Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fuktighetsnivå på flis i flisugn från Iwabo / Ståhls Plåt  (läst 1716 gånger)

JagArJag

• Småland
Hej

Hur torr och hur fuktig flis har ni använt i Flisugnen från Iwabo / Ståhls Plåt i Kilafors?

JagArJag

• Småland
SV: Fuktighetsnivå på flis i flisugn från Iwabo / Ståhls Plåt
« Svar #1 skrivet: 12 mar-14 kl 21:32 »
Ingen som värmer med en sån flisugn?

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #2 skrivet: 12 mar-14 kl 22:08 »
Är det en ny med elektronik eller en äldre utan ? Vilken storlek ?

Har två stycken själv av den gamla modellen utan elstyrningar och den lilla tvåan går med råspån och den stora går med råspån , råspån och flis eller rent flis . För stora bitar av flisen sk industriflis går inte för då släpper det genom för mycket luft utan ska vara ganska fint flis .
Torrt går inte alls .

Är det med elektronik så ska det vara torrare , är det för fuktigt så bildas imma som täcker för det elektroniska "ögat" som ska sköta om när det ska tändas och släckas i ugnen .
« Senast ändrad: 12 mar-14 kl 22:18 av Karlsdotter »

JagArJag

• Småland
« Svar #3 skrivet: 12 mar-14 kl 22:14 »
Är det en ny med elektronik eller en äldre utan ? Vilken storlek ?

Har två stycken själv av den gamla modellen utan elstyrningar och den lilla tvåan går med råspån och den stora går med råspån , råspån och flis eller rent flis . För stora bitar av flisen sk industriflis går inte för då släpper det genom för mycket luft utan ska vara ganska fint flis .
Torrt går inte alls .

Nu är jag inte med på vad du menar med "den lilla tvåan"? Iwabo kallar sina för X-50 för den lilla och X-100 för den stora om jag minns rätt.
Att den släpper igenom för mycket luft skapar problem med att varma ångor/rök kommer bakåt genom fallschaktet menar du va? Eller vad menar du med för mycket luft?

Dela detta:

* Inloggade just nu

121 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser