Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hallå, ni som vallar!  (läst 2040 gånger)

SaLi

• Värmland
Hallå, ni som vallar!
« skrivet: 07 apr-14 kl 12:19 »
hur gör ni som har vallhundar och uppfödning av får? när kan man valla på djuren eller har ni tackor som går "tomma" och vallar dem? Vad har ni för system helt enkelt? ???  ;D

Macke

SV: Hallå, ni som vallar!
« Svar #1 skrivet: 07 apr-14 kl 12:34 »
Jag betäcker alla tackor men vid olika tidpunkter. Grupp 1 lammar jan- feb Grupp 2 slutet april-maj.
Slutade för ca3 veckor sen att valla på grupp 2 och kör nu på grupp 1, men det blir ingen hårdkörning förns till sommaren!

Charlotte

• -
« Svar #2 skrivet: 07 apr-14 kl 14:19 »
Tränar på ungtackorna som jag inte betäcker första året.
Dom andra vallad bara vid behov.
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

vallhunden

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 07 apr-14 kl 15:35 »
Tränar på ungtackorna som jag inte betäcker första året.
Dom andra vallad bara vid behov.
Mvh
Charlotte
Gör precis som Charlotte ;D
De "gamla" tackorna använder jag bara hunden till arbete på.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

SaLi

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 07 apr-14 kl 20:11 »
okej, funderar på att skaffa en bc det är därför jag undrar. Men blir dem inte lite för spralliga när de är så unga (tackorna)?
hur skulle ni gjort? Har en vän som tränar vallning och hon kunde hjälpa mej valla in dem, men bör jag köpa in några tackor som är vana att bli vallade? eller räcker det med vännens hjälp...
Hur unga kan fåren va för att bli vallade?
Var har ni vallfåren? Tillsammans med de andra eller går dem i hage året runt(kan man valla samma djur året runt)?
Problemet är för oss att den hage  som är öppen och stor ligger på andra sidan vägen...

;D Många frågor!

Charlotte

• -
« Svar #5 skrivet: 07 apr-14 kl 21:46 »
Jag tycker att ungtackorna är spänstiga och viga och därför passar dom för vallningsträning.
Om kompisen är erfaren och har en bra hund skulle jag köpa dom får jag vill satsa på att ha och ta hjälp av henne/honom för invallningen.
Lammen ska enligt SKKs policy vara minst 4 månader innan man börjar valla dom.
Mina ungtackor bor i en barack med liten vinterhage och på sommaren går dom i en egen beteshage.
På vinterns vallar jag i en speciell hage som jag flyttar fåren till när vi ska jobba.
Jag har också en väg som delar upp gården.
Min stora fasa är att någon av hundarna ska komma på att sticka över vägen själv (70-väg som många bilister verkar tolka till Minst 70 km/timme  >:( ).
Jag har valt att lägga all träning av unghundarna på den sida av vägen där hus och lagård ligger, inbillar mig att dom kanske blir hjärntvättade att stanna här då...
Men det blir ju svårare för dig om hagen är på "fel" sida av vägen...
Här kommer lite läsning från Vallhundsklubben:
http://www.svak.se/wp-content/uploads/2012/07/vallning_farraser.pdf
http://www.svak.se/wp-content/uploads/2012/07/Invallning_20110702.pdf
http://www.svak.se/wp-content/uploads/2014/04/attskaffafar.pdf
http://www.svak.se/wp-content/uploads/2013/12/policy_SKKtraning.pdf
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Dela detta:

* Inloggade just nu

206 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser