Mina erfarenheter av getter och får i samma flock inskränker sig till cirka tio år, och jag hade aldrig endast en bock eller en bagge, alltid flera. (Kunde inte med att slakta de raraste...
![Grin ;D](https://www.alternativ.nu/Smileys/classic/grin.gif)
) Hela flocken gick tillsammans, och visade ganska tydligt att de upplevde sig som olika grupper, fast de bodde tillsammans. Baggarna reagerade på getternas brunst, men inte tvärtom. Baggar och bockar brottades ibland, men de har olika språk och missförstod varandra:
Baggen: Nu backar vi fem-tio meter var och smäller ihop!
Bocken: OK, vi slåss, men gå inte undan, då, din fegis!
Baggen: Vad feg du är som inte törs backa!
Bocken reser sig för att hoppa framåt och smälla ihop.
Baggen ledsnar på att inte få respons och smäller till utan att backa, och träffar bocken i magen.
Bocken: Detta är Fusk!! Om inte du följer reglerna, så gör inte jag det heller!
I min flock hände aldrig några olyckshändelser p g a dessa missförstånd, men båda parter ansåg den andre för en Regel-Brytare.
Någon bagge som var ilsken träffade jag aldrig. En ilsken bock har jag haft, men han var inte född hos mej. Jag misstänker att man stressar dessa djur (särskilt bocken) genom att skilja honom från kvinnor och barn.
När getter och får gick skilda vägar för att beta på sommaren, följde baggarna oftast med getterna. Kanske detta kan vara till någon ledning för någon av Er.