Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hypotetisk fundering om ILT  (läst 618 gånger)

Struten

• Västergötland
Hypotetisk fundering om ILT
« skrivet: 02 maj-14 kl 08:29 »
Detta har inte hänt mig, jag bara spånar lite.
Vi tänker oss att jag köper ägg av någon som har symptomfria ILT-smittbärare i sin flock och antingen inte bryr sig eller inte vet om det. Äggen doppas i vircon och hamnar i kläckaren. Kommer kycklingarna att bära smittan då, och smitta ner mina hönor? Och kommer kläckaren för alltid att vara smittad även om den också virconas?
Jag funderar på om jag alls vågar köpa in några ägg, nu när jag läst en massa skräckhistorier om smittor. :-\

Skogsnatt

• Gäst
SV: Hypotetisk fundering om ILT
« Svar #1 skrivet: 02 maj-14 kl 09:45 »
Det är nästan inga sjukdomar som kan spridas via äggen. Detta gäller absolut för ILT.

Om du behandlar äggen som du beskriver så kan du lugnt köpa ägg.

Det du däremot skall vara försiktig med är när andra som har höns besöker dig eller du besöker någon som har höns. Vi delar tex ut skoskydd till alla som kommer till oss för att hämta ägg eller bara för att titta. Detta är ett väldigt billigt sätt att undvika många problem.

Vi hade några oväntade dödsfall bland hönsen för några år sedan och då lät vi testa för lite allt möjligt (tämligen kostsamt) och fick då till svar att djuren dött av andra orsaker och inte av någon smittsam sjukdom. Och därför så är vi lite försiktiga , så vi förhoppningsvis skall slippa smittor framöver också

Dela detta:

* Inloggade just nu

163 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser