Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varmvattenberedare med kombinerad sol/ved.  (läst 2258 gånger)

Pitchblende

• Awakened Saxon
    • Dalsland
Varmvattenberedare med kombinerad sol/ved.
« skrivet: 25 apr-14 kl 11:03 »
Jag har just köpt ett par solpaneler och en varmvattenberedare á 300l med två slingor och ett elektriskt värmelement. Min plan är att koppla solpanelerna på ena slingan och mitt vattenburna vedvärmesystem på den andra och kör den ena, andra eller tredje efter årstid. Jag antog från början att jag skulle behöva en värmepump också men jag hittar ingen som verkar anpassad för sån här applikation. Är det någon som har erfarenhet av solbaserat varmvatten? Vad kan man typiskt sett komma upp i för temperaturer i en bra solpanel?
"My grandfather rode a camel, my father rode a camel, I drive a Mercedes, my son drives a Land Rover, his son will drive a Land Rover, but his son will ride a camel."  ~ Rashid bin Saeed Al Maktoum (1912-1990), Emir av Dubai

Pitchblende

• Awakened Saxon
    • Dalsland
SV: Varmvattenberedare med kombinerad sol/ved.
« Svar #1 skrivet: 25 apr-14 kl 14:21 »
För att förtydliga: behöver jag använda värmepump mellan solpanelen och beredaren eller kan solpanelen själv komma upp i tillräckligt hög temperatur under normala driftsförhållanden?
"My grandfather rode a camel, my father rode a camel, I drive a Mercedes, my son drives a Land Rover, his son will drive a Land Rover, but his son will ride a camel."  ~ Rashid bin Saeed Al Maktoum (1912-1990), Emir av Dubai

Henrik Uddemar

• Gotland
« Svar #2 skrivet: 25 apr-14 kl 20:52 »
kan solpanelen själv komma upp i tillräckligt hög temperatur under normala driftsförhållanden?

O JA!
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

Mitt i Planeten

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 25 apr-14 kl 21:37 »
Man måste ha koll på ett sådant system, det kan bli varmt fort med t ex vakuum rör och 300 liter känns lite.

Jag har 3 paneler med rör som har två 750 liters tankar, en blev för liten så att syr-ventilen löste ut.
Cirkulationen är en solarmatur med automatik och ett slutet system med rätt glykol och cirkulationspump, plattvärmeväxlare, expansionstank. Med vatten i systemet pyser det direkt, det kokar.

En cirkulation genom panelerna och värmeväxlaren med glykol slutet, och en cirkulation med enbart vatten för att få värmen i tanken.

Pitchblende

• Awakened Saxon
    • Dalsland
« Svar #4 skrivet: 25 apr-14 kl 22:05 »
Man måste ha koll på ett sådant system, det kan bli varmt fort med t ex vakuum rör och 300 liter känns lite.

Jag har 3 paneler med rör som har två 750 liters tankar, en blev för liten så att syr-ventilen löste ut.
Cirkulationen är en solarmatur med automatik och ett slutet system med rätt glykol och cirkulationspump, plattvärmeväxlare, expansionstank. Med vatten i systemet pyser det direkt, det kokar.

En cirkulation genom panelerna och värmeväxlaren med glykol slutet, och en cirkulation med enbart vatten för att få värmen i tanken.
Varför värmeväxlare? Är det tank-vattnet du cirkulerar på andra sidan? Har du då två cirkulationspumpar? Jag har rör-slingor i denna som jag köpt så jag tänker att jag kan köra glykolen direkt in på den.

Läser att glykol kokar vid 197 °C, jag föreställer mig i så fall att problem kan uppstå om man stoppar cirkulationspumpen en varm sommardag för att tanken är 80 °C?

dubbel-gustaf

« Svar #5 skrivet: 29 apr-14 kl 23:42 »
Cirkulationen kan stanna tex vid elavbrott. Systemet bör klara det, till exempel mha partiell förångning.

Jakobn

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 02 maj-14 kl 07:55 »
Det är inte så komplicerat som det kan verka. Du har ju grejer så finns ingen mening att köra med extern värmeväxlare även om det är bättre, men också betdligt dyrare. Du behöver någon termostat för att styra pumpen till solvärmen, expansionnskärl på några liter och en eller flera säkerhetsventiler beroende på hur du kopplar. Till vedslingan använder du befintlig expansion genom att du inte gör det möjligt att koppla bort slingan från expansionen. Har du lite mer specifike frågor så underlättar det. Temperaurerna behöver du inte bekmra dig så mycket om. Enklas och kanske billigast totalt är at köpa en elekrisk termostat som kyler din VVB på natten om de skulle bli för varmt på dagen.

Pitchblende

• Awakened Saxon
    • Dalsland
« Svar #7 skrivet: 02 maj-14 kl 09:00 »
Detta är min plan:
* En tempsensor i en av inkopplingarna på solpanelen.
* En eller två tempsensorer i varmvattenberedaren.
* En i pannan.
* En magnetventil på vedslingans ingång i vvb som jag styr med temperaturen i vvb. Utgången är utan ventil så jag kan använda samma expansionskärl.
* En magnetventil från varmvattenuttaget på beredaren som jag kopplar till slasken så att jag kan dumpa varmvatten om glykolslingan eller vvb blir för varm.
* Sen styr jag glykol-cirkulationen genom panelen med temperaturen i panelen så den inte går om den inte har något att ge.
* Likadant med cirkulationen genom pannan.

Znibban

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 02 maj-14 kl 09:30 »
 :o :-[ fråga nu inga tekniska grejer för det klarar jag inte men tänkte ändå berätta:
Vi har en gammal solfångaranläggning i stallet (installerad 1997) den går gennom ett stall och fortsätter till vinkelbyggnaden där den slutar i ett element som blåser ut varmluft. I detta utrymme hade vi hunddagis/pensionat från början.
Accumulatortanken är på 1 kubik.

Stallet som slingan går igenom, är i dag hunddagis/ pensionat (det gamla utrymmet hyr vi ut ouppvärmt, vi sätter aldrig på fläkten på elementet längre)-
Vi har en brasa i det nuvarande hundstallet med vattenmantlad skorsten som samarbetar med solanläggningen-

Vi har aldrig haft riktigt bra användning för anläggningen för på sommaren när det är varmt behöver man inte värma. Däremot kan vi fylla vår badtunna på sommaren med 39 gradigt vatten med solvärmen!
Så ljuvliga kvällsbad under stjärnorna utan att betala mer än vattenkostnaden. Tunnan rummer 1 kubik! Hääääärligt!

Nå, många år gick tills vi för ett par år sedan skaffade en luft-vattenpump som vi kopplade in i samma solackumulatortank. Nu samarbetar de!  ;D
Detta skulle vi ju gjort från början!!!!
 Vi har en kuvert under gårdsplanen så vi tar in förvärmt vatten till boningshusets värmepanna. Det brukar stå på 40 grader - det försvinner förvånansvärt lite värme under kulverten.
På vintern eldar vi med pellets.

Vi har kompletterat med en luftvärmepump inne hos hundarna och slipper därför ha igång byggvärmefläkten på 9 kw!  :D
VI eldar i brasan kalla dagar,  det måste man göra. Vi håller 17-19 grader i stallet som är jättestort.

Vi värmer stora utrymmen  400 - 500 kmv sammanlagt.
Ändå trots alla anläggningar gör vi av med runt 30 000 kwh/ år. Plus ved och pellets. Pelletsmängden har sjunkit mycket sedan vi skaffat luft-vattenvärmepunpen, innan dess hade vi ingen glädje av solfångarna på vintern. Mer än att gå och titta på temp.mätaren i solfångaren som kan visa över 80 graden en vinterdag som har många minusgrader. Dock så orkar inte solen värma upp tanken över 40 grader på vintern, men det är ju bättre att kunna utgå från 40 grader än rent kallvatten  :D
Nu värmer solen upp hela tanken till 50-60 grader, vi har ju haft en underbar aprilmånad! Solfångartemp. kommer upp i 148 grader  :P

Min man reglerar hur värmen leds. Antingen till alla utrymmen eller stänga av stall och bara köra genom kulverten till boningshuset , eller bara stall...

Summa summarum så det stora lyftet blev när vi kombinerade med luft-vatten och satte in en luftvärmepump i stallet.( samtidigt installerade vi ett modernt "solfångarelement" som blåser ut värme )

Vi har varmare med torrare värme på vintern och har i år bara använt 1 pall med pellets. Andra år kan vi eldat upp 3-5 pallar pellets. Ryggarna njuter, det är tungt att släpa varje säck ner för källartrappan!

Drömmen nu är att vinna på lotto och installera solceller. Det hade ju inte varit dumt att få ner årsförbrukningen på köpt el!

« Senast ändrad: 02 maj-14 kl 09:47 av Znibban »

Jakobn

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 02 maj-14 kl 12:49 »
Detta är min plan:
* En tempsensor i en av inkopplingarna på solpanelen.
* En eller två tempsensorer i varmvattenberedaren.
* En i pannan.
* En magnetventil på vedslingans ingång i vvb som jag styr med temperaturen i vvb. Utgången är utan ventil så jag kan använda samma expansionskärl.
* En magnetventil från varmvattenuttaget på beredaren som jag kopplar till slasken så att jag kan dumpa varmvatten om glykolslingan eller vvb blir för varm.
* Sen styr jag glykol-cirkulationen genom panelen med temperaturen i panelen så den inte går om den inte har något att ge.
* Likadant med cirkulationen genom pannan.

Varför magnetventiler? Man brukar styra pumparna med temostaterna.

Pitchblende

• Awakened Saxon
    • Dalsland
« Svar #10 skrivet: 02 maj-14 kl 13:58 »
Varför magnetventiler? Man brukar styra pumparna med temostaterna.
Ena magnetventilen är för att jag vill kunna cirkulera vedslingan genom elementen men koppla bort vvb så att vedslingan tex inte snor värme från vvb. Den andra är för att kunna spola ut varmvatten och då belasta glykolslingan under varma dagar för att förhindra kokning.
Sen styr jag pumparna med elektronisk termostat.

Dela detta:

* Inloggade just nu

197 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser