Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Haltande höna  (läst 5389 gånger)

ulrika_m

• Västergötland
Haltande höna
« skrivet: 06 feb-14 kl 11:48 »
Har en liten dvärgkochinhöna som blivit halt. Är rädd för att det är mitt fel  :'( jag har nämligen även problem med kalkben och det var när jag skulle smörja hennes ben som något hände. Mina hönor är ganska lugna när jag tar upp dom men denna gången sprattlade hon till samtidigt som jag höll i benet, en sträckning tänkte jag och hoppades det skulle bli bättre om hon bara fick vila. Nu har det gått mer än en vecka och det blir inte bättre. Har försökt känna på benet men kan inte känna nån skillnad från det andra benet. Hon ligger ganska mycket i ett rede men går ut och dricker och äter. Kan inte riktigt förklara hur hon går men hon liksom skuttar fram, använder benet men inte på ett normalt sätt...  Någon som upplevt något liknande? Vet inte om jag ska ta bort henne omgående eller avvakta lite till...

Torry

SV: Haltande höna
« Svar #1 skrivet: 06 feb-14 kl 12:06 »
Ge henne lite mer tid, om hon är pigg för övrigt, en sträckning/stukning tar ofta flera veckor på sig att läka. Har precis haft en halt tupp som jag inte hittade nåt fel på förutom hältan, han är bra nu men det tog nog minst tre veckor att läka.
Lycka till.
//Torry

ChickenSteps

• Halland
    • ChickenSteps
« Svar #2 skrivet: 21 feb-14 kl 18:13 »

Hur har det gått?
En av mina haltade också några dagar, gick på den men inte normalt, jag var helnojig men det gick som tur var över av sig självt. En sträckning antagligen. Går det inte över åk till veterinären, behöver inte bli dyrt för ett besök och en titt. Distriktsveterinärerna är den 'kedja' som brukar veta mest om höns. Jag var med ena tuppen hos vetten för hans fotböld som vägrade ge med sig, kostade ca 600 kr. Det är det värt för att slippa riskera att man behandlar dem fel.

Hon haltade inte innan? Annars kan det vara kalkbenet, kan gå så långt.

Lycka till!
http://chickensteps.wordpress.com/

Skriver om Höns & Lantliv i bloggen ChickenSteps. Välkommen!

FaVeRoLLeN

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 08 apr-14 kl 18:46 »
Jag har också fått hönor med kalkben, och efter första behandlingen började hon också halta direkt. Det tog ca 2-3 veckor tills hon gick vanligt igen. Ge henne tid och det kommer säkert bli bra igen ;)

Janstorp

« Svar #4 skrivet: 09 maj-14 kl 22:21 »
Jag har oxå en haltande höna:-/
Hon äter o dricker o går ut men ligger bara där emellan... O bajsar då på sig så hon är ju smutsig...som en höna inte är vanligtvis...
Tupparna o en av de andra hönorna är på henne endel:-/ o Hennes kam ser aningen torr ut o hänger lite...
Ska man bara avvakta??

Månvargen

• www.freedomranch.se
    • Östergötland
« Svar #5 skrivet: 30 maj-14 kl 13:04 »
Samma här. En höna som haltar. ...eller snarare så hänger benet. Hon använder det knappt. Äter och tar hand om sin kyckling men kammen hänger lite. Benet är inte svullet eller varmt. Vet inte vad som hänt. Vill inte ta bort henne när hon har "smått" men hon ska ju inte lida. Vad göra? Hur länge ska man vänta?
Hästar, katter,gula ankor och åsbohöns i genbank, mellerudskaniner i genbank. Odlar örter och gör egna salvor.

Nicole

« Svar #6 skrivet: 29 jun-14 kl 01:13 »
Är det vanligt att en haltande höna återhämtar sig bra?

sonja på slätten

• Halland
« Svar #7 skrivet: 29 jun-14 kl 06:26 »

En av de vanligaste orsakerna till att unga höns och kycklingar haltar är Mareks/hönsförlamning. Från detta är det ytterst ovanligt att de hämtar sig.
Men om hältan beror på något i huden, som t.ex. vid kalkben,  eller kloskada, brukar de snabbt bli bra.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

vilma23

• Vilma Kollberg
    • Öland
    • Vilmas Hons
« Svar #8 skrivet: 05 maj-15 kl 15:01 »
Jag har en Dvärgkochin höna som haltat i snart 3 veckor.
I början kunde hon stå på benet och använda det.
Efter 1 vecka var det värre. Hon vill inte sätta ner benet och hon
använder det inte.
Hon har svårt att ligga ner och hon släpar det
i backen.
Nu vill hon inte sätta ner benet. Hon bara släpar det i backen.
Jag är så orolig för min lilla höna.
Jag vill inte att hon ska lida men jag vill inte göra mig av med henne heller.
Har någon nått tips? :'(
Föder upp Dvärgkochin och Silkes höns, säljer både höns/kycklingar och avels ägg. Bara att kontakta mig om du söker Dvärgkochin eller Silkes höns.
Mail: vilmas_hons@kollberggarden.se Tel: 0728335535

sonja på slätten

• Halland
« Svar #9 skrivet: 05 maj-15 kl 15:12 »
Veterinär eller avlivning.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

vilma23

• Vilma Kollberg
    • Öland
    • Vilmas Hons
« Svar #10 skrivet: 05 maj-15 kl 15:13 »
Ps, jag är ny på detta och vill gärna veta hur man lägger upp inlägg. För det vet jag inte än!

Skulle bli glad om någon hjälpte mig!
Föder upp Dvärgkochin och Silkes höns, säljer både höns/kycklingar och avels ägg. Bara att kontakta mig om du söker Dvärgkochin eller Silkes höns.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #11 skrivet: 05 maj-15 kl 15:42 »
Klicka på "Nytt ämne".

vilma23

• Vilma Kollberg
    • Öland
    • Vilmas Hons
« Svar #12 skrivet: 05 maj-15 kl 17:22 »
Jag vill inte vara jobbig men jag hittade inte den iallafall.  :-\

Torry

« Svar #13 skrivet: 05 maj-15 kl 19:46 »
Om du går tillbaks från den här tråden, så du står på Höns: Sjukdomar och skador (där du ser de olika trådarna) så finns det NYTT ÄMNE ovanför den tjocka bruna linjen.
//Torry

vilma23

• Vilma Kollberg
    • Öland
    • Vilmas Hons
« Svar #14 skrivet: 06 maj-15 kl 08:18 »
Tack

Dela detta:

* Inloggade just nu

108 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser