Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Luftvärmepump, rörspis och allmänt om uppvärmning i gammalt torp  (läst 8740 gånger)

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
Vårt hus blev så väldigt mycket varmare när vi isolerade vinden ordentligt. Dessutom satte vi in en kassett i rörspisen, den värmer numera upp väldigt bra på lite ved. Men vår rörspis var iofs oanvändbar innan. Alla kanske inte vill göra ett sånt ingrepp i sitt hus. Vi har också kallhallar vi stänger om, blir som en luftsluss. Innan vi bytte pannan var det förskräckligt kallt här. Vi brukade stänga om köket på kvällen och däri hade vi ett konvektorelement på en timer, så det i alla fall skulle vara varmt i ett rum på morgonen. Numera har vi en ny panna med acktank och oftast över 18 grader. Oftast. Igår var det däremot bara 14 grader. :P

kretslopp

• mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
Det är svårt med värmepumpar, dom fungerar som bäst när det är nollgradigt ute. När det blir kallare och du behöver mycket mer värme, går dom som sämst! Det jag skulle gjort vore att skaffa en pelletskamin, den har bra kappasitet och är lättskött. Framför din rörkamin skulle jag sätta en vanlig kamin kaminröret skulle jag dra igenom en plåt där du har luckorna. Då får du det lätteldat, och värmer på samma gång upp rörspisen. Glöm inte stänga spjället när du eldat färdigt.
kretslopp

Själv är bäste dräng

• Östergötland
Rökelse var en kul variant på läcksökning, det skall jag testa :)

Qeruiem

• Fick inte vara Toll
    • Skåne
Det är svårt med värmepumpar, dom fungerar som bäst när det är nollgradigt ute. När det blir kallare och du behöver mycket mer värme, går dom som sämst!

Nu pratar du dock luft-luft. Jord- och bergvärme etc har inte samma problem. Eller jo, det har de, men det är sällan det blir riktigt lika kallt i backen som i luften. Är systemet rätt dimensionerat med tillräckligt djup borra eller tillräckligt många meter i backen ska det bara i undantagsfall gå under nollan på invärmen, men är det för snålt tilltaget med slang så kan intemperaturen rasa till ganska många minusgrader och då blir det kass effektivitet i värmepumpen.

Sjövatten är rätt nimt där. Så länge sjön inte bottenfryser så lär temperaturen in hålla i alla fall några plus och då går pumpen fint som snus. Men då ska man ju bo i närheten av en sjö med...
The very definition of news is something that hardly ever happens. If an incident is in the news, we shouldn't worry about it. It's when something is so common that its no longer news – car crashes, domestic violence – that we should worry.

-- Bruce Schneier '08

andtol

• Gäst
Som jämförelse låg decembers elräkning(en varm december dock) på 1300....

Som det är nu står den på 24 grader och då är det mellan 20,5 och 21,5 i köket och under 20 på övervåningen gissningsvis...

1300 är inget för en månads förbrukning. Hade den legat på 3000 kWh hade jag höjt på ögonen... 25-30000 kWh på ett år, varav 10000 är hushållsel är nog ganska vanligt för ett eluppvärmt hus.

24 grader är ganska mycket. :)

Vill du/ni ha så varmt? Det är kanske enklare att ställa in sig på 18-19 grader och anpassa sig efter det? Med kläder osv. Och sen stödelda så det blir tillfälligt varmt och skönt. Är vi hemma så brassar vi på och har vi varit borta en hel dag är det kyligt tills vi får fart i kaminen.

Broberg

• Gäst
Tycker inte heller det verkar som värmen blir dålig, eller att det är dyrt, med tanke på den höga temperaturen.

Maurenon

• Östergötland
Jag tänker mig att du har lågt i tak. Det är inte helt optimalt ur värmespridningssynpunkt. Är pumpens jalusi riktat neråt eller uppåt? Jag skulle tro att snett uppåt fungerar bättre i ett gammalt hus. Annars skulle jag köpa rökelse för att lägga rökspår så jag ser hur luftströmmarna går. Känn med handen på väggar och hörn. Man brukar kunna känna var det drar och känns kallt.
/Jan

Jo, takhöjden är varierande, men varierande låg; mellan 175 och 200 ungefär. Pumpens jalusi är riktat snett uppåt, så kanske hade installatören viss koll på gamla hus. Eller så hade han bara tur... ;D

1300 är inget för en månads förbrukning. Hade den legat på 3000 kWh hade jag höjt på ögonen... 25-30000 kWh på ett år, varav 10000 är hushållsel är nog ganska vanligt för ett eluppvärmt hus.

24 grader är ganska mycket. :)

Vill du/ni ha så varmt? Det är kanske enklare att ställa in sig på 18-19 grader och anpassa sig efter det? Med kläder osv. Och sen stödelda så det blir tillfälligt varmt och skönt. Är vi hemma så brassar vi på och har vi varit borta en hel dag är det kyligt tills vi får fart i kaminen.

1300 var för december i år med luftvärmepump och avstängda element. Dock skall väl sägas att vi har en lillstuga på 15 kvm där elementen fortfarande är på rätt mycket eftersom jag brukar sitta och väsnas och göra musik där. Dessutom har vi gäster då och då även på vintern och då dras elementen givetvis också upp en del. Vi har också ett element som håller runt tio grader i den förrådsdel där vi har vårt lager. (vi säljer mobilskal, att ha alltför kall förvaring är dåligt ur hållbarhetssynpunkt)

Och 1300 är bara förbrukningselen, sedan tillkommer ju nätkostnaden, men den är ju nästan samma varje månad...

24 grader höjde jag bara till i ett försök att få till högre temperatur på övervåningen, vilket misslyckades. Har sänkt till 21 nu.

Jag har nu kommit på vad jag gjorde för fel med min eldning. Jag var för feg! Igår testade jag att elda mer på en gång istället för att lägga in en vedklabb i taget när det som var inne i spisen nästan brunnit ner. Jävlar vilken skillnad! Betydligt snabbare värme, betydligt bättre värme och betydligt mindre vedåtgång! Det är inget fel på den här spisen inte! :D

Broberg

• Gäst
Sen kan det vara lite pyssel, med att få till de bästa inställningarna på möget också. Man får prova olika lägen.

Farsan gnällde över att hans värmde mer än den skulle. Nån avkänningsgrej läste av temperaturen fullt på alla håll och då även några meter bort på ena hållet, där en hel rad fönster sitter, hehe..

Cirrus

Om värmepumpen fungerar bäst runt nollan, vad tror ni att sätta utedelen i krypgrunden? ???
 Fryser inte där ju.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
Det utrymmet kyler du snabbt ned, och då blir det ruskigt golvkallt ;)

Cirrus

Det utrymmet kyler du snabbt ned, och då blir det ruskigt golvkallt ;)

Och det är det redan  :P

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
Isolering uppåt är nyckeln. Det är svårt att förstå hur stor skillnad det är med isolering uppåt tills man varit med om en sådan förbättring i ett hus. Men att stoppa drag är såklart också viktigt.

Qeruiem

• Fick inte vara Toll
    • Skåne
Om värmepumpen fungerar bäst runt nollan, vad tror ni att sätta utedelen i krypgrunden? ???
 Fryser inte där ju.

Det borde kunna ge intressanta fuktskador efter några år.

Eller med andra ord, nej, inte en bra idé. ;)

Titta på vad en liten jordvärmepump skulle kosta i stället, det är nog en smartare lösning.
The very definition of news is something that hardly ever happens. If an incident is in the news, we shouldn't worry about it. It's when something is so common that its no longer news – car crashes, domestic violence – that we should worry.

-- Bruce Schneier '08

Maurenon

• Östergötland
När jag ändå har tråden igång så undrar jag vad den långsmala "plattan" som sitter på tvären precis innanför och ovanför luckorna i rörspisen är för något? Den är lång som spisens bredd men bara 5-6 cm bred och verkar sitta rätt löst. Skall den göra det? Jag vet inte om den gjorde det när vi flyttade in, för man ser den bara om man tittar in i spisen och uppåt bakåt?

Maurenon

• Östergötland
För att förtydliga och rätta mig själv lite så är det inte en platta utan en smal metallskena, inte fem cm bred utan snarare två... Kanske skall den sitta fast precis ovanför luckorna för det verkar finnas någon slags metallgrej där? Vet inte om detta hjälpte...

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
Låter som nån järnbit som murats in för att hålla upp öppningen?

Alltså, en luftvärmepump är ju på inget vis magisk. Inomhusdelen är bara en värmefläkt, och den sprider värmen hyfsat i ett rum där den kan få liften att cirkulera så den kan passera genom fläkten och värmas upp. Rum 2 kan värmas skapligt om dörren mellan rummen sitter framför fläkten så att den även skjutsar runt lite luft där.  I torpet som min "sambo" hyr är luftvärmepumpen placerad i vardagsrummet mitt i huset, och där håller den inställd temp, men sovrummet som bara har en dörröppning emellan blir ju inte så varmt, och inte köket heller, då dörren dit sitter bredvid värmepumpen så den blåser förbi bara. Toaletten bortanför köket får ha eget element, för dit sprids ingen värme.
Enda chansen att värma ett helt hus med en luftvärmepump är att ha en i princip helt öppen planlösning så att fläkten kan cirkulera luften i hela huset.
Och som sagt, mössa på kåken! 30-40cm ekofiber på vinden eller fyllda innertak gör underverk.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
Nu överdrivs nyttan av den där mössan en del. Om man har en ventilerad kallvind mellan ytter och innertak, så kommer inte takisoleringen att vara viktigare än väggisoleringen, snarare tvärtom eftersom väggarnas yta oftast är större än takets. Det kommer att vara nästan samma temperaturskillnad mellan yttersidan av väggen/taket som innersidan. Den stora skillnaden man märker vid tilläggsisolering av taket beror givetvis på att man tar till extra tjocklek för att det är relativt lätt, men också på att man tätar och på så sätt rättar till gammalt "byggfusk".

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
Jag har varit med om att helt enkelt bara blåsa upp 30cm ekofiber på vind och boende i huset sade sig märka skillnad från dag ett. Och inte bara på ett hus 8)
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

torbjorn

• Medelpad
När jag höll på med takarbeten på mitt hus för drygt 10 år sedan så var jag helt utan isolering på vinden en vinter. Men tack vare att jag hade tätat bjälklaget och bl a lyckats avskaffa en centimeterbred glipa längs en innervägg så var det ändå varmare inne än innan jag satte igång arbetet.
Den gamla isoleringen bestod av ca 15-20 cm sågspån på halva ytan, 15 cm mineralull på en fjärdedel och 5 cm mineralull på den sista fjärdedelen. Nya isoleringen är 35 cm lösull utom i en snedtakdel längs ena långväggen där det bara fick plats 10-12 cm.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
När man räknar samman de olika effekterna och fördelarna, för min del precis som Torbjörns både otätt och klent isolerat, samt att det är relativt billigt och inte påverkar fasaden, så är det väl en bra del av kåken att satsa på. Även om man bara blåser upp ull så bromsar det ju luftdraget. Men jämförelser med mössa och människans nakna huvud, som används i reklamen, är missvisande.

Kanske i sommar...

Dela detta:

* Inloggade just nu

298 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser