Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tips på bra vedspis - komplementvärme och matlagning?  (läst 14576 gånger)

tillerosa

• Jämtland
SV: Tips på bra vedspis - komplementvärme och matlagning?
« Svar #20 skrivet: 10 jan-14 kl 12:53 »
Från kaminen går ett modernt, isolerat rökrör, rakt upp och ut genom taket. Det är inte särskilt grovt och diameter på den oisolerade delen ser ut att vara max 20 cm. Jag är tyvärr för okunnig för att ge någon bättre beskrivning än så.

Det vore såklart bra med en rejäl murstock som håller värmen, men ett sådant projekt blir nog för stort och dyrt även om en separat skorsten till vedspis också blir en investering. I förra huset satte vi in en kamin för ca 15000 kr och skorstenen gick på nästan det dubbla, om jag inte minns helt fel. En tanke: Sotaren säger ju att vi kan ha en anslutning till det befintliga röret på övervåningen. Kan vi kanske dra separat rör upp dit och sedan ansluta till kaminröret? Det borde spara en hel del.

Så tillbaka till spistypen. Ponera att jag ringer på den här annonsen: http://www.blocket.se/jamtland/Vedspis_51050458.htm?ca=3&w=1 trots att det inte finns någon information alls. Vad behöver jag egentligen fråga för att veta om det är ett vettigt köp?

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #21 skrivet: 10 jan-14 kl 13:38 »
Ingenting egentligen till det priset. Men är den sprucken så är det givetvis inget bra.

Jag är inte säker på reglerna, men jag tror att du får ansluta på samma våning. Värt att kolla.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #22 skrivet: 10 jan-14 kl 14:06 »
Fråga när den senast eldades och hur den har fungerat. Fråga om det finns några kända fel. Fråga om den är tät. Fråga om den är mycket ureldad, om något är skevt pga hög värme, om den är rostig invändigt, om vattentanken är hel. Om det följer med stos. Ungefär sisådär.

Jag har sett till synes lika fin spis av jag tror samma typ för ca 900 kr på Blocket för några år sen. Inte stor skillnad. Annat lär spela större roll, som spisens skick och transportkostnader.

Fundera på hur den ansluts till er planerade skorsten. Följer det med stos är den avsedd för inmurning. Följer det inte med stos vill det till att ni kan få tag på en eller fixa på annat vis.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #23 skrivet: 10 jan-14 kl 14:10 »
Tråd om två eldstäder på samma pipa:
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=99532.0

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #24 skrivet: 10 jan-14 kl 14:54 »
Apropå att fixa murstock så finns det ju numera ihåliga block typ lecablock som man enkelt kan bygga skorsten med. Lite som lego. Har inte koll på vad det kan kosta men, det borde ju vara billigare än att mura med tegel. Kanske kan vara värt att kloka upp?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

kretslopp

• mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
« Svar #25 skrivet: 10 jan-14 kl 16:46 »
Min fundering är att du lagar mat på befintlig kamin vid akutbehov. En anslutning till befintligt rör som bör gå bra är en pelletskamin för den ger inte så varma rökgaser.
kretslopp

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
« Svar #26 skrivet: 10 jan-14 kl 17:12 »
Från kaminen går ett modernt, isolerat rökrör, rakt upp och ut genom taket. Det är inte särskilt grovt och diameter på den oisolerade delen ser ut att vara max 20 cm. Jag är tyvärr för okunnig för att ge någon bättre beskrivning än så.

Det vore såklart bra med en rejäl murstock som håller värmen, men ett sådant projekt blir nog för stort och dyrt även om en separat skorsten till vedspis också blir en investering. I förra huset satte vi in en kamin för ca 15000 kr och skorstenen gick på nästan det dubbla, om jag inte minns helt fel. En tanke: Sotaren säger ju att vi kan ha en anslutning till det befintliga röret på övervåningen. Kan vi kanske dra separat rör upp dit och sedan ansluta till kaminröret? Det borde spara en hel del.

Så tillbaka till spistypen. Ponera att jag ringer på den här annonsen: http://www.blocket.se/jamtland/Vedspis_51050458.htm?ca=3&w=1 trots att det inte finns någon information alls. Vad behöver jag egentligen fråga för att veta om det är ett vettigt köp?

Titta! Du har hittat min favoritspis! Be säljaren att beskriva skicket med egna ord. Fråga om vattentanken fungerar,  om den är sprucken eller skev, om spjället uppe på spisen fungerar och om den är söndereldad.

Sedan tror jag du kan pruta. Av någon orsak är inte de stora emaljerade spisarna populära. Kanske skiljer sig lite åt i landet dock.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Broberg

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 10 jan-14 kl 17:46 »
Kolla vad slitdelarna i eldstaden kostar, innan du glor på den, så man kan ha med det i beräkningen.

Tex här: http://www.j-davidssons.se/sv/delar/tabell/Reservdelar/?manufacturer_id=5&model_id=69

Om hel asklåda, ugnsplåtar, spiskrok följer med osv.

Gottfrid

• -
« Svar #28 skrivet: 10 jan-14 kl 21:50 »
Att sätta två eldstäder på samma kanal kan ge drag problem.Vilket resulterar att du kanske bara kan elda i en åt gången vilket jag anser dumt.Block skorstenarna är inte dum.Mycket säkrare än murade å inte så agasam att montera.Har du en spis som kan toppanslutas så finns det färdig isolerade rör i fallande längder.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #29 skrivet: 11 jan-14 kl 15:04 »
Apropå att fixa murstock så finns det ju numera ihåliga block typ lecablock som man enkelt kan bygga murstock/skorsten med. Lite som lego. Har inte koll på vad det kan kosta men, det borde ju vara billigare än att mura med tegel. Kanske kan vara värt att kolla upp?

Var tvungen att rätta lite och ändringstiden hade gått ut...
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

tillerosa

• Jämtland
« Svar #30 skrivet: 12 jan-14 kl 16:34 »
Ja, får se om det blir någon affär. Stort tack alla för kloka råd och kommentarer!

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #31 skrivet: 12 jan-14 kl 17:30 »
Som jag minns det sa brandskyddsinspektören senast att alla eldstäder passar inte till alla skorstenar. Principen var visst att gamla -och oftast tyngre- eldstäder passar bättre ihop med gamla tunga murade skorstenar, medan nyare lättare eldstäder passar bättre ihop med nya lättare skorstenar. Jag kommer dock inte ihåg detaljerna är skälen varför. Det var för lite tid för fördjupning. Kan det ligga något i detta?

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #32 skrivet: 12 jan-14 kl 18:22 »
Det där Anders, kan nog bero på att en eldstad som inte tar upp så mycket energi utan låter den blåsa vidare till skorstenen, kräver en tåligare och sämre isolerad skorsten. Får du ned rökgastemperaturen riktigt lågt så behövs ingen märkvärdig pipa, inte heller har du nytta av en tung skorsten som värmemagasin eftersom den bara blir ljummen.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #33 skrivet: 12 jan-14 kl 18:25 »
Jo, jag minns nu att det hade med såna saker att göra.

Kan ju ha vissa konsekvenser för TS kanske?

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #34 skrivet: 12 jan-14 kl 18:54 »
Militärtältens, speciellt 20-tältens, kamin med underförbränning och naken pipa, kanske vore något ;D

Gottfrid

• -
« Svar #35 skrivet: 12 jan-14 kl 19:16 »
Om du har en rör skorsten till en gammal eller ny kamin spelar ingen roll.De som är viktigt att tänka på är rökgastemperaturen. Ett rör med lite isolering blir lätt överhettat med rökgaser över 350 grader vilket förstör isoleringen.Isoleringen är ju till för att hindra att strålnings värmen antänder brännbara  material .

JFOT

• Östergötland
« Svar #36 skrivet: 13 jan-14 kl 08:16 »
Kamin är nog bättre än vedspis för att hålla värmen, men vedspis passar bättre i ett kök och kan även användas till matlagning.
Vedspisar håller väl ändå ganska bra? I alla fall bra vedspisar...
Gasol är dyrt och måste köpas. Ger dock bra komfort i matlagningen och god mat. Men det blir god mat på vedspis också.

Min upplevelse av vedspisar för värme är att man måste göra många ilägg, de slår sig efter ett tag och då måste man hitta reservdelar till dem. Reservdelar är inte alltid så svårt att hitta till de vanligare modellerna då de fortfarande tillverkas just för att de slår sig men det är inte heller gratis. Det finns inte heller något som säger att det finns reservdelar om 10-15 år. Eftersom det är många ilägg så har man en eld igång inomhus utan att man är i närheten.
Efter ett tag så letar de flesta efter täljsten för att spisen ska hålla värmen bättre.
Upplevelsen av kaminer är att man gör ett ilägg på morgonen och så hinner det brinna klart innan man lämnar huset, sen gör man ett ilägg på kvällen och det hinner brinna ut innan man lägger sig och eldar man inte för hårt så håller de väldigt länge.

Gasol är inte direkt dyrt om man ska laga mat några få dagar per år men har man inte de pengarna så bygger man som redan skrivet enkelt ett vedkök utan större problem.

Jakobn

• Skåne
« Svar #37 skrivet: 18 jan-14 kl 10:46 »
Eldar inte själv i vedspis men har plockat upp lite tips inför framtida övningar. När det är kallt  ställer man kastruller fyllda med vatten på spisen en stund innan det är dags att sluta elda. Ugnen fyller man med sten eller tegelsten för att lagra värme.
Täljstenens förmåga att lagra värme tycks vara vida överskattad enligt vår lokala spisrenoverare. Han har gjort tester med tegel och täljsten utan kunna konstatera någon större skillnad. Mvh

hans

• Dalsland
« Svar #38 skrivet: 18 jan-14 kl 11:02 »
hej din budget ger sig själv tycker jag jag kan rekomendera en gul Husqvarna/Norrahammar en bra kvalite på spis tung som fan kolla att hällen är rak....Själv skall jag satsa på en lohberger stort vedinlägg bitium spjäll som gör att du kan ha eld i spisen långt in på natten men way över din budget tips:åker du till tyskland och köper den ger du mellan 15000-20000 och här hamnar den på 25000 givetvis beroende på modell.

Henrik7

• -
« Svar #39 skrivet: 18 jan-14 kl 12:17 »
Finns mängder med begagnade vedspisar hos renoverare, dessa håller oftast många år. Normal är en Husqarna 727 eller 0727 för vänstereldning. Dessa finns mängder av, och delar hittar du hos Davidssons i Reftele. En ny spis går väl på 15000 idag tror jag, men är du runt 40 så behöver du aldrig köpa en till efter denna. Min nuvarande fick jag av en kompis som hade haft den i hagen i 15 år, bytte plattor på den och den har sedan dess eldats i 300 dagar om året i 18 år! Delar finns fortfarande, nytillverkade. Lägg i brännjärn, något annat behövs inte. Stenar är ytterst marginellt när det gäller värmelagring och helt onödigt. Elda på rätt sätt med rätt ved och torr ved så blir det bra!

Dela detta:

* Inloggade just nu

233 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser