Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Luftsolfångare med värmemagasin?  (läst 5973 gånger)

Kapsyl

• Skåne
Luftsolfångare med värmemagasin?
« skrivet: 06 feb-14 kl 01:20 »
Jag har funderat på att sätta en luftsolfångare på stugan och det verkar inte vara några konstigheter med det. De olika (fungerande)  DIY modellerna verkar vara ganska likvärdiga i effektivitet och det verkar vara mer en fråga om vilken modell som passar förutsättningarna, händighet och plånbok. Ritningar och byggbeskrivningar finns det tämligen gott om på nätet av varierande kvalite. Själv lutar jag mot den typ som Brunzell har byggt (http://www.brunzell.com/projekt/solfangare/index.htm) .Dock har jag inte hittat något om luftsolfångare i större skala som kombinerats med ett värmemagasin. Har någon stött på något liknande ? Någon som experimenterat med det och tagit fram siffror? Jag har en ide om att bygga ett värmemagasin som en stor vattentät isolerad låda som fylls med makadam och grävs ner. Frågan är då hur stort magasinet behöver vara för att värma ett småhus. talar vi 10 kbm, 50 kbm eller något löjligt stort och omöjligt ekonomiskt :) ? Och hur mycket solfångaryta behövs det för att "tanka" magasinet Observera nu att jag talar inte om system med vattenburen värme utan om system med luftburen värme som byggs enligt principen  "KISS -ac" (Keep It Simple, Stupid - and cheap ) Kan det byggas ekonomiskt och enkelt utan att det blir billigare att fixa värmen på annat sätt.

/Kapsyl

Själv är bäste dräng

• Östergötland
SV: Luftsolfångare med värmemagasin?
« Svar #1 skrivet: 06 feb-14 kl 01:41 »
Räkna med att det går åt minst 2ggr så mycket sten som vatten, volymmässigt, för att lagra värme, och vatten har den trevliga egenheten att skikta sig vilket gör att du succesivt kan fylla och tappa hög temperatur.

Skall du spara värme så du har till natten, så krävs inte så mycket sten, men skall du ha till hela vintern, då blir det mycket.

Kapsyl

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 06 feb-14 kl 04:19 »
Snarare drygt  tre gånger så mycket sten som vatten( (0,2/4,18)*1,5 ) men makadam är ganska billigt.

Brunzell rapporterar att hans solfångare ger en effekt på 2 kW under dessa förhållanden

Citera
Vid en första testkörning med den största fläkten den 12 februari med utetemp -4,2 och klart solsken, blåste 55-gradig luft ut ur luftsolfångaren. Temperaturskillnaden mellan luftintaget och utblåset var 43° C och luftflödet ca 170 m3/h.
Luften togs vid mättillfället inne från källaren. Temperaturen i luftintaget låg på +12° C

Detta betyder att luftsolfångaren vid gynnsamma förhållande i mitten av februari kan komma upp i ca 2000 watt med nuvarande konfiguration. Det får anses godkänt för en luftsolfångare på 2,55m2.

Så frågan man får ställa sig hur mycket energi  kan man få ut en halvbra dag och hur stora  förluster har man innan energin hamnar i stenmagasinet.
Jag tror att iden med luftsolfångare och värmemagasin skulle fungera men jag hoppas att någon redan har  testat iden så man inte behöver starta experimenterandet från scratch.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 06 feb-14 kl 09:13 »
Ja det får verkligen anses som godkänt med 2000W/2,55m2. Sedan kan man räkna lite drygt 1000 timmar per år som du får ut den energin.

Men hur länge skall du spara energin? Och hur mycket?

Makadam är billigt, men vatten är billigare ;D

Förlusterna innan energin hamnar i magasinet behöver inte vara stora, men lagringsförlusterna kan vara avgörande för projektet.

Kapsyl

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 06 feb-14 kl 10:06 »
Makadam är billigt, men vatten är billigare ;D

Sant men jag misstänker att rör, kopplingar värmeväxlare, pump etc utrustning är dyrare och besvärligare att hantera än motsvarande grejor för luft som medium.
Som sagt jag hoppas att någon kan tipsa mig om någon som redan har sysslat med det för än så länge går jag bet på att hitta info på nätet om värmemagasin med luft som värmetransportör.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 06 feb-14 kl 11:21 »
Behöver inte bli besvärligt med vatten. Tänk på att vatten är en mycket effektivare energibärare än luft. För att flytta energi till en krävande kåk krävs kanske 10 liter per minut, vilket inte kräver några speciella apparater eller grov slang. Om du skall flytta samma energimängd med luft krävs 30 kubikmeter per minut. Då krävs lite mer av rördragning för att slippa tryckproblem och oljud.

Makadam kan lämna radon om man har otur.

Amerikanarna flyttar en del värme med luft, och vi har experimenthus från 70-talet som fungerar bra.

Hoppas någon på forumet byggt något stort.

albinh

• Västerbotten
    • albinholmgren.se
« Svar #6 skrivet: 06 feb-14 kl 12:54 »
Stenmagasin används ibland under växthus för att lagra värme:
http://www.engr.wisc.edu/alumni/perspective/04.2/efficiency.html

Hur mycket elenergi krävs det för att trycka ner luften i stenmagasinet?

Kapsyl

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 06 feb-14 kl 13:22 »
I den engelska tv-serien "Its not easy being green" (mycket bra serie om alternativare, finns hela säsonger på piratebay") byggde de ett värmemagasin i bottnen på växthuset för att förlänga växtsäsongen. De grävde helt enkelt ett ett hål i växthuset som de isolerade och sedan fyllde med egentillverkat glasgranulat. Ett ventilationsrör gick från taket till botten av hålet och en fläkt blåste ner den varma luften. minns jag rätt så ar det i avsnitt 2 och 3, säsong ett, som de gjorde det.

Anders G.

• -
« Svar #8 skrivet: 06 feb-14 kl 15:53 »
Stenmagasin, vatten och skiktning...
På morgonen dag 1 kommer det ljummen luft ur solfångaren. In med ljummen luft i stenmagasinet.
Vid 14-tiden kommer riktigt het luft ur solfångaren. In med hetluften i stenmagasinet.
Mot kvällen kommer allt svalare luft från solfångaren. Denna luft kyler stenen jämfört med lunchtiden. Mot kvällskvisten stänger nån slags automatik av.

På morgonen dag 2 kommer...
På morgoen dag 3 ... etc etc.

Stanmagasinet blir inte mer än fisljummet. Vad skall man med en stor hög fisljummen sten till?

Gretan

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 08 feb-14 kl 00:04 »
Vi har ett stenmagasin under källarvåningen. Här finns grovsingel. Volymen är 170 kubikmeter. Vi vet inte om all denna volym är fylld med denna singel, men vi tror det.
Det hela fanns, när vi flyttade in och var ett experiment, som förre ägaren gjorde.
Vi tar all inluft till kåken via detta stenmagasin. Den luften kommer ifrån övre delen av ett stort växthus.

Vi upplever, att det är en stor tröghet i detta stora stenmagasin. Även när det kommer in het solvärmd luft på sommaren, så är inluften till vår boendedel därifrån inte särskilt varm. Så kanske din idé inte blir så effektiv i verkligheten?

Trots det jag skriver ovan, så finns det en finess för oss med att ta in inluft via stenmagasinet. Det har nämligen kontakt med berget. Det blir ett slags bra passivverkan. Vi tar all inluft genom stenmagasinet och luften kommer ifrån takluften i ett stort växthus. utan större värmeförluster.

På sommaren kommer alltså superhet luft in och vår inluft är då sval och skön. I början på hösten kommer det in c:a 17 gradig luft. På vintern är inluften aldrig under 6 plusgrader, hur kallt det än är ute. Men vi skulle aldrig komma på att bekosta ett sådant magasin på nytt om vi själva skulle bygga huset. Det skulle bli alltför dyrt i förhållande till effekt.

Kan du inte ta in den varma  luften direkt till huset från solfångaren? Då skulle det vara bättre använda pengar om du isolerade huset bättre. Eller så kan du kanske ha ett litet stenmagasin, tegelstenar eller sand, som den varma luften får passera på något sätt? I så fall måste man ju tänka på att underlaget tål tyngden och förstärka, för dedt blir ju ganska tungt.

Gretan

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 08 feb-14 kl 00:06 »
Alltså jag menade, att det lilla stenmagasinet skulle vara inomhus.

Qeruiem

• Fick inte vara Toll
    • Skåne
« Svar #11 skrivet: 08 feb-14 kl 00:09 »
I den engelska tv-serien "Its not easy being green" (mycket bra serie om alternativare, finns hela säsonger på piratebay") byggde de ett värmemagasin i bottnen på växthuset för att förlänga växtsäsongen. De grävde helt enkelt ett ett hål i växthuset som de isolerade och sedan fyllde med egentillverkat glasgranulat. Ett ventilationsrör gick från taket till botten av hålet och en fläkt blåste ner den varma luften. minns jag rätt så ar det i avsnitt 2 och 3, säsong ett, som de gjorde det.

Det där var ju rätt klurigt! Borde ju funka med makadam eller stenmjöl med. Måste testa i nästa växthus. ;)
The very definition of news is something that hardly ever happens. If an incident is in the news, we shouldn't worry about it. It's when something is so common that its no longer news – car crashes, domestic violence – that we should worry.

-- Bruce Schneier '08

kurt

« Svar #12 skrivet: 08 feb-14 kl 04:59 »

Men det konstaterades väl aldrig om det verkligen fungerade?

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #13 skrivet: 08 feb-14 kl 09:59 »
Gretan, har du uppmätt radon i inluften? Det där låter som ett bra sätt att höja radonhalten inomhus.

Gretan

• Södermanland
« Svar #14 skrivet: 09 feb-14 kl 00:18 »
Ja det är mätt och befunnits vara låg halt. Det material, som pytsades dit mättes från början och valdes ut av byggherren.

Rubensgården

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 09 feb-14 kl 07:30 »
På Kretsloppshuset i Värmland sitter vattensolfångare som jobbar mot ackumulatortank. Sandmagasin byggdes men kopplades aldrig in då energin inte räckte till. I mars fick vi vatten som låg på 80 grader. Svårt att tro att det inte ska löna sig.

Kontorsråttan

• Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
« Svar #16 skrivet: 09 feb-14 kl 13:47 »
Finns fler som funderat, och påbörjat värmelager uppvärmt av luftsolfångare.
Kolla/Klicka här.

/M
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

Gretan

• Södermanland
« Svar #17 skrivet: 09 feb-14 kl 14:43 »
Det var ett mammutjobb, enligt den länken.
Man fick inte heller se hurdet hela fungerat. Kanske man skulle fått läsa det om det fungerat bra?

Kan inte vara helt säker på min sak, men efter att ha testat vår värmegrund, som från början var tänkt, som ett värmemagasin med den funktionen att den skulle ge värme, som trådskaparen tänkt, men som inte fungerade så, så skulle jag aldrig lägga ner så mycket jobb. Eftersom vår värmegrund fungerar mer trögt, tar värme via betonginneslutning direkt mot berg, så fungerar den i stället som passiv temperaturutjämnare.

Det enda jag kan tänka mig är om man vill ha värmemagasin, som trådskaparen tänkt är i så fall om man kan ha ett magasin inomhus. Lite som "täljstenstänk." Det behöver dock ändå vara ganska stort tror jag och i så fall kanske det vore bättre med ett litet sådant och bättre använda pengar med mer husisolering och direktinsprut av varm luft under dagtid? 

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #18 skrivet: 09 feb-14 kl 14:55 »
Ja, bygger man med vatten måste man tänka på att det blir krafter. Finns en anledning att vattenbehållare är runda. Kan bli en dödsfälla om det är 80-gradigt vatten och konstruktionen plötsligt ger sig.

dubbel-gustaf

« Svar #19 skrivet: 09 feb-14 kl 18:58 »
Brunzell rapporterar att hans solfångare ger en effekt på 2 kW under dessa förhållanden

Citera

Vid en första testkörning med den största fläkten den 12 februari med utetemp -4,2 och klart solsken, blåste 55-gradig luft ut ur luftsolfångaren. Temperaturskillnaden mellan luftintaget och utblåset var 43° C och luftflödet ca 170 m3/h.
    Luften togs vid mättillfället inne från källaren. Temperaturen i luftintaget låg på +12° C

Detta betyder att luftsolfångaren vid gynnsamma förhållande i mitten av februari kan komma upp i ca 2000 watt med nuvarande konfiguration. Det får anses godkänt för en luftsolfångare på 2,55m2.

Med beröm godkänt! 2kW/2,55 kvm = ca 780 W/kvm. Solinstrålningen för södra Sverige (Lat 55 den 12 feb är ca 680 W/kvm som maxvärde under dagen enligt
http://pveducation.org/pvcdrom/properties-of-sunlight/calculation-of-solar-insolation.

Dela detta:

* Inloggade just nu

229 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser