Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avlopp utan avlopp  (läst 20162 gånger)

Jerker Nordlund

• 5 Mos 23:19
Re:Avlopp utan avlopp
« Svar #20 skrivet: 16 mar-07 kl 14:22 »
Ett permanentboende kan ske oavsett om det är en sk villa eller fritidshus.  

Om fritidshuset tillhör en förening av något slag kan föreningen lägga fram egna regler för hur det får användas. T ex kan vatten och el på området stängas av vintertid eller snöröjning inte utföras.

Dessutom kan kommunen genoim byggplaner fastslå att huset eller området  är avsett för fritidsbebyggelse , vilket innebär att det inte får byggas ut, samt att viss kommunal service som t ex skolskjuts inte gäller inom området.  
Read my lips - no more interest!

Var pengar kommer ifrån

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
« Svar #21 skrivet: 16 mar-07 kl 14:28 »
torparn,

Ja det är mycket att hålla reda på och jag kan inte ens hälften av allt. Jag har arbetat som assistent åt en bygglovsingengör och det är många paragrafer. Min roll var inte att hålla reda på reglerna men jag lärde mig ett och annat.

Nej, jag har inte lagt mina planer på hyllan. Men jag förstår att folk kan bli avskräckta. Bygger man väldigt enkelt utan massa tekniska installationer så kommer man lättare undan. Visst vore det enklare att köpa sig ett litet torp men jag vill bo i mitt drömtimmerhus på 30 m2 och jag tänker inte kompromissa.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #22 skrivet: 16 mar-07 kl 14:31 »
Om fritidshuset tillhör en förening av något slag kan föreningen lägga fram egna regler för hur det får användas. T ex kan vatten och el på området stängas av vintertid eller snöröjning inte utföras.

Dessutom kan kommunen genoim byggplaner fastslå att huset eller området  är avsett för fritidsbebyggelse , vilket innebär att det inte får byggas ut, samt att viss kommunal service som t ex skolskjuts inte gäller inom området.  

Helt riktigt. Därför får man söka sig bort från dessa områden.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

torparn

• Övriga världen
« Svar #23 skrivet: 16 mar-07 kl 14:32 »
Ja, det är bra. Att du vet vad du vill alltså. Lycka till!  :)

Personligen skulle jag aldrig kunna trivas i ett hus som inte är minst 50 år gammalt, en båt som är minst 30 år, bilarna var OK fram till --73.

Det är väl nåt fel på mig  ;D

Å aandra sidan om alla hade varit som jag hade produktionen varit ytterst låg i världen. Och bostadsbristen hög  8)
« Senast ändrad: 16 mar-07 kl 14:35 av torparn »
flyter runt  i världen på båt. Ny utsikt så ofta man vill ju!

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #24 skrivet: 16 mar-07 kl 14:38 »
Tack så mycket.

Mitt hus kommer att byggas efter hundraåriga principer.

Om alla hade varit som jag hade vi befunnit oss i "forntiden".  ;D

Åter nr 1/13

Jerker Nordlund

• 5 Mos 23:19
« Svar #25 skrivet: 16 mar-07 kl 14:42 »
Att söka hus som är minst 50 år gammalt är klokt , med tanke på hur byggstandarden försämrades under 1960-talet...
Read my lips - no more interest!

Var pengar kommer ifrån

torparn

• Övriga världen
« Svar #26 skrivet: 16 mar-07 kl 14:54 »
Att söka hus som är minst 50 år gammalt är klokt , med tanke på hur byggstandarden försämrades under 1960-talet...

exakt min uppfattning. Att jag sedan tycker bättre om gamla hus(och annat) av estetiska skäl gör ju inte saken sämre.

* nu kröp jag visst upp ur mullvadshålet igen och kisar i vårsolen*

torparn

• Övriga världen
« Svar #27 skrivet: 16 mar-07 kl 14:56 »

Om alla hade varit som jag hade vi befunnit oss i "forntiden".  ;D

Trots allt är det kanske tur att all inte är som vi då...  ;)

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #28 skrivet: 16 mar-07 kl 14:58 »
Trots allt är det kanske tur att all inte är som vi då...  ;)

Ja, vi hade ju inte haft detta fantastiska forum då.  :)

Åter nr 1/13

torparn

• Övriga världen
« Svar #29 skrivet: 16 mar-07 kl 15:02 »
När man bygger ett hus, där man anger i bygglovsansökan att det är ett fritidshus, kommer man ifrån regler som bla handikappsanpassning - rullstol ska tex få plats att vända i hall - badrumsmått, standardmått på dörrar,  tillgänglighet och möblerbarhet mm. Huset blir alltså klassat som fritidshus. Ett nybyggt hus, där man angett permanentboende, ska passa framtida människor som har handikapp. Ett permanentboende kan ske oavsett om det är en sk villa eller fritidshus.  

Vid nybyggnation, javisst. Men vad är det som avgör vilken tillhörighet ett befintligt hus har. Kan man taxera om från permanent- till fritidshus beroende av ex. vis användningssätt/brukandegrad.  

Paragrafavdelningen är ett av tillvarons större mysterier. som naturvetare har jag svårt för  ologiska företeelser. Eller är det är det adhd-n?  :D

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #30 skrivet: 16 mar-07 kl 15:07 »
Vid nybyggnation, javisst. Men vad är det som avgör vilken tillhörighet ett befintligt hus har. Kan man taxera om från permanent- till fritidshus beroende av ex. vis användningssätt/brukandegrad.  

Paragrafavdelningen är ett av tillvarons större mysterier. som naturvetare har jag svårt för  ologiska företeelser. Eller är det är det adhd-n?  :D

Om det går att "klassa" om ett befintligt hus har jag ingen aning om. Vi får hoppas att någon från Skattemyndigheten är medlem här och kan svara på det eller någon annan som har kunskper om det.

Många mysterier finns det...   8)

Åter nr 1/13

jenses

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 16 mar-07 kl 15:19 »
Hmmh, jag tror man kan sammanfatta lagarna ganska enkelt:

1. Om du bygga ett nytt hus för permanentboende, behöver du godkänt avlopp.
2. Om du bygga ett nytt hus som fritidshus, behöver du ingen avlopp.
3. Om du efter ett tag tänker dig:
"ja men, egentligen är det ett jättefint fritidshus, och helst ville jag bo här permanent"
så är det bara att flytta in permanent, och du behöver fortfarande ingen avlopp.

Rätta mig om jag har fel,
men det var faciten efter läsningen av www.avloppsguiden.se

tilläg: skatteteknisk finns ingen skillnad mellan fritidshus och villa  ;)
« Senast ändrad: 16 mar-07 kl 15:20 av jenses »

torparn

• Övriga världen
« Svar #32 skrivet: 16 mar-07 kl 15:26 »
Hmmh, jag tror man kan sammanfatta lagarna ganska enkelt:

1. Om du bygga ett nytt hus för permanentboende, behöver du godkänt avlopp.
2. Om du bygga ett nytt hus som fritidshus, behöver du ingen avlopp.
"ja men, egentligen är det ett jättefint fritidshus, och helst ville jag bo här permanent"
så är det bara att flytta in permanent, och du behöver fortfarande ingen avlopp.

Rätta mig om jag har fel,
men det var faciten efter läsningen av www.avloppsguiden.se

tilläg: skatteteknisk finns ingen skillnad mellan fritidshus och villa  ;)

Det var ju en föredömligt enkel och kortfattad text. Hoppas att det stämmer oxå.

Annars är det väl som så... ¨väck inte den björn som sover...¨  ;)

Suresh

• -
« Svar #33 skrivet: 16 mar-07 kl 15:27 »
Så är det inte - du är fortfarande skyldig att anmäla eller söka tillstånd om du ändrar din användning av fastigheten på ett sådant sätt att lagen kräver det av dig.

Och det är ditt anvar att ta reda på vad lagen kräver.

Däremot kanske det tar tid att någon "upptäcker" att du använder en avloppslösning som inte är godkänd.
« Senast ändrad: 16 mar-07 kl 15:34 av Suresh »

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #34 skrivet: 16 mar-07 kl 15:28 »

;D  Jag skrev på ett liknade sätt i en annan tråd en gång i tiden.

Tur att jag vet vad jag kommer att tycke i förväg om fritidshuset.  ;D

Åter nr 1/13

Sommartorparn

« Svar #35 skrivet: 16 mar-07 kl 15:29 »
Jag tror att reglerna kan skilja från kommun till kommun. När vi funderade på att köpa den stuga vi nu har köpt, frågade vi på kommunen och de sade att de har som mål att alla stugor ska ha avlopp. Vi har dock inget indraget vatten, så då var det okej, eftersom man knappast kan ha mycket slaskvatten när man måste hämta tvättvatten ur brunnen resp. dricksvatten på bensinmacken tills vi har testat vattenkvaliteten.

torparn

• Övriga världen
« Svar #36 skrivet: 16 mar-07 kl 15:29 »
Så är det inte - du är fortfarande skyldig att anmäla eller söka tillstånd om du ändrar din användning av fastighetenpå ett sådant sätt att lagen kräver det av dig.

Och det är ditt anvar att ta reda påp vad lagen kräver.

Däremot kanske det tar tid att någon "upptäcker" att du använder en avloppslösning som inte är godkänd.

det låter högst plausibelt.. god morgon förresten!

signe

« Svar #37 skrivet: 16 mar-07 kl 15:35 »
Jag rekommenderar alla ett besök på www.avloppsguiden.se. Och glöm inte att syftet med dessa lagar och förordningar är att minska vår påverkan på miljön. Allt hamnar till slut i grundvattnet och havet.

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #38 skrivet: 16 mar-07 kl 15:49 »
Jag rekommenderar alla ett besök på www.avloppsguiden.se. Och glöm inte att syftet med dessa lagar och förordningar är att minska vår påverkan på miljön. Allt hamnar till slut i grundvattnet och havet.

Helt rätt.

Åter nr 1/13

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #39 skrivet: 16 mar-07 kl 16:02 »
Men min miljöpåverkan kommer inte ligga långt ifrån hur de allra flesta (fattiga) människor i världen har det. Jag skulle ju kunna bygga ett sk modernt hus med material som slukat energi och resureser i tillverkningen och framtida underhåll, skaffa bil mm. I det perspektivet är min slaskhink en lättnad för miljön.

Åter nr 1/13

Dela detta:

* Inloggade just nu

218 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser