Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Om ICA  (läst 5477 gånger)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Om ICA
« Svar #20 skrivet: 29 mar-07 kl 12:04 »
20% av utbudet, räknas prylarna ifrån blir det inte många varor.

Det har du rätt i. Minns inte om det var 20% av totala sortimentet eller livsmedel. Ska se om jag hittar artikeln igen. Fast ändå, tidigare hade ju typ -inga- ekologiska livsmedel.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Sommartorparn

« Svar #21 skrivet: 29 mar-07 kl 12:07 »
Både Lidl och Aldi (lågpris) i Tyskland har mycket ekovaror. Köper alltid ekomjölken där, särskilt som det sägs att de betalar bönderna bättre än lyxkedjorna. Mjölken håller sig mycket bättre utan att vara H-mjölk. P g a att de har stor omsättning slipper man vissna grönsaker. Lidl säljer dessutom rättvist odlat kaffe till lägre pris än vissa andra. (Rättvisa produkter innebär att producenterna får ett garanterat belopp för varorna, men jag inser inte varför jag ska betala mycket mera till mellanhänderna som sätter konsumentpriserna.)

Morran

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 29 mar-07 kl 14:13 »
Jag har en känsla av att Lidl och Aldi (finns de i Sverige?) rättar sitt utbud efter land. Här i Sverige lockar kanske generiska storförpackningar med lägre priser mer än vad ursprung och näringsvärde gör.

Jag har varit inne på Lidl i Holland och där har de också mycket eko/krav varor, ungefär lika mycket som ICA här. Så utbudet beror nog till stor del på konsumenterna i området, där också.
(sen måste jag bara tillägga att jag är väldigt förtjust i Lidls "Boiley's" - alltså generisk "Irish cream" - och deras "Bacardi Breezers", det gör inte ont alls att köpa god sprit för lite pengar :P )

Skytten

• Skåne
« Svar #23 skrivet: 29 mar-07 kl 14:53 »
Lidl i Sverige gör inga vinster, de går ju back hela tiden.
De bygger fortfarande ut, i väntan på att det svenska spritmonopolet ska avskaffas, och de över en natt kan kapa en stor andel, genom att baxa in en massa öl, vin och sprit.
(En vild spekulation av mej)
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

ianitor

• Värmland
« Svar #24 skrivet: 29 mar-07 kl 16:08 »
Mitt lokala ica tycker jag det är mängder av lokalproducerat i... det står "från gotland" på var och varannan grönsak/köttbit... tyvärr är det oftast ganska dyrt, speciellt i fallet med köttet.
Vild stiltje och lugn panik, allt på en gång.

Morran

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 29 mar-07 kl 16:22 »
@Skytten det är mycket möjligt och för övrigt en bra idé...fast jag lär nog ha flyttat från landet innan spritmonopolet avskaffas*  ::) :P

@ianitor vilket sammanträffade! I min lokala ICA står det "från Slite" på var och varannan vara. De kommer kanske från samma centrallager i Västerås :P

*även om min eventuella törst inte har något med saken att göra...

ianitor

• Värmland
« Svar #26 skrivet: 29 mar-07 kl 22:44 »
Morran: Mycket möjligt... i så fall läskigt, jag tycker man ska kunna lita på sådana märkningar. Det kanske är en barnslig tanke dock.  :-\
Vild stiltje och lugn panik, allt på en gång.

Morran

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 30 mar-07 kl 08:00 »
Jag tror säkert att du kan lita på märkningen att det är lokalproducerat. Vi har också en massa sådant i vår lokala butik, speciellt kött så här års, något jag alltid trott på eftersom vi dessutom har ett slakteri i stan.
Det var bara att någon sa, i en helt annan tråd, att just de stora livsmedelskedjorna har ett centrallager och även om varorna är lokalproducerade så skickas de till centrallagret och därefter ut i butikerna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

162 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser