Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rävbesök bland hönsen  (läst 2877 gånger)

Lena A

Rävbesök bland hönsen
« skrivet: 14 mar-07 kl 19:27 »
Idag hade vi rävbesök. Det hördes ett himla väsen bland hönorna. När maken sprang ut låg det massor av fjädrar på flera ställen och räven sprang i zickzack och försökte ta hönorna.  När den fick se maken sprang den iväg upp i skogen utan byte.  Tur att någon är rädd för maken.  ::)

Senare när vi fått in hönorna i hönshuset upptäckte jag att en höna saknas och att Hilda, den äldsta, var kal på ryggen och att stjärtfjädrarna var borta. Hon verkade annars ok.

Jag tycker det är konstigt att Filippa dvärgkochin saknas, för räven sprang ju iväg utan att ha fått tag i en höna.  Kan hon ha blivit skrämd och sitter och gömmer sig någonstans? Kan räven ha tagit henne först och sedan kommit tillbaka för att ta en till? Jag tror inte det för det var så kort tid från det vi hörde hönornas skrik tills vi sprang ut.  

Vi hade hönorna i utegården men en av dem råkade smita ut och då var det bara att släppa ut alla. Det var bara otur att räven råkade komma precis då, tyvärr.   :'(

Nu blir det definitivt enbart utegård ett tag, vilket ju Jordbruksverket också förespråkar för tillfället.
« Senast ändrad: 14 mar-07 kl 19:29 av Lena A »

Helenan

• Gäst
Re:Rävbesök bland hönsen
« Svar #1 skrivet: 14 mar-07 kl 20:25 »
Usch! Stackars er! Hoppas den lilla Filippan hittar hem igen...

Skojarbråten

« Svar #2 skrivet: 14 mar-07 kl 22:43 »
Gör rävar så? Kommer tillbaka och dödar fler? Trodde de tog vad de behövde, och inte som mink mfl som dödar allt de ser för att ha till senare.

Usch. Hoppas hon sitter ute och trycker. Samt hitta rhem, förstås.
Antingen så finner vi en väg eller så gör vi en.

Drevern

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 14 mar-07 kl 23:58 »
Det är inte ovanligt att hönsen gömmer sig och sitter gömda rätt länge efter en rävattak. Räven kommer med all säkerhet att komma tillbaka för att kolla om det går att komma åt hönsen.

Lena A

« Svar #4 skrivet: 15 mar-07 kl 09:58 »
När jag kollade och frukosterade hönsen i morse, var de flesta som vanligt men Hilda (som blev utan stjärtfjädrar) satt kvar på pinnen.  :-\ Ett par av dem gick ut i utegården men gick snabbt in igen troligen därför att det blåste rejält.

Filippa, som är borta, syntes inte till. Jag är fortfarande konfunderad över vad som hänt med henne, eftersom räven försvann utan byte. Jag tänkte att hon kanske gömmer sig och kommer fram senare, men det gjorde hon inte i morse. Tyvärr har jag stängt till utegården, så skulle hon komma fram från sitt ev. gömställe kan hon inte gå in i utegården till de andra.

Jag undrar om hon kanske gömde sig igår kväll och att räven hittade henne efter det att den blivit bortjagad?

Jag ska naturligtvis leta efter henne när jag kommer hem efter jobbet idag igen. Jag är pessimist och tror inte att hon kommer tillbaka, tyvärr.

Men, som sagt, jag är konfunderad över vad som hänt henne.
« Senast ändrad: 15 mar-07 kl 09:59 av Lena A »

Sandåsa

« Svar #5 skrivet: 15 mar-07 kl 12:53 »
Hade också rävbesök i vintras - hade glömt stänga om hönsen (sicken idiot). Vi har haft besök tidigare också. Räven dödar ju så mycket den kan, och kommer och hämtar det den dödat. Särskilt farligt om ett par månader, då de har ungar. Då blir de mer orädda också.

För två år sedan hade vi påhälsning av rävar som jagade i par. En var inne i hönshuset, och den andra stod utanför och väntade. Den gången tog de några kycklingar som vi  fött upp inne i köket (snyft).

Eftersom vi har svenska dvärghöns, går det bra att ha dem ute på dagen (om de inte har kycklingar) eftesom de flyger bra och kommer undan (har hänt att jag kommit hem och hittat dem i träden, och sett en räv pipa iväg, besviken, förmodligen med svansen mellan bena  :)), men det gäller att komma ihåg att stänga på kvällen... :-\

Hoppas du hittar Filippa - jag har haft hönor som varit borta ett par dagar efter rovdjursattack, men dykt upp igen.
« Senast ändrad: 21 mar-07 kl 12:27 av Krake »

Lena A

« Svar #6 skrivet: 15 mar-07 kl 14:30 »
Vet någon om det hjälper att ha hund som skulle kunna skrämma iväg en ovälkommen räv?  ???

Rödskägg

• Småland
« Svar #7 skrivet: 15 mar-07 kl 14:39 »
Vet någon om det hjälper att ha hund som skulle kunna skrämma iväg en ovälkommen räv?  

Nej, men hagel brukar ta rätt tätt.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Amanda

• Djuren är åtminstone mänskliga!
    • Västmanland
« Svar #8 skrivet: 15 mar-07 kl 17:45 »
Klart en hund kan ha respekt med sig,,, i synnerhet om den vistas utomhus när hönsen gör det.

Ja, rävar är jobbigt!!! Har 2 stycken här som besöker vår gård oavbrutet. Fast det är friska rävar, för de kommer alltid när det är mörkt. Förr gick det 2 skabbrävar och de kom ju vilken tid på dygnet som helst.

Men det spelar ingen roll - MAN KAN ALDRIG LITA PÅ EN RÄV! Och har den upptäckt att man har höns,,, så kommer den garanterat tillbaka. Något annat ska man inte tro.

Och värst är det, som sagts här tidigare, att när det föds ungar i lyan vad det lider... då får man sannerligen se upp!

Den listiga, sluga räven lurar man inte!!!

När mina höns går lösa på gården,,, vallar jag dem, dvs jag går med hela tiden. Lämnar jag dem ett ögonblick, är risken stor att en röd skalle tittar fram!

Alla ska ju mat,,, men ändock vill man inte att de tar MINA DJUR!

/Amanda
Genbank i lantrasen Hedemorahöns sedan 1992. Umgås dagligen med mina 'Lyckliga Hönor' och deras småttingar.

Skojarbråten

« Svar #9 skrivet: 15 mar-07 kl 21:28 »
Klart hundar måste avskräcka! Mina boxrar är ute och röjer med högst ojämna intervaller. Däremellan har ankorna en gris med sig. Han både luktar och låter, och måste vara otäck, för på två år har ingen fågel blivit tagen här. Jag håller innerligt tummarna att turen fortsätter tills alla utegårdar är klara.
Antingen så finner vi en väg eller så gör vi en.

rina

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 15 mar-07 kl 22:25 »
En kompis till mig fick för några år sen besök av räv vi gick och letade efter hönsen och vi fann höns som låg lite här och där ute på åkern döda..... räven hade tydligen sprungit fram och tillbaka och dödat och gömt...hemst sorgligt när det händer!!! Men det gäller att STÄNGA räven ute.... dom är listiga och får dom ungar blir dom tuffare och tar risker också då i sin jakt Jag har 2 Jack Russell och dom ser som sin uppgift att spana runt gården... räven är inte populär här

Lena A

« Svar #11 skrivet: 17 mar-07 kl 14:03 »
Jag vill bara uppdatera vad som hänt sedan rävens besök.

Filippa höna är borta, så räven tog nog henne trots allt.

Hönorna är nu i sin utegård och har varit där sedan räven var här. Dagen efter första besöket av räven såg maken den igen genom fönstret, sprang ut och skrämde iväg den. Idag hörde jag själv hönornas skrik i utegården (man lär sig deras läten  ;)) och sprang ut för att se vad som var på gång. Jag hann precis se räven springa iväg upp i skogen.

Det här tyder på, tycker jag, att räven fick en munsbit (Filippa) och nu kommer tillbaka efter mer. Tji, får han, för nu ska hönorna vara inne i utegården ett bra tag.   ;)

Om man har hund måste ju den verkligen vara ute när räven ev. kommer och det är ju inte säkert. Svårt dilemma. Det här med att ha en gris gående låter kul och kanske är en bättre idé, åtminstone för mig som tyvärr arbetar på dagarna.
« Senast ändrad: 17 mar-07 kl 14:07 av Lena A »

rina

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 17 mar-07 kl 15:42 »
Mina hundar är inne och dom "hör" direkt om det är nåt nere vid gårdarna och då SKA dom bara ut...så mina hundar lurar inte räven..men givetvis bäst om dom passar ute...men har dom en gång sett att räven lurar här så vet dom vem dom ska jaga !!! den gamle hunden har som vana varje kväll gå runt vid åkerkanten och lämna revirspår...sen är det nåt otyg ute där då sitter han och skäller.....ingen ide komma hit !!!!  :D

Helenan

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 18 mar-07 kl 10:30 »
Kan man inte ha ett elstängsel på utsidan av rastgården ett tag så räven får avsmak av höns? Det finns väl elstängsel för gäss som borde vara lite "rätt" storlek?

rina

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 18 mar-07 kl 19:36 »
 :) Jo elstängsel är bra det har jag sett många har ibland har jag det på min ankgård......som kan sättas på varma sommarkvällar då ankorna vill ligga ute länge och man inte vill stänga in dom om man åker bort...

Lena A

« Svar #15 skrivet: 19 mar-07 kl 10:02 »
Jag ska fundera på elstängsel och se om ur jobbsynpunkt kan vara lämpligt att sätta upp. Jag måste i så fall sätta upp elstängslet utanför utegården så att de kan sprätta omkring i gräset. Jag vet inte riktigt hur man sätter upp ett elstängsel lättast, så jag får tänka på det. Tack för tipset.  ;)

Nu är hönorna i alla fall i utegården, som jag försöker göra så trevlig som möjligt för dem. Jag har satt in en cykel (råd härifrån forumet), några extra grenar/kvistar, jag kastar in hö/halm så att de får gräva litet osv.

Andra tips för att hålla hönorna roade och mitt samvete rent mottages tacksamt.  :) ;)
« Senast ändrad: 19 mar-07 kl 10:06 av Lena A »

Dela detta:

* Inloggade just nu

115 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser