Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Get som killat men nu fungerar inte ena bakbenet  (läst 2200 gånger)

mosesmia

• Lappland
Get som killat men nu fungerar inte ena bakbenet
« skrivet: 01 feb-14 kl 17:34 »
Igår killade en av mina tjejer tyvärr när vi inte var med. När jag kom var hon färdig men killingen var kvar i säcken och gick inte att rädda. Hon är förstföderska och det verkar som om killingen kommit fel väg, så det har nog varit en tung förlossning  Men det jag upptäckte sen var värre. Hon kunde inte resa sig upp med baken. Det verkar som om vänster bakben inte fungerar.

Har självklart kontaktat vet i morse, till och med 2 olika.  Men vill gärna höra med er också om någon har någon erfarenhet av liknande situation.
I och med att det är helg hamnade jag först hos jourveterinären 25 mil bort. Hon trodde att den kunde vara ur led eller att det var en fraktur, men hänvisade mig vidare till en annan jourveterinär. Hon trodde i sin tur att det var en ischiasnerv i kläm och tyckte vi skulle avvakta över helgen.  Hon äter och dricker bra och är pigg i övrigt. Jag har gett energitillskott och extra selen och håller extra koll på juvret så hon inte får mastit. Jag mjölkar ur juvret vid behov.

Jag hatar att utsätta mina djur för lidande och om hon nu blir bra igen, kommer detta att upprepas? Törs man avla på henne igen ?

Bor på landet med våra Lappgetter, Värmlandsfår, Fjällnäsfår, Bin och några kaniner.

annajohannas

• Gäst
SV: Get som killat men nu fungerar inte ena bakbenet
« Svar #1 skrivet: 01 feb-14 kl 19:37 »
Får du upp henne stående? Står hon upp länge, belastar hon benet när hon står upp? Hon kan ju även ha legat för nära väggen, och smällt i benet där.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #2 skrivet: 01 feb-14 kl 22:14 »
Även getter får ju foglossning, men att inte kunna stå alls är ovanligt.  Har hon ont?  Du verkar ju vara nära vän med dina getter, så du kan ju fråga henne?

Stackars liten, förlora första killingen.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #3 skrivet: 01 feb-14 kl 23:25 »
Jag håller med veterinären som säjer "avvakta".

Jag (eller ja, en av mina getter...) råkade ut för liknande förra året. Förstföderska, killingen låg fel. Inget komplicerat egentligen, bara ett framben som var böjt och tog emot så jag fick hjälpa till. Men hon hade nog kämpat på någon timme med killingen halvvägs ute innan jag kom ut och upptäckte det. Efteråt kunde hon inte resa sig utan låg ner i nästan en vecka. Hon ville/kunde inte heller stödja på ett av bakbenen. Varför fick vi aldrig riktigt rett ut, antingen hade hon så ont efter felläget eller så var det en nerv ikläm. Men vad det än var så rättade det till sig av sig själv och geten är okej nu. (Hennes killing klarade sig och det var främst därför jag ville försöka se om hon kunde blir bättre. Jag var först lite bekymrad för hur diandet skulle funka, men dom löste det så fint genom att hon la sig litegrann på sidan så killingen kunde komma åt juvret!  :-* )

Så om din get verkar må bra för övrigt och du inte kan hitta något uppenbart fel som någon led som hoppat ur eller liknande så prova att ge henne lite tid.

mosesmia

• Lappland
« Svar #4 skrivet: 02 feb-14 kl 17:29 »
Mmmm Har ni betäckt eran get i år? Det är något jag också funderar på. Jag vill inte utsätta henne för detta igen. Jag verkligen lider med henne och både hon och jag mår ganska dåligt.
Och Ja Trollmor, Hon har nog ont. Förstföderska, Killingen dog och nu kan hon inte ens resa på sig och vara med sina kompisar, så det är mycket kel och fjäsk med henne nu.
Men till det positiva nu är att nyss när jag var och mjölka ur henne så kunde hon stå lite. Inte länge och väldigt darrande, men ändå. Vet sa att det kunde ta tid, så det är något hon kommer få.
Bor på landet med våra Lappgetter, Värmlandsfår, Fjällnäsfår, Bin och några kaniner.

Getabockens

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 03 feb-14 kl 00:04 »
Hej! Vi hade en förstföderska förra året med liknande symtom. Hon födde en förhållandevis stor killing och först trodde jag att det var nåt som gått ur led eller foglossning eller dyligt. Fick sedan tag i en kunnig getveterinär som sa att det kunde vara kalkbrist (typ som tackor kan få lamningsförlamning) och han rekommenderade kalklösning in under huden. Tyvärr fanns han för långt bort, men vi hade kalklösning hemma och hade tidigare gett en tacka, så vi gav henne det under ett par dagar. Efter det blev hon bra.

I år ger jag henne lusern och hoppas slippa gå igenom det igen...

Lycka till!!

annajohannas

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 12 feb-14 kl 16:15 »
mosesmia - hur har det gått för er?

mosesmia

• Lappland
« Svar #7 skrivet: 13 feb-14 kl 16:41 »
Tackar som frågar
Det är bättre, men hon går inte helt bra än. Kontaktade vet igen på måndag morgon den 3 feb, fick då prata med en tredje vet som tyckte att vi skulle avvakta lite till. Hon menade också att det lät som om en nerv fått en skada.
Hon har blivit bättre och bättre, det tog nästan 1 vecka innan hon kunde stå upp ordentligt. Lite svårt var det att försöka mjölka henne när hon låg ner, men det gick.

Nu har det gått 2 veckor och hon kan nu gå men tycker inte att hon rör höften riktigt bra än. Juvret har i alla fall nästan sinat helt nu.

Så framtiden ser ändå bättre ut nu, men funderar mycket på om jag törs betäcka henne igen. Det trodde vet i alla fall att jag skulle kunna, bara tänka på att kanske använda en mindre bock som då ger mindre avkommor. Så det tål att funderas på.

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #8 skrivet: 19 feb-14 kl 22:49 »
Mmmm Har ni betäckt eran get i år? Det är något jag också funderar på.
Ja, och lite (rätt mycket) oroligt kändes det allt innan... men hon killade snabbt och lätt utan problem och har en fin liten getkilling nu! :)

mosesmia

• Lappland
« Svar #9 skrivet: 22 feb-14 kl 16:48 »
Citera
Ja, och lite (rätt mycket) oroligt kändes det allt innan... men hon killade snabbt och lätt utan problem och har en fin liten getkilling nu! :)

Vad skönt och det gör att det känns bättre för mej. Nu springer min som vanligt och man märker inget fel på henne. Det blev ett bra slut i alla fall.

annajohannas

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 22 feb-14 kl 21:21 »
Vad skönt att allt ordnat sig.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #11 skrivet: 23 feb-14 kl 06:57 »
Men vad bra!  :D  Klappa den barnlösa från oss också!   :-* :-*
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

114 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser