Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Komplettera jordvärme  (läst 10955 gånger)

leiden

• Småland
SV: Komplettera jordvärme
« Svar #20 skrivet: 21 jan-14 kl 11:03 »
Får bli till att snacka med vvs firman och se om dom kan få de till med en givare inne och en ute då. För det kommer helt säkert eldas en del inne.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #21 skrivet: 21 jan-14 kl 12:53 »
Får bli till att snacka med vvs firman och se om dom kan få de till med en givare inne och en ute då. För det kommer helt säkert eldas en del inne.

Läs på om saken på t ex värmepumpsforumet också. Det är fortfarande stora skillnader mellan olika tillverkare av värmepumpar, pannor mm på den punkten. I en del system ingår innegivaren som standard, andra har den som en tämligen dyr option (då får man inte bara en tempgivare utan en hel manöverpanel med display och en massa onödiga "bells and whistles"). Det varierar också hur väl anpassat för inomhusgivare reglersystemet är från början.

Sen är det ju också viktigt att välja en bra plats för innegivaren. Inte för nära eldstäder, spisar eller andra värmekällor, inte i något rum som blir kraftigt soluppvärmt, inte i ett rum där det sitter termostatventiler på elementen. Är man osäker så kan det vara en bra idé att installera innegivaren provisoriskt med en lång löst hängande kabel från början, då kan man prova olika platser under den första vintern innan man bestämmer sig.  Om innegivaren är kombinerad med någon slags manöverpanel eller t ex en lysdiod som ska indikera larm från värmepumpen, så bör den såklart sitta på något lättåtkomligt ställe där man ofta passerar förbi och ser om något onormalt lyser eller blinkar.

leiden

• Småland
« Svar #22 skrivet: 22 jan-14 kl 17:08 »

leiden

• Småland

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #24 skrivet: 22 jan-14 kl 18:19 »
Det är dyrt. Jämför med andra leverantörer, begränsa dig till enbart en pump, räkna på när du tjänat in anläggningen och total kostnad på låt säga 25 år. Räkna på vad en tilläggsisolering skulle kosta och vad den skulle ge istället.

Qeruiem

• Fick inte vara Toll
    • Skåne
« Svar #25 skrivet: 22 jan-14 kl 18:30 »
13 + 16 kW, dvs totalt 29 kW värmeeffekt PLUS solfångare? Vad fan har ni köpt? Ett mindre slott? :D

Jag tycker den där lösningen verkar hejdlöst överkomplicerad. Till att börja med; 13 kW effekt i värmepumpen är absurt mycket för normala hus. Nu har du iofs inte skrivit vad du har köpt för hus, men det där låter ju som om den är dimensionerad för en mindre herrgård. Mer rimliga siffror för "vanliga" hus är 4-6 kW (möjligt undantag om man bor i Kiruna eller så, kanske).

Om huset inte är väldigt stort så skulle i alla fall jag inte satsa på en vattenmantlad kamin heller. Vi hade en vanlig kamin med värmemagasin av sten i förra huset och i en vanlig enplanskåk på 140 m2 så värmde den det mesta av huset ganska effektivt på egen hand (vilket var väldigt tacksamt när vi var utan ström efter Gudrun och Per). Det som vattenmantlingen möjligen kan bidra med, som våran inte kunde, är väl att generera varmvatten då, men det vete fan om det är värt det...

Sen är jag skeptisk till att använda utomhusaggregat generellt sett för rena luft-luft-värmepumpar har sällan så jädra mycket effektivitet när det börjar frysa till på allvar. Luft-luft-värmepumpar brukar ha en bra effektivitet ner till nollan och kanske några minusgrader, men även om den där saken jobbar ner till -25C så lär COP (dvs effektiviteten) ha rasat till ganska kassa siffror långt innan du närmar dig -25C. Ju större temperaturdiff mellan in- och uttemperatur i systemet, dess sämre effektivitet.

Har du möjlighet skulle jag definitivt rekommendera jord-, berg- eller sjövärme. Fördelen är att intemperaturen sällan går under nollan och ett system som pumpar upp temperaturen från tex +5C till +20C kommer alltid vara markant mer effektivt än nåt som måste pumpa från -10C till +20C. Fysik, liksom...

När vi borrade för bergvärme för ca 10 år sen kostade det 205:- per meter berg och 500:- per meter jord (för att komma ner till berget). "Jordmetrarna" har man ingen nytta av, det är bara transportsträcka ner till berget så har man långt ner till berget blir det snabbt svindyrt. För att få ut 4 kW effekt (vilket är rätt lagom för en normal, hyfsat modern villa) behöver man 100 meter hål i berget, så det kostar en slant. Gräva jordvärme är billigare (i alla fall om man hittar rätt grävare), han som ska gräva här nere kommer gräva ett 200 meter långt och 1 meter brett dike, sen lägger vi slangen i varsin kant så det blir 400 meter slang totalt, vilket är rätt lagom för en normal villa (men vi kommer lägga mer än en slinga, för vi har lite större behov.... ;) ). För det ska han ha 5000: så jordvärme är definitivt billigare än bergvärme. Sjövärme är dock billigast eftersom man bara slänger ut en slang i sjön, men då ska man ju ha en sjö i närheten med...

Sen, om jag fattat det rätt hur den där saken funkar så värmer den upp hela tanken till varmvattentemperatur (dvs 50-60C) och sen shuntar man ut värmevattnet till lagom temperatur. Det är SKITKORKAT!

Av samma orsak som det är bättre att köra med jord-, berg- eller sjövärme i stället för luftvärme för att hålla nere temperaturdiffen så ska inte pumpen generera mer värme än absolut nödvändigt. Om du tex bara behöver ha ut +35C för att hålla huset varmt men pumpen ändå måste pumpa upp från +5C till hela +55C för att sen shunta ner det till +35C så tappar du, återigen, effektivitet! Moderna pumpar (jag vägrar kalla den där saken modern, det där är ett föråldrat sätt att jobba) har separata system för varmvatten och värmevatten och pumpen jobbar med ett i taget. Det gör att den kan generera varmvatten med +55C (och lägre effektivitet) men nöja sig med att generera värmevatten med +35C (och då också kunna jobba effektivare, dvs du spar mer energi).

Att först plocka in (worst case) -25C som sen ska pumpas upp till +55C och sen shuntas ner till +35C... Korkat. Frågar du mig så känns den där lösningen bara dyr och dålig och jag skulle definitivt inte välja den, men det är ju vad jag tycker.

PS: Det är för övrigt även därför värmepumpar funkar bättre med större element; större element kräver lägre intemperatur för att hålla huset varmt, vilket gör att pumpen kan jobba med lägre temperaturdiff vilket, även det, förbättrar COP.
The very definition of news is something that hardly ever happens. If an incident is in the news, we shouldn't worry about it. It's when something is so common that its no longer news – car crashes, domestic violence – that we should worry.

-- Bruce Schneier '08

slainte

• Västmanland
« Svar #26 skrivet: 22 jan-14 kl 18:56 »
Vill man spara kw ska man använda vedpanna och en väl tilltagen acctank. Ved är billigaste alternativet men det krävs jobb om det ska vara billigt. Fördelen är att pannan fungerar även utan el.
En stadsbo frågar en bonde: -Varför har den där kon inga horn?
Bonden svarar:- Det finns många orsaker till varför kor inte har horn, en del föds utan horn och på andra tar vi bort dem. Orsaken att just den kon inte har horn är att det är en häst!

leiden

• Småland
« Svar #27 skrivet: 22 jan-14 kl 19:25 »
Huset är ett timmerhus från 1928. Jag har lagt på en 45 isolering på utsidan. Och det kommer en 45a på insidan med. På vinden lägger jag 120 isolering. Nya fönster blir det med. Huset är väl ca på 165 kvm. Ska jag sätta in en vedpanna så måst jag bygga till uthuset och gräva en kulvert. Inte så sugen på att ha en vedpanna mitt i huset.  Ved hade ju varit super. Men jag jobbar utomlands två veckor i stöten. Men det är väl inte för alltid iofs. Hugga lite ved har jag inga problem med. Det har man fått göra sen man va lite då mor och far eldar med ved.

Tack för alla inputs. Det är svårt som fasen när man inte har någon koll.

Dilemmat är att ju lite att jag vill vara självförsörjande. Men att det sköter sig själv när ingen är hemma.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #28 skrivet: 22 jan-14 kl 19:33 »
Men då är det perfekt med värmepump. Mark till vatten med väl tilltagen markslinga, och helst golvvärme i kåken. En enkel kamin eller kakelugn som komplement när du vill elda. Det skall inte behöva bli så dyrt. Det där huset behöver inte så mycket värme.

Qeruiem

• Fick inte vara Toll
    • Skåne
« Svar #29 skrivet: 22 jan-14 kl 22:37 »
Precis. Keep It Simple. En värmepump med slinga i backen eller i berget beroende på förutsättningar, punkt. Inget utomhusaggregat som kan frysa ihop när du är borta, ingen vattenmantlad kamin att strula med, inga specialhittepå.

Personligen har jag inte sådär jättelysande erfarenheter av IVT 495 så åtminstonde den modellen ska du undvika. Svärmor har en större IVT Greenline som gått som klockan. Polaren en Nibe som bara går och går och går...

Håll dig till kända märken som Nibe, CTC, IVT (kanske, fast fan vet, jag är långsint ;) ), försök hitta folk som har erfarenhet av just den modell du blir föreslagen, undvik saker som ser ut som en teknikers våta dröm.

Solfångare kan vara värt det, men koppla den till varmvattnet enbart. Solen ger rätt kasst med värme när det är som kallast så största nyttan för minst insats (och minst strul) får du om du helt enkelt värmer varmvattnet (dvs dricksvatten, inte till elementen) utan att blanda in pumpen över huvud taget så slipper du att kompressorn går sommartid. Se bara till att VV-beredaren har en solslinga så kan du hänga på solfångare senare vid tid/ork/lust/pengar.
The very definition of news is something that hardly ever happens. If an incident is in the news, we shouldn't worry about it. It's when something is so common that its no longer news – car crashes, domestic violence – that we should worry.

-- Bruce Schneier '08

leiden

• Småland
« Svar #30 skrivet: 23 jan-14 kl 15:20 »
Blir nog en thermia pump. Är det nått att ha?

torbjorn

• Medelpad
« Svar #31 skrivet: 23 jan-14 kl 18:11 »
Blir nog en thermia pump. Är det nått att ha?

Det finns ju många som har goda erfarenheter av Thermia värmepumpar, däremot kan det vara bekymmer om man råkar ut för en inkompetent eller oseriös installatör. Thermia har tydligen som policy att all support till slutkunder ska gå via återförsäljare/installatör, men om det nu är där problemet ligger så kan man hamna i ett "moment 22".
Så se till att skaffa referenser på den återförsäljare/installatör som du tänker göra affärer med! Läs på på t ex värmepumpsforumet om just den modell av Thermia värmepump som du funderar på.

Ett annat gott råd är att beställa en totalentreprenad - se till att samma firma både säljer värmepumpen, borrar hålet om det är frågan om bergvärme (eller lägger ner slangen vid jordvärme) och gör hela installationen. Har man flera kockar inblandade i projektet är det lätt hänt att de skyller på varandra när det inte fungerar.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #32 skrivet: 29 jan-14 kl 16:13 »
Hakar på med en kompletteringsfråga. Har bergvärme och det funkar sådär. Behöver byta en del av elementen till tvåpanels har jag förstått. Vi har en rörspis vi eldar lite nu och då. Höjer mest mysfaktorn.
Tanken är att i framtiden installera en vedspis i köket men, egentligen skulle vi lika gärna kunna installera en kökspanna och komplettera den med en ack.tank och docka den mot värmesystemet. Vårt mål är då att slippa att elpatronen i princip går dygnet runt så fort det blir kallare än ett par minus och det blir dyrt. Ved har vi gratis om man räknar bort jobbet.
Anledningen att patronen går så mycket lär vara att dels är borrhålet för kort, 165 m (tur vi inte borrade de rekommenderade 145 m) och dels är som nämnts radiatorytan för liten. Det känns inte aktuellt att borra djupare eller fler hål då det är så dyrt. Därför funderingarna på en kökspanna som komplement, förutom större element.
Någon som har ved- kökspanna ihop med värmepump och vattenburet system? Tankar om det?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Che Guevara

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 29 jan-14 kl 16:21 »
Var för inte en vatten mantlad köks spis istället  ? Då går det ju alltid att laga mat även om strömmen gått. Typ en sådan 
Selmac I Klassik köksspis med vattenmantel

torbjorn

• Medelpad
« Svar #34 skrivet: 29 jan-14 kl 19:38 »
Hakar på med en kompletteringsfråga. Har bergvärme och det funkar sådär. Behöver byta en del av elementen till tvåpanels har jag förstått. Vi har en rörspis vi eldar lite nu och då. Höjer mest mysfaktorn.
Tanken är att i framtiden installera en vedspis i köket men, egentligen skulle vi lika gärna kunna installera en kökspanna och komplettera den med en ack.tank och docka den mot värmesystemet. Vårt mål är då att slippa att elpatronen i princip går dygnet runt så fort det blir kallare än ett par minus och det blir dyrt. Ved har vi gratis om man räknar bort jobbet.
Anledningen att patronen går så mycket lär vara att dels är borrhålet för kort, 165 m (tur vi inte borrade de rekommenderade 145 m) och dels är som nämnts radiatorytan för liten. Det känns inte aktuellt att borra djupare eller fler hål då det är så dyrt. Därför funderingarna på en kökspanna som komplement, förutom större element.
Någon som har ved- kökspanna ihop med värmepump och vattenburet system? Tankar om det?

Vad blir det för temperatur på köldbäraren när värmepumpen inte längre orkar värma huset? Det brukar gå att läsa av i displayen på värmepumpen.
Det kan också vara intressant att veta vad huset kräver för framledningstemperatur vid olika utetemperaturer. Är det förresten bra vattencirkulation till alla element? När anläggningen går för fullt ska elementen vara nästan lika varma nertill som upptill, 5-10 graders temperaturskillnad är lagom men inte gärna mer. Om något element känns brännhett upptill men ljummet nedtill (eller ljummet respektive kallt) så kan det behövas större vattenflöde.
Att docka andra värmekällor går utmärkt att göra mot vissa märken och modeller av bergvärmepumpar, men det kan vara mer besvärligt på andra. Läs på i instruktionsboken för den värmepump du har, och tala gärna om vad det är för märke och modell!

blizzard

« Svar #35 skrivet: 29 jan-14 kl 20:37 »

Jag tycker det låter som ni har något stort problem med hela systemet...Den första frågan måste ju bli hur stort hus och i vilket skick ni avser att värma upp?

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #36 skrivet: 29 jan-14 kl 23:32 »
Var för inte en vatten mantlad köks spis istället  ? Då går det ju alltid att laga mat även om strömmen gått. Typ en sådan  Selmac I Klassik köksspis med vattenmantel

Jo något sånt hade vi tänkt oss.

Huset är ett timmerhus från 1850. Håller värmen bra så länge det inte blåser mycket.

Pumpen är en nibe fighter 1215 8,5 kW tillverkad 2004 i drift jan 2005. Dock är kompressorn bytt 2013 och den ska vara från motsvarande värmepump idag.
Det är bra cirkulation i elementen och de är hyfsat jämnvarma. När det går under nollan ute så verkar inte pumpen klara av att värma vattnet till elementen mycket mer än till 40 grader eller strax däröver när patronen går in så värmer den upp mot 50 grader och då är det mer lagom inne.

Det är problem med systemet. Det är underdimensionerat i förhållande till vårt hus. Sen vi borrade har man kommit på att man ska borra djupare än man rekommenderade från början. Enligt säljaren skulle det räcka med en pump på 7kW och att borra 145 m. Vi gick dock upp en storlek och borrade 165 m. Med de nya rönen skulle vi borrat minst 20 m till och gått upp en storlek till på pumpen.
Vi behöver också mer elementyta eftersom den vi har är dimensionerat till högre framledningstemperatur.
Köldbärartemp fram är -4 och retur -1 (eller om det var tvärtom  ::)  )
Vi förbrukar ca 25 000 kW om året och gissningsvis 10 000 av dem går till elpatronen.  Det är lite av de där 10 000 kW vi skulle vilja slippa.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

hustran

« Svar #37 skrivet: 30 jan-14 kl 01:51 »
Det här låter lite som min situation. Jag har bestämt mig (efter påtryckningar från ungar o vänner) skaffa bergvärme. Det skall borras 170 m djupt hål, nibe någonting heter aggregatet på 8 kw. Elementen är för små, vattenmagasinet för litet så i pannrummet måste jag ha dels ett element för värmen när vedpannan försvinner dels en 100 l extra tank. Funderar också på att byta ut ett för litet element på övervåningen till ett stort dubbelt. Det är bara att hoppas beräkningarna som gjorts stämmer så man inte blir ruinerad av strömräkningarna. Att vedpannan åker ut är för att den läcker och jag har definitivt tröttnat på att hugga o klyva 25-30 kubik och att vara totalbunden av eldningen. Jag är nöjd med temp. på ca 17-18 gr men nuvarande termostat löper amok stundtals så 20gr så svettas jag men ca 14-15 tycker jag är lite kyligt om jag har sk "pappersdagar" sittandes stilla. Vad jag förstår så har du också för smala element (för litet magasin) har du extra tank? Om inte kanske det skulle hjälpa. Av ngn anledning så skall "termostatet" sitta på utsidan!!!! Tycker det verkar konstigt.....hur farao kan den då veta hur jag har det härinne? Ja ja man får väl lära sig ett nytt sätt, nya mätare att pilla på fast alla säger att det är såååååå bra och man behöver inte göra nååååågonting,  aaaallt sköter sig självt. Det får man väl se.  Huset är på 140 m2 tror jag och väldigt öppen planlösning. Det gör ju att jag inte kan stänga ngr rum vintertid. Har öppenspis och vedspis. Men om jag eldar där så bör jag tydligen stänga av ngr element för utsidestermostatet kan ju inte reglera det. Ja, lätt har det inte varit att bestämma sig.
« Senast ändrad: 30 jan-14 kl 02:22 av hustran »

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #38 skrivet: 30 jan-14 kl 02:06 »
Inte för att jag skulle välja bergvärme, men borra för sjutton mer än vad de säger. 10-20 000 kronor extra och du vet att hålet inte fryser. Man borrar ju inte precis några meter till när det är klart.

Låter som att javills system snart stelnar.

Broberg

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 30 jan-14 kl 02:17 »
Det här låter lite som min situation. Jag har bestämt mig (efter påtryckningar från ungar o vänner) skaffa bergvärme. Det skall borras 170 m djupt hål, nibe någonting heter aggregatet på 8 kw. Elementen är för små, vattenmagasinet för litet så i pannrummet måste jag ha dels ett element för värmen när vedpannan försvinner dels en 100 l extra tank. Funderar också på att byta ut ett för litet element på övervåningen till ett stort dubbelt. Det är bara att hoppas beräkningarna som gjorts stämmer så man inte blir ruinerad av strömräkningarna. Att vedpannan åker ut är för att den läcker och jag har definitivt tröttnat på att hugga o klyva 25-30 kubik och att vara totalbunden av eldningen. Jag är nöjd med temp. på ca 17-18 gr men nuvarande termostat löper amok stundtals så 20gr så svettas jag men ca 14-15 tycker jag är lite kyligt om jag har sk "pappersdagar" sittandes stilla. Vad jag förstår så har du också för smala element (för litet magasin) har du extra tank? Om inte kanske det skulle hjälpa. Av ngn anledning så skall "termostatet" sitta på utsidan!!!! Tycker det verkar konstigt.....hur farao kan den då veta hur jag har det härinne? Ja ja man får väl lära sig ett nytt sätt, nya mätare att pilla på fast alla säger att det är såååååå bra och man behöver inte göra nååååågonting,  aaaallt sköter sig självt. Det får man väl se.

Tänk att vara totalbunden av otäck elströmsvärme då? Strömavbrott ett par-tre dygn, så är allt skrot och försäkringspengar ska plockas..
Icke biobränsle bör, typ alltid, bara vara sekundärvärme.

Dela detta:

* Inloggade just nu

249 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser