hushållselen alltså.

Jag ligger på strax över 2000kWh/år, men då värmer jag huvudsakligen med ved. Jag slösar ganska mycket på strömmen men det är knappt någon idé att spara, elräkningen består ändå mest av de fasta avgifterna

För den som värmer ett stort hus med direktverkande el är 11.000kWh per år inte speciellt mycket.

Du måste även ha vedeldat varmvatten? Hur är det med kyl och frys?

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #9 skrivet: 04 jan-14 kl 17:21 »
Du måste även ha vedeldat varmvatten? Hur är det med kyl och frys?
Jag har en kombinerad kyl-frys. För tillfället vedeldat varmvatten men det gjorde ingen stor skillnad mot när jag hade elektrisk VVB.

Gullregn

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 04 jan-14 kl 17:30 »
En liten inflikning till alla med direktverkande el.....

Det DUMSNÅLASTE man kan göra om man använder mer el än 3000kwh om året  är att inte skaffa en värmepump.
Redan vid 3000kwh har man sparat in värmepumpen efter 5 år.
då har jag räknat med en värmepump som kostar 10000kr i inköp.

Använder man mer så går det betydligt snabbare....  under förutsättningen att man inte bor i norrland...
Dumsnål i mitt fall till att inte ha skaffat en tidigare var ingen inkomst och inga bidrag alls.
Att inte få köpa på avbetalning då ingen inkomst alls.
Därför hade jag allt nerskruvat till ett minimum.
Att ha nerskruvat till ett minimum och köpa en luftvärmepump ger inga besparingar alls,,det ger en bara möjligheten att höja innetemperaturen lite till mera anständig värme.
10.000 i inköp jämfört med att strömmen kostar mej ca 1.000 i månaden gör inga besparingar pengamässigt.
De besparingar man kan göra med en luftvärmepump är om man har brassat på och haft ca 20 grader inne och betalat dyrt för det och sen skaffat en luftvärmepump och slår på den på samma värme.

Lockfågeln

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 04 jan-14 kl 17:32 »
Jag har funtat på luft-luft värmepump, hur mycket låter dom och funkar det om man bara använder den till att hålla frostfritt när jag inte är här? Lönsamt är det nog knappast i dagsläget, men funderar väl lite löst att slippa storstan såsmåningom.

Hans Andersson

• -
« Svar #12 skrivet: 04 jan-14 kl 17:49 »
Jag har en kombinerad kyl-frys. För tillfället vedeldat varmvatten men det gjorde ingen stor skillnad mot när jag hade elektrisk VVB.

Men hur stort är ditt hus?  20 m2 ?

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #13 skrivet: 04 jan-14 kl 18:10 »
Men hur stort är ditt hus?  20 m2 ?
Ungefär.

Alexn72

• Moderator
    • Skåne
« Svar #14 skrivet: 04 jan-14 kl 18:18 »
Jag har funtat på luft-luft värmepump, hur mycket låter dom och funkar det om man bara använder den till att hålla frostfritt när jag inte är här? Lönsamt är det nog knappast i dagsläget, men funderar väl lite löst att slippa storstan såsmåningom.

Går att justera så den blåser mycket eller mindre.. tilloch med automatiskt på de flesta så den känner av om någon är i rummet..

Alexn72

• Moderator
    • Skåne
« Svar #15 skrivet: 04 jan-14 kl 18:19 »
Dumsnål i mitt fall till att inte ha skaffat en tidigare var ingen inkomst och inga bidrag alls.
Att inte få köpa på avbetalning då ingen inkomst alls.
Därför hade jag allt nerskruvat till ett minimum.
Att ha nerskruvat till ett minimum och köpa en luftvärmepump ger inga besparingar alls,,det ger en bara möjligheten att höja innetemperaturen lite till mera anständig värme.
10.000 i inköp jämfört med att strömmen kostar mej ca 1.000 i månaden gör inga besparingar pengamässigt.
De besparingar man kan göra med en luftvärmepump är om man har brassat på och haft ca 20 grader inne och betalat dyrt för det och sen skaffat en luftvärmepump och slår på den på samma värme.

Så du menar att du inte har några elelement igång då eller?

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #16 skrivet: 04 jan-14 kl 18:24 »
Svärmor o svärfar har en hushibushi som knappt går att höra med friska öron. Mina bröder har en varsin (en dyr Panasonic, en billig från Jula), den billiga hör man men inte så det stör, den dyra är det mest att det blåser man tänker på. Montera inte så den blåser där det stör.

Xoot

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 04 jan-14 kl 18:26 »
Se upp med vilka luft/luft-pumpar ni köper om ni planerar värma upp vintertid också.
Finns ju meckapärer som slutar ge värme vid 10plusgrader och några som funkar ner till 10minusgrader.

Enstaka som är god vän ner till 24minusgrader som den jag använder.
Använder bara luftvärmepumpen tillsammans med ett styck el-oljeelement för hela huset.

För någon vinter sen hade vi -25grader och att sitta där med ensam värmekälla på ett 800watt oljeelement är vad det är.
Jämförbart med ett strömavbrott. Men om man inte är så kräsen och det är enstaka dagar så är värmeljus guld..

Gullregn

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 04 jan-14 kl 18:52 »

Så du menar att du inte har några elelement igång då eller?

Hade eloljeelementena på under 2011-2013 men bara så jag höll frosten ute första året.
2011 ca 10 grader i hela huset.
2012-2013 ca 15 grader. (i vissa zoner av huset, vissa fortfarande under 10)
nu får vi se vart 2014 bär av.

Alexn72

• Moderator
    • Skåne
« Svar #19 skrivet: 04 jan-14 kl 19:53 »
Hade eloljeelementena på under 2011-2013 men bara så jag höll frosten ute första året.
2011 ca 10 grader i hela huset.
2012-2013 ca 15 grader. (i vissa zoner av huset, vissa fortfarande under 10)
nu får vi se vart 2014 bär av.

vad menar du att en värmepump inte skulle klara ?
Använder du i runda slängar 3000kwh per år i värme så gäller min uträkning och är det dessutom så att du inte vill värma upp så mycket så är en värmepump ännu effektivare eftersom den får mindre skillnad i ute temp till det som ska "värmas"

Dela detta:

* Inloggade just nu

209 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser