Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tips på bra vedspis - komplementvärme och matlagning?  (läst 14584 gånger)

Gottfrid

• -
SV: Tips på bra vedspis - komplementvärme och matlagning?
« Svar #40 skrivet: 18 jan-14 kl 12:23 »
Tvärt om Henrik.0727 är höger eldad.

Lockfågeln

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 18 jan-14 kl 18:43 »
Tvärt om Henrik.0727 är höger eldad.

Jag har en den är vänstereldad.

Gottfrid

• -
« Svar #42 skrivet: 18 jan-14 kl 19:31 »
Normalt sett brukar 0an stå för höger eldad.Så tydligen finns det undantag.För min 0727 är höger eldad.

Henrik7

• -
« Svar #43 skrivet: 27 jan-14 kl 09:23 »
Korrekt, felskrivet utav mig. Min är högereldad och heter 0727.

Gottfrid

• -
« Svar #44 skrivet: 27 jan-14 kl 22:14 »
Va ju liksom de jag misstänkte .

Gottfrid

• -
« Svar #45 skrivet: 27 jan-14 kl 22:17 »
Skulle va kul å se Lockfågelns spis. Undrar om dom gjort ett tryck fel på den??

lj

• Övriga världen
« Svar #46 skrivet: 15 feb-14 kl 22:17 »
Någon trodde här i ett inlägg att det krävs att spisen skall vara miljögodkänd.

I korthet så finns det det inget som heter miljögodkännande, endast EU regler.
För eldstäder som används till matlagning krävs endast ett CE intyg.  Gäller både
spisar, kaminer och kökspannor.

Skorstensfejarmästaren kan inte heller neka någon att installera en begagnad
spis om den inte är uppenbart farlig.

Ahlman

• Uppland
« Svar #47 skrivet: 17 feb-14 kl 08:18 »
Varför svina ned miljön med icke godkänd saker på grund av egen snikenhet och oförstånd.
Slänger du ut gamla järnsängar och förbrukade bildäck också i skogen och tror "de försvinner"?
Ska man absolut ha en vedspis ska man inte leta efter begagnad gammal skit eller de museiföremål som fortfarande säljs nya utan man ska låta det kosta vad det kostar.
Finns en vedspis som med näppe klarar miljökraven. Den heter Lohberger.

dubbel-gustaf

« Svar #48 skrivet: 17 feb-14 kl 21:59 »
Vi har en stor emaljerad Husqvarna från fyrtiotalet, jag tycker att den ger dåligt med strålningsvärme. Misstänker att det är med flit då luckorna är i dubbel plåt. Bra när man har småbarn och om man vill laga mat på sommaren, sämre i ett kallt kök på vintern...

xjfn

• Södermanland
« Svar #49 skrivet: 31 mar-14 kl 15:14 »

Gottfrid

• -
« Svar #50 skrivet: 01 apr-14 kl 22:46 »
Lohberger eller vad dom nu kan tänkas heta är inte bättre än en gammal husqvarna  om den eldas fel.Så den där miljölappen ska inte sitta på spisen ,utan på den som eldar.

xjfn

• Södermanland
« Svar #51 skrivet: 01 apr-14 kl 23:53 »
Hej Lohberger

Jag heter Jan Forsman, Min bror Hans Forsman, har importerat vedspisar från Tyskland (Wamsler) och Österike (Tirolia) sedan 70taalet, jg fick överta en och annan som ramlade av gaffeltrucken ibland, tog även hand om begagnade, sedan ca 25 år så renoverar jag Husqvarna, järnspisar 727, 728 o 729 ibland äldre utsirade som är vackra men det brukar alltför ofta vara sprickor som kommer fram när man kör dom i industribläster, Jag plockar ner alla byter ut trasiga delar, sätter ihop svärtar lägger en måttbeställd täljstensskiva ovanför ugnen, murar tätar o svärtar och säljer dom med garanti för 6800 kronor se bilden...
Nu har jag fått tag i en Tirolia 644, en kökspanna utan ugn, 49 sm bred, den är välding sparsamt eldad och i stort sätt i nyskick, den ger 12 kw, värmer lätt ett hus på ca 100 kvadrat, Jag tänkte sälja den för 10 000 kr nypris idag ligger väl på ca 25 000, den är vit har termostat öppning för till luft, Janne 0738977421 är mtt tel om intresse finns

xjfn

• Södermanland
« Svar #52 skrivet: 02 apr-14 kl 00:07 »
Du som talade om mått, Om det stått en spis där förut o du skall ställa dit en ny, så ska du väl inte nöja dej med att installera efter några gamla brandregler, ditt liv är väl mer värt än att brinna inne, pga att den står för nära brännbart material
Golvet: 30 cm framför 10 cm på bägge sidor
på sidan 7 cm heltegel 3 cm luftspalt, eller 10 cm vanligt tegel 50 cm om du har gips
1 meter uppåt,

problemet är ju ovanför spisen på sidorna, jag skulle nog tegla upp en meter för att vara på den säkra sidan,

Googla på brandföreskrifter så du inte tar mina ord som lag  /Janne

xjfn

• Södermanland
« Svar #53 skrivet: 02 apr-14 kl 00:15 »
Stormen Ivar gjorde oss strömlösa i fyra dygn, så "vedspis i köket" har flyttat betydligt högre upp på Att göra-listan. Nu behöver jag tips på en bra vedspis utifrån följande förutsättningar:

- Vintertid behöver vi kompletteringsvärme i köket som alltid är kallt (resten av huset värms bra med kamin och ved). Alltså vore det fint med mycket strålningsvärme framåt.
- Det ska gå att laga mat på den vid behov, även om vi har en elspis som används i första hand.
- Det finns gott om plats för en spis (tänkta utrymmet är ca 1,5 meter brett) men vi kommer troligen att få dra en ny skorstenspipa för spisen.
- Vi köper gärna begagnat men även nytt om det inte blir alltför dyrt (inte över 5000 kr).
- Vi har egen ved så den hanteringen är inget problem.
Jag har spisar i olika storlekar bor i Sigtuna, ring 0738977421 Janne
- Kökspanna är nog inget alternativ (om jag har fattat det rätt) eftersom vi inte har vattenburen värme någonstans.

På Blocket finns en uppsjö av billiga gamla spisar från Husqvarna, Kockums och Norrahammar i varierande skick. Är det vettigt att installera något sådant eller ska man lägga lite mer pengar och försöka hitta en begagnad Wamsler eller liknande? Är det bara privatsäljare som gäller eller finns det företag som säljer renoverade vedspisar (gärna med någon form av garanti)?

xjfn

• Södermanland
« Svar #54 skrivet: 02 apr-14 kl 00:35 »
Jag har en den är vänstereldad.
Då heter den 727 utan nollan framför /Janne

Gottfrid

• -
« Svar #55 skrivet: 02 apr-14 kl 20:33 »
Finns det baffelplåtar på ditt lager Janne till en Jötul 453?? Eller vet du var man ska söka??

xjfn

• Södermanland
« Svar #56 skrivet: 02 apr-14 kl 22:31 »
Finns det baffelplåtar på ditt lager Janne till en Jötul 453?? Eller vet du var man ska söka??

Nej har inga reservdelar säljer bara renoverade spisar

Gottfrid

• -
« Svar #57 skrivet: 02 apr-14 kl 22:52 »
Men om du ska renovera en spis och saknar en baffel ,hur gör du då??

xjfn

• Södermanland
« Svar #58 skrivet: 02 apr-14 kl 22:57 »
Nej har inga reservdelar säljer bara renoverade spisar
Värst vad du tjatar Gottfrid lägg ner nu, behöver du en baffel eller trackar du bara människor med ditt skitsnack

DeadMan

• punken lever
    • -
« Svar #59 skrivet: 06 apr-14 kl 01:57 »
Jag har en bra spis. En husqvarna 3028.
Bra musik ett måste Einstürzende Neubauten Dead Kennedys Audioslave
Tool Shellac Bauhaus Lobe m.m. Och friska författare som Sture Dahlstöm Mikael Niemi fack gubbar som snöar in på saker!!

Dela detta:

* Inloggade just nu

182 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser