Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bocken hos getterna  (läst 2200 gånger)

rävper

• Sambo och har5getter och7höns 1smålandsstövare.
    • Jämtland
Bocken hos getterna
« skrivet: 17 feb-14 kl 10:05 »
Ja nu är "Helmer the bock " hos sina fyra getter.
När tror ni det kan bli "killing making " i hagen? :-[

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Bocken hos getterna
« Svar #1 skrivet: 17 feb-14 kl 10:58 »
Gissningsvis inom 3 veckor, eftersom getters brunstcykel är c:a 21 dagar. Men det kan gå undan, blotta närvaron av en bock kan göra att en get brunstar i "otid". Lycka till :) !
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

annajohannas

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 18 feb-14 kl 21:04 »
Tänk bara på att blir getterna betäckta nu, så kommer de runt oktober. Bäst är om man kan planera betäckningen fram till hösten, då har ju killingarna hela sommaren att vara ute, och på en massa härliga vitaminer i sig. Men det är bara ett litet tips.

Haglund

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 18 feb-14 kl 22:10 »
Oktober? Går de inre dräktiga 5månader som får? I juli augusti borde väll resultatet kika fram 8)
Katt, för många Värmlandsfår och en skock höns av okänt fabrikat...

SussiloII

• Småland
« Svar #4 skrivet: 19 feb-14 kl 07:11 »
Som redan skrivits är getternas brunstcykel ca 21 dagar och de brunstar mellan ett par timmar till ett par dagar. Dräktighetstiden är 5 mån. Nu är det väl egentligen inte betäckningstid, men getter kan mycket väl ha en annan uppfattning.... Normalt låter man betäcka på hösten så killingarna föds på våren.

kaskelotta

• Getter är kloka och finurliga
« Svar #5 skrivet: 19 feb-14 kl 16:44 »
När vi hade getter så var getterna och bocken alltid tillsammans. De var ute i hagen hela året runt och togs in i kvällningen hela året runt. Getterna fick sina killingar tidig eller sen vår. En gång kom dom redan i slutet på januari. Och sen var bocken tillsammans med hela sin familj utomhus året runt, men i stallet hade var och en sin egna box. Vi ville alltid att det skulle vara så nära naturen som möjligt. Och på hösten slaktades eller såldes killingarna som hunnit bli stora då. Och fårnätet var av extra kaliber och hade en höjd på 2,20 meter.
Jag har husbehovsodlat och vi har hela familjen levt ett ganska naturnära liv. Nu gör jag det också men på ett annat sätt, lever med naturen. Jag trivs bra när jag grejar i trädgården. Jag ser fram emot att så lite grönsaker när solen kommer närmre. Och det mitt i min lilla stad.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #6 skrivet: 20 feb-14 kl 22:42 »
Med en så stilig herre i hagen (vilka horn ...  :D ) kan det nog hända att getterna blir kraftigt stimulerade.  Mina gick sina 148 dagar +/- 5 dagar, sen var det inget att välja på, då skulle killingen ut!  ::)  Om det blir så hos dig, så får du väl göra det bästa för dina vänner nu i höst, och sen försöka "rätta till" årsrytmen till nästa gång!

Lycka till!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

135 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser