Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Går era höns fritt?  (läst 4439 gånger)

gotlandstjej

• Gotland
Går era höns fritt?
« skrivet: 13 mar-07 kl 17:11 »
Hur gör ni nu när jordbruksverket inte vill att hönsen ska gå fritt ute? Mina får gå i sin hönsgård, men jag är nyfiken på hur ni andra resonerar.
Har häst, lamm och höns av raserna dvärgkochin, Brahma  och Leghorn

dolk

• Småland
    • lantizlinda
Re:Går era höns fritt?
« Svar #1 skrivet: 13 mar-07 kl 17:55 »
Mina får oxå gå i sin hönsgård just nu.
men häromdagen så rymmde de alla ut när jag gödslade ut hos dem och då hade jag inte hjärta att jaga in dem igen för de blev så glada som bara hönor kan bli....men visst tänkte jag lite på dem eftersom ändena simmade i sjön brevid :-\ Vi har inte sett en enda död fågel så än kanske det är lugnt ???

Dolk
"Du kan beklaga att rosor har taggar, eller så kan du glädja dig åt att taggarna har rosor"

http://lantizlinda.blogg.se

grisaroffe

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 13 mar-07 kl 19:30 »
sätt dom i stallar 10.000st broilers!

Helenan

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 13 mar-07 kl 19:51 »
Mina går också i hönsgården nu. Det är trist och det känns onödigt men ska man ha hönsen kvar känns det som nödvändigt att följa dessa överspända och löjliga regler.  >:(Löjliga för att jag tror att de är helt verkningslösa. Kommer en fågel med fågelinfluensa så kommer mina bli smittade även om de är instängda i en bunker så länge jag inte har ventilationen avstängd och då dör de av det istället. Blir de smittade så dör de det är inte värre med det än att jag och min famil och mina hönor blir ledsna.  ( I så fall finns ju redan fågelinfluensan i området och det gör ju ingen skillnad om mina fyra hönor också får det i så fall. Och hur stor risk är det att de får någon sorts människoöverförbar variant? Vi sover väldigt sällan i hönshuset - speciellt när vi har influensa ::)

« Senast ändrad: 13 mar-07 kl 19:52 av Helenan »

Spraka

• Till vänster The Real Spraka!
« Svar #4 skrivet: 13 mar-07 kl 21:50 »
Aj, mina höns går lösa och lyckliga på gården! Blir jag och hönsen inburade nu när jag inte följer EU:s direktiv?   :-\ ;)
De är inte så många, bara sex stycken. Men det gör väl ingen skillnad för Jordbruksverkets paragrafryttare...  :P
Why be normal when you can be yourself?

Florina

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 13 mar-07 kl 22:05 »
Mina går i utegården nu..men om det blir vackert väder en dag så släpper jag ut dem i de fria i 10min 8) men om det kommer rapporter om att influensan är här så blir jag sträng...

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #6 skrivet: 14 mar-07 kl 05:23 »
Har inte fått några förhållningsregler för fåglar gällande FI i mina trakter ännu. Kommer dom så ändrar jag inte min hönshållning.

Jag nackar hellre mina fåglar än låser in dem.

Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

philips

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 14 mar-07 kl 06:35 »
Mina går under tak i hönsgården .Har satt tak en liten bit utanför huset,jag bor vid en fågelrik sjö det det finns ex gäss och en massa fågelskådare så jag håller dom inne i gården under tak så det inte blir ngt skit av det.För jag vill inte att fågelinfluensan kommer hit.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #8 skrivet: 14 mar-07 kl 06:50 »

Jag tycker att man kan hålla sina höns i hönsgården
tills  ???flyttfåglarna har dragit över.
Sen är det upp till vars och ens samvete. ???
Hedemorahöns

anette i bugared

• -
« Svar #9 skrivet: 14 mar-07 kl 16:49 »
Från imorgon får de gå i hönsgården eftersom de har börjat härja för jäkligt i  rabatter o blivande odlingssängar, annars hade de fått fortsätta att gå fritt ute tills vidare.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

tessiem

« Svar #10 skrivet: 14 mar-07 kl 21:13 »
Borde väl gälla ankor med? Mina ankor går ju lösa.. vi har ju inte ens ett hägn åt dom & jag kan ju inte låsa in dom i flera månader i boden?   :-\

HøneLine

• Värmland
    • Marion's hjemmeside
« Svar #11 skrivet: 14 mar-07 kl 22:47 »
Ankor, gjess og Kalkoner kan være ute, men skal ha mat og vann under tak....
Har av höns; Barnevelder,- Stor och Dvärg, Hedemora, Svarthala Marans, Dvärg Silke, Dverg Kochin och Ancona.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #12 skrivet: 15 mar-07 kl 06:43 »
Det är bara att gå in och läsa på jordbruksverkets hemsida.
Skyddsnivå 2 gäller från Dalälven och söderut.
Detta gäller till någon gång i maj.
Allt finns att läsa ingen behöver gissa sig fram. ???

// Lycka
Hedemorahöns

philips

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 15 mar-07 kl 07:06 »
Jag tycker det är väldigt tråkigt  o konstigt att inte folk följer jordbruksverkets regler. Deras restriktioner är ju för allas bästa.

Sandåsa

« Svar #14 skrivet: 15 mar-07 kl 13:08 »
Jag har inte sett en sjöfågel eller vadare hos oss så länge jag minns, så mina får gå ute. Mat och vatten inne, dock (förutom alla godsaker de hittat ute, förstås).

Jag kan inte förmå mig att stänga in dem under ett par månader...

Lena A

« Svar #15 skrivet: 15 mar-07 kl 14:09 »
Jag har mina i utegård. Tyvärr smet en höna ut igår, så jag var tvungen att släppa ut resten också.

Under denna korta tid ute hade jag oturen att få besök av RÄVEN!  :'( Se annan tråd.

Nu är jag extra försiktig när jag går in i utegården till dem, så att ingen ska smita ut.  :-\

philips

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 15 mar-07 kl 14:56 »
Man behöver inte ha dom instängda i ett par månader i hönshus sätt upp nät så dom får vara i en hönsgård det är inte så svårt o dyrt att sätta upp. Och gärna med tak.

Husdraken

• Hobbybönder
    • Södermanland
« Svar #17 skrivet: 15 mar-07 kl 18:48 »
Mina dräller runt i hönsgården och för att inte ha dåligt samvete för de små liven har jag ordnat med nya leksaker åt dem, bland annat en cykel! ;D
Katter, höns och hund.

anette i bugared

• -
« Svar #18 skrivet: 15 mar-07 kl 19:07 »
Mina dräller runt i hönsgården och för att inte ha dåligt samvete för de små liven har jag ordnat med nya leksaker åt dem, bland annat en cykel! ;D

Klarar dom sig utan att ramla, eller behöver dom stödhjul ;D ;D?
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Husdraken

• Hobbybönder
    • Södermanland
« Svar #19 skrivet: 15 mar-07 kl 19:35 »
Klarar dom sig utan att ramla, eller behöver dom stödhjul ;D ;D?

*Vrider mej av skratt*
Cykeln stadigt förankrad i marken och damerna hjälps åt med att hålla i styret! ;D
Katter, höns och hund.

Dela detta:

* Inloggade just nu

85 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser