Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kaffe  (läst 3488 gånger)

bock

• Östergötland
Kaffe
« skrivet: 07 mar-07 kl 18:56 »
Undrar hur man lyckas med att odla sin egen kaffeplanta och hur man får den att blomma? Var får man tag i grobara kaffebönor?

hemmamamman

• Närke
    • http://hemmamammansliv.blogspot.com/
Re:Kaffe
« Svar #1 skrivet: 07 mar-07 kl 21:56 »
En kompis till mig har flera kaffeplantor hemma hos sig, som även har fått flera kaffebönor. Om det blir så många så att hon kan dricka dom vet jag inte. Jag fick en kaffeplanta av svärmor en gång, men tyvärr tyckte den inte om min ömma vård så den blev kompost. ;) Hon hade köpt den i en blomsteraffär. Annars brukar ju fröfirmor typ Impecta ha en massa olika sorters frön.
Hemmamamma, tre barn, en gubbe, 4 marsvin, extraknäcker som sjuksköterska. Samlar på spartips.

Alba

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 08 mar-07 kl 13:17 »
Sök på www.impecta.se De har i alla fall en sort.

Kan tänka mig att kaffe går att få tag på i välsorterade blomsteraffärer ibland, som krukväxt. Men jag vet inte hur man får tag på namnsorter om du hade tänkt dig att prova att odla egna bönor eller nåt sånt.

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Björno

« Svar #3 skrivet: 08 mar-07 kl 17:03 »
Dom flesta större växtbutiker brukar ha kaffeplantor av god kvalitet. Det brukar vara arabica-kaffe som ju är den sort som dricks mest i sverige. Kaffeplantor brukar blomma efter ca fyra år med blommor som luktar jättegott. Jag är lite osäker på om man måste pollinera med pensel. Man kan faktiskt ha kaffe i trädgården under sommaren, (både som planta och dryck.) Det verkar som kaffe är lite känslig för höga kalkhalter.

En släkting till min fru fick vid ett tillfälle 273 st mogna frukter på sin planta. Kaffe vill ha ljust men inte direkt solljus. En kompis håller just på att testa kaffeplantor i hydroponisc odling. Säg till om ni vill veta hur det går/Lycka till.

robinason

SV: Kaffe
« Svar #4 skrivet: 12 mar-08 kl 21:41 »
Var längesen det var nåt liv i den här tråden... Men så hittade jag den :)
Blev nyfiken på vad hydroponisc odling är. Kan man få lite info, vore kul att höra hur det har gått oxå...

/Robert

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #5 skrivet: 12 mar-08 kl 22:16 »
Jag har en kompis som har ett par kvadratmeter växthus med kaffeplantor i, det blir ungefär 2 kannor kaffe på ett år.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #6 skrivet: 13 mar-08 kl 06:17 »
Impecta har grobara kaffebönor. Mina damp ner i posten i går. Målet är givetvis en kopp med äkta svenskt kaffe.

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #7 skrivet: 13 mar-08 kl 08:09 »
Kanske testa kaffesurrogat istället  ;) Man använder masrosroten och rostar den i ugnen och mal den efteråt. Någon som provat?
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

147 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser