Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dräneringsproblem på tomten...  (läst 8566 gånger)

Tapio

• Västergötland
Dräneringsproblem på tomten...
« skrivet: 08 mar-07 kl 13:32 »
Halaj!

På min tomt har jag ett dräneringsrör nedgrävt i marken.
Nu denna vinter har jag märkt att den inte funkar längre.
Där den tidigare har hållit marken normalt blöt (vid regn) finns numera en fullständigt vattensjuk gräsmatta när det har regnat.
Röret mynnar ut i ett dike vid tomtgränsen och när jag tittar i diket så ser jag en tunn, tunn vattenstril som kommer i stället för den rejäla bäck som brukar vara därur.

Jag undrar om någon har en ide om varför den är igentäppt?
Jag ser tre möjliga fall:
1) Man skall ju ha makadam, grus, flis el. liknande runt röret för att det skall dränera ner vatten på ett bra sätt. Med tiden rinner det väl ner jord som gör att dräneringen försämras.

2) Det sitter små hål längs dräneringsslangen. Deras funktion är att släppa in vattnet in i röret så att det kan ledas bort. Med tiden kanske de täpps igen.

3) Röret är helt enkelt igentäppt.

I de två förstnämnda fallen finns ju inget annat att göra än att gräva upp röret och göra om jobbet. Det vill jag naturligtvis helst slippa.

I det sistnämnda fallet finns det säkert något rensverktyg i handeln för detta problem.

Någon med erfarenhet?

//T

Teacher59

• Soltekniker
    • www.solenergiteknikblekinge.se
Re:Dräneringsproblem på tomten...
« Svar #1 skrivet: 08 mar-07 kl 16:58 »
 Har du testat att spola röret baklänges?
Alltså från utloppet och innåt för att se om strålen ändrar sig nåt.
Om du har lös humus runt röret så borde det släppa och följa med vattnet ut.
Kanske man kan prova med en "ILLER". Rensslang som kopplas till högtryckstvätt.
Vad vet jag?
L.C
« Senast ändrad: 08 mar-07 kl 16:59 av Teacher59 »
Med sol i sinne, både ute o inne.

Vattendoktorn fd

• Vatten o Avlopp, på godkännt sätt
« Svar #2 skrivet: 10 mar-07 kl 23:35 »
När jag jobbade med avloppsreningsproblem, använde jag alltid en avskärande dränering med dräneringsrör c:a 30 cm under infiltrartionsbädden för att skydda bädden, eftersom de bakterier som jobbar med syre arbetar 20 ggr bättre än de som jobbar med anaeoreb miljö.

Därför rekommenderar jag dig att antingen kontaktar polarrör AB, eller kollar upp vem som övertagit tillverkningen, jag tror att det är icopal.  Detta dräneringssystem som aldrig kan bli igensatt av grus rötter mm MVH Fd Vattendoktorn

Stallbacka gård

« Svar #3 skrivet: 12 mar-07 kl 18:13 »
Kolla om du har björkar, pilar, kastanj eller något annat träd som dricker mycket vatten. Finns risk att där har kommit in rötter isåfall, och när det gör det växer dom till sig som en boll inne i röret. Då får du köra med en rejäl rensvajer. Helst ta bort träden om man inte vill upprepa processen ofta. Lycka till

Vattendoktorn fd

« Svar #4 skrivet: 12 mar-07 kl 20:40 »
Om du måste lägga ny dränering, det är inte så roligt att hålla på med att försöka "rensa" gång på gång, och kanske få andra problem i samband med taskig dränering.
Kolla på, www.isola.se så förstår du varför jag valde att använda denna typ av dräneringsrör.

Hoppas du slipper att gräva om dräneringen, men måste du, jag valet är ditt. Jag har aldrig fått klagomål på mina anläggningar.

Vattendoktorn fd

« Svar #5 skrivet: 12 mar-07 kl 20:49 »
Hej Vattendoktorn igen, du når rätt länk genom att gå på www.extena.se och leta efter Ess-Drän.

Tapio

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 13 mar-07 kl 13:22 »
Halaj!

Jag var på Bauhaus och inspekterade deras rensslangar. 900 Kr för den långa varianten, 15 m. den kommer inte att räcka: jag behöver minst 20 m. Då får jag köpa en förlängningsslang för 500 Kr. Jag avvaktar.

Jag har en bautastor fläder ganska nära röret. Rötter hade jag inte ens tänkt på.
Tack för tipset! Jag skall se om jag hittar ett rensband på Bauhaus eller Beijer.

Det där Ess-dränröret verkar vara en bra grej. Tyvärr kommer den inte att funka här.
Jag_måste_ha ett flexrör.

Jag tackar för försöken till hjälp!

Fler åsikter och synpunkter är välkomna!

//T

Dela detta:

* Inloggade just nu

131 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser