Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Baggfan stångar tackor.  (läst 4644 gånger)

Gräbban

• -
Baggfan stångar tackor.
« skrivet: 15 mar-07 kl 19:37 »
Min sabla bagge stångar tackorna, eller åtminstone är det en av dom som råkar illa ut. Varför gör han så? Ska jag göra färs av honom? ???
Först trodde jag att han skulle styra eller samla flocken på något sätt, men sen såg jag att han bara jagade henne vilt i hagen. Alla fåren sprang som tusan och var jätteandfådda..
HJÄLP!
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Florina

• Gäst
Re:Baggfan stångar tackor.
« Svar #1 skrivet: 15 mar-07 kl 20:07 »
 ;D en god ide de där med färs! nä skämt o sido. Det händer att en bagge gillar ngn mer el mindre tydligen eftersom min bagge (nu färs) va snällare mot en utvald käresta men gruffade till de andra ganska hårt emellanåt. Men jag hade bara 3 tackor vid tillfället så det kanske var en tillfällighet. Men aldrig att ngn blev skadad utan han fördrev dem emellanåt av ngn andledning. Nä ropa på Henning här på forumet så får du proffshjälp..../Lycka till

kolarslantbruk

• KolarsLantbruk
« Svar #2 skrivet: 15 mar-07 kl 20:28 »
Frågan jag ställer mig är om tackorna är färdigbetäckta. Vår bagge (hur snäll som helst) blev efter ett tag väldigt hård på tackorna när dom inte släppte till längre.. Behöver jag säga att han inte längre går med dom dräktiga tackorna...

Gräbban

• -
BAGGKRÄK..
« Svar #3 skrivet: 15 mar-07 kl 20:52 »
Då avvaktar jag litegrann och ser hur han beter sig de närmsta dagarna. Fortsätter han så blir han inlåst på vatten och bröd. >:( Han ska passa sig, för hans päls har rätt snygg färg.... ::)
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #4 skrivet: 15 mar-07 kl 23:03 »
Min sabla bagge stångar tackorna, eller åtminstone är det en av dom som råkar illa ut.
..men sen såg jag att han bara jagade henne vilt i hagen. Alla fåren sprang som tusan och var jätteandfådda..

En sund bagge beter sig inte så.

Jag har haft en sån bagge (dyring) som höll på sådär och det slutade med att han stångade (o stressade) ihjäl en av tackorna  :-\
Han fick själv fara till himlen någon timmen efteråt   8)

Jag har 4 baggar nu (7år, 4år, 4år, 2år) ingen av dem stångar tackorna eller lammen. Eller mig  ;D

Minsta tendens till elakheter mot tackorna hos en bagge
tycker jag är oacceptabelt.

/Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Henning

Re:Baggen stångar tackor.
« Svar #5 skrivet: 16 mar-07 kl 05:57 »
He,
Vi försöker se det från baggens horisont. Han är först o främst ute efter att betäcka tackorna. Det naturliga är att de som inte är brunstiga flyttar på sig när han uppvaktar dem. När tackorna är färdigbetäckta lämnar han flocken och söker efter nya. När brunsttiden är över lever han eremitliv eller slår sig ihop med andra grabbar.

Det är många onaturligheter i den miljö som vi erbjuder en bagge.

Han får inte slåss med andra baggar
Vi låter honom inte söka sig nya jaktmarker när tackorna är betäckta (en del gör det i alla fall)
Han tvingas vara instängd med färdigbetäckta tackor, nära inpå sig.

Under årtusenden har vi avlat på djur som beter sig som vi vill. Dessbättre lyckas vi inte få bort alla naturliga betenden.

Det bästa man kan göra med baggar efter betäckningen är att ha flera tillsammans, helst en bit från tackorna. Då trivs de bäst. Det finns vissa undantag som hellre vill vara ensamma och som aldrig slutar slåss med "kompisen" Då är det bättre att ha en sådan för sig själv. De flesta baggar går dock mer eller mindre bra att ha ihop med tackorna under dräktighet och lamning. En risk med det är att baggen drabbas av urinsten eftersom han kommer att ta för sig mer än sin del av kraftfodret.

I större besättningar är det här inga problem eftersom man lätt gör en liten egen flock av baggarna. Småbesättningar skulle kunna samarbeta och ha sina enstaka baggar ihop. Det måste då ställas mot ökade smittrisker.
« Senast ändrad: 16 mar-07 kl 06:02 av Henning »

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 16 mar-07 kl 07:40 »
Det bästa man kan göra med baggar efter betäckningen är att ha flera tillsammans, helst en bit från tackorna. Då trivs de bäst. Det finns vissa undantag som hellre vill vara ensamma och som aldrig slutar slåss med "kompisen" Då är det bättre att ha en sådan för sig själv.

Hur ser du på det här:

2 § Får ska hållas i par eller grupp. Baggar får dock hållas individuellt under en kortare period om det är nödvändigt.

http://www.dsm.se/Documents/Remisser/L100/L100_draft_EUkomm.pdf

Henning

« Svar #7 skrivet: 16 mar-07 kl 08:12 »
Risken finns att generella detaljregler inte ger utrymme för individers olika behov.

Det är samma sak med det som diskuterades om hästarna. Det finns hästar som avskyr varandra och inte kan gå tillsammans utan att terra varandra hela tiden. Att hålla en mobbad häst eller en mobbare ensam kan vara det bästa för djuren men skulle inte vara tillåtet enligt de inledande diskussionerna.

Den föreslagna författningstexten du citerar är dock bättre nu än det tidigare förslaget som gick ut på remiss. Jag tror inte DSM har tänkt sig in i fårens situation i småbesättningar ordentligt. Ska man uppfylla bestämmelserna måste den som har en bagge som inte kan gå med tackorna göra ngt av följande:

- Ändå låta baggen gå med tackorna och ta de risker det innebär
- skaffa en bagge till (eller en kastrerad) enbart för sällskaps skull. (Det är ingen garanti     att det funkar)
- samarbeta med andra besättningar och trotsa smittorisken.
- göra färs av baggen.

Det kanske är läge att ställa frågan om vad som är bäst, till DSM

Florina

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 16 mar-07 kl 10:11 »
Håller med föregående talare :) Baggen fick lämna jordelivet när han inte klarade av att gå med tackorna+lammen. Han som varit en bra bagge fram till lammning, började stånga dem och önskade livet ur lammen så vi satte honom på skogsbete men eftersom vi inte ville skaffa fler baggar så gick det inte längre. Önskade att man kunde hyra in en bagge vid brunst istället men det verkar vara svårt då alla vill ha samma tidpunkt, och att få en som passar både gällande M3-status och rätt genetisk bakgrund så jag får nog hålla det antal tackor till att hålla mark o skog öppna.

louise

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 16 mar-07 kl 10:16 »
Kan man ha en bagge och en bock ihop? Funkar det som Henning beskriver, mer naturligt för dem?

Florina

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 16 mar-07 kl 10:44 »
Jag TROR att en getabock inte kan mäta sig med en bagge. Min gutebagge hade gjort slarvsylta av en bock. En bagge har i sin natur att vilja utmana andra baggar för att bli herre på täppan. Mina tackor hoppar o stångas av både bus och se vem de kan ranga sig över så då kan du räkna ut vilka krafter en bagge har. Men jag pratar bara om mina erfarenheter av gutar ;)

Bondmoran

« Svar #11 skrivet: 16 mar-07 kl 11:04 »
Kan man ha en bagge och en bock ihop? Funkar det som Henning beskriver, mer naturligt för dem?

Mina angoragetter + bock gick tillsammans med fåren och baggarna och det var aldrig några problem.

Nu däremot när jag har jämtgetter skulle stora bocken och de två stora baggarna gladeligen ta livet av varandra om de tillåts komma åt. Fram till i vintras fungerade det med fårnät/el emellan men nu är det plank som gäller och det får jag laga regelbundet.

Givetvis skiljer det från individ till individ.
Hos mig uppkom problemet när min inköpta ungtacka fick flytta in till sin bagge för då blev den andre baggen förbannad för det skulle ju vara hans tacka ansåg han. Stackars plutten som bara har en dam medans min andra bagge har 3 st.

Det blir bättre när det blir utsläpp på betena då de får utrymme att göra sig av med all sparad vinterenergi.

Förr hade jag 5 baggar, far och söner gåendes flera år tillsammans och det var aldrig något gruffens mellan dom.

Hälsar
Bondmoran

Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

louise

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 16 mar-07 kl 18:27 »
Vad jag vet om getter så är de mycket "elakare" än får, så jag har nog mer en föreställning om att det är getterna som kommer ställa till det. (Det är på väg getter till min gård och vi tänkte de skulle gå med fåren) Känner en getbonde som fått avhorna sina djur, annars stångar de sönder juvrena på varandra på vägen till mjölkningen.

mobben

« Svar #13 skrivet: 16 mar-07 kl 21:34 »
Det skulle gå utmärkt att ha en bagge ihop med en bock, dom gör upp rellativt fort. Stäng in dom i ett begränsat utrymme där dom inte får så lång sats, det kanske kommer att smälla ett par gånger men det borde inte vara något problem.

När det gäller stångandet av tackor så kan det hända ,främst om dom är dräcktiga att baggen får dom att kasta för att kunna betäcka dom igen

Sirpa

• -
« Svar #14 skrivet: 17 mar-07 kl 14:01 »
När det gäller stångandet av tackor så kan det hända ,främst om dom är dräcktiga att baggen får dom att kasta för att kunna betäcka dom igen

Och källan till detta påstående är/vart ?
Höns och Liljor i min trädgård.

leifhh

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 20 mar-07 kl 13:33 »
upptäckte igårkväll att baggen var aggresiv mot mina högdräktiga tackor (lamning vilken dag som helst). Så fort det blev ljust slaktade jag honom. Dä blir det ny bagge i höst igen, trodde faktiskt att denna skulle klara måttet - men icke.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #16 skrivet: 21 mar-07 kl 07:10 »
Mina erfarenheter av getter och får i samma flock inskränker sig till cirka tio år, och jag hade aldrig endast en bock eller en bagge, alltid flera.  (Kunde inte med att slakta de raraste... ;D)  Hela flocken gick tillsammans, och visade ganska tydligt att de upplevde sig som olika grupper, fast de bodde tillsammans.  Baggarna reagerade på getternas brunst, men inte tvärtom.  Baggar och bockar brottades ibland, men de har olika språk och missförstod varandra:

Baggen:  Nu backar vi fem-tio meter var och smäller ihop!
Bocken: OK, vi slåss, men gå inte undan, då, din fegis!
Baggen: Vad feg du är som inte törs backa!
Bocken reser sig för att hoppa framåt och smälla ihop.
Baggen ledsnar på att inte få respons och smäller till utan att backa, och träffar bocken i magen.
Bocken: Detta är Fusk!!  Om inte du följer reglerna, så gör inte jag det heller!

I min flock hände aldrig några olyckshändelser p g a dessa missförstånd, men båda parter ansåg den andre för en Regel-Brytare.

Någon bagge som var ilsken träffade jag aldrig.  En ilsken bock har jag haft, men han var inte född hos mej.  Jag misstänker att man stressar dessa djur (särskilt bocken) genom att skilja honom från kvinnor och barn.

När getter och får gick skilda vägar för att beta på sommaren, följde baggarna oftast med getterna.  Kanske detta kan vara till någon ledning för någon av Er.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

150 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser