Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avlopp utan avlopp  (läst 20203 gånger)

Jerker Nordlund

• 5 Mos 23:19
Re:Avlopp utan avlopp
« Svar #40 skrivet: 16 mar-07 kl 16:27 »
Helt rätt.

Well... inte helt rätt egentligen.

Det finns processer som förhindrar att oönskade ämnen hamnar i grund- och havsvatten.

Oorganiska ämnen kan mineraliseras ur avloppsvattnet genom biologiska processer. Närsalter kan upptas av de gröna växterna och återgå i kretsloppet. Och skadliga bakterier kan oskadliggöras. Organiskt avfall kan jäsa, förruttna, förgasas...

Det viktiga att förstå är att de här processerna fungerar mycket olika för klosett och BTD-vatten

BTD-vattnet innehåller mycket skadliga kemikalier som gudskelov snabbt avklingar i en biologiskt aktiv miljö. Efter en vecka är 90 % borta. Därför gäller det att behålla BDT-vattnet i en biologiskt aktiv ytmiljö under den tiden.

KL-vattnet innehåller inte mycketskadliga kemikalier - men MÄNGDER av skadliga kolibakterier som det gäller att få bort från en biologiskt aktiv miljö där de kan återgå i människans kretslopp så fort som möjligt. Därför stänger vi in fekalierna i tunnor - eller spolar iväg dem till rötslamsanläggningar.

Att blanda KL och BTS - vatten som vi gör i 99 % av våra avloppsanläggningar ger det sämsta resultatet. Kemikalier och fekalier blandas, varpå nedbrytningen försämras och rötslammet blir oanvändbart. Eller så spolas närsalter ner i grundvattnet via infiltrationsbäddarna innan de har hunnit upptas av humusskiktet igen.

Därför är den rätta ekologiska lösningen: Renande biologiskt aktiva bassänger, rotzonsanläggningar och långsamma infiltrationer för BDT-vattnet och nolltoleranslösning för fekalierna. DVS 0 klosettvatten och WC:n till historiens soptipp
« Senast ändrad: 16 mar-07 kl 16:37 av Jerker Nordlund »
Read my lips - no more interest!

Var pengar kommer ifrån

torparn

• Övriga världen
« Svar #41 skrivet: 16 mar-07 kl 18:01 »
Well... inte helt rätt egentligen.

Det finns processer som förhindrar att oönskade ämnen hamnar i grund- och havsvatten.

Oorganiska ämnen kan mineraliseras ur avloppsvattnet genom biologiska processer. Närsalter kan upptas av de gröna växterna och återgå i kretsloppet. Och skadliga bakterier kan oskadliggöras. Organiskt avfall kan jäsa, förruttna, förgasas...

Det viktiga att förstå är att de här processerna fungerar mycket olika för klosett och BTD-vatten

BTD-vattnet innehåller mycket skadliga kemikalier som gudskelov snabbt avklingar i en biologiskt aktiv miljö. Efter en vecka är 90 % borta. Därför gäller det att behålla BDT-vattnet i en biologiskt aktiv ytmiljö under den tiden.

KL-vattnet innehåller inte mycketskadliga kemikalier - men MÄNGDER av skadliga kolibakterier som det gäller att få bort från en biologiskt aktiv miljö där de kan återgå i människans kretslopp så fort som möjligt. Därför stänger vi in fekalierna i tunnor - eller spolar iväg dem till rötslamsanläggningar.

Att blanda KL och BTS - vatten som vi gör i 99 % av våra avloppsanläggningar ger det sämsta resultatet. Kemikalier och fekalier blandas, varpå nedbrytningen försämras och rötslammet blir oanvändbart. Eller så spolas närsalter ner i grundvattnet via infiltrationsbäddarna innan de har hunnit upptas av humusskiktet igen.

Därför är den rätta ekologiska lösningen: Renande biologiskt aktiva bassänger, rotzonsanläggningar och långsamma infiltrationer för BDT-vattnet och nolltoleranslösning för fekalierna. DVS 0 klosettvatten och WC:n till historiens soptipp

Well, Amen!  ;)
flyter runt  i världen på båt. Ny utsikt så ofta man vill ju!

Vattendoktorn fd

• Vatten o Avlopp, på godkännt sätt
« Svar #42 skrivet: 16 mar-07 kl 18:38 »
Fattar Ni inte vad det handlar om, använt vatten från ett hushåll med eller utan WC måste behandlas innan det säkert återförs till grundvattnet, vårt dricksvatten, vårt viktigaste livsmedel.
Jag är ganska trött på olika argument på avloppsvattenhantering. Jag har arbetat som konsult inom VA-frågor i 25 år, fått rätt i allmänna reklamationsnämnden 3ggr, och fastighetdomstolen 1 gång.

Jag kom att tänka på Hasse o Tage, sätt avgasröret i fören, så dör en.

Jag förstår att man inte tänker på detta när man köper hus, men det finns fler saker man inte tänker på tex skorsten, vatten och avlopp.

Det finns en utmärk länk betr avlopp, läs den.
När jag kunde arbeta, arbetade jag med "rent vatten In och Ut ur huset, både praktiskt och teoretiskt. Var rädd om varandra, gäller er själva och ev grannar.

Hälsn Leif

jenses

• Gäst
« Svar #43 skrivet: 16 mar-07 kl 21:10 »
Så är det inte - du är fortfarande skyldig att anmäla eller söka tillstånd om du ändrar din användning av fastigheten på ett sådant sätt att lagen kräver det av dig.
Vilken lag kräver att jag måste söka tillstånd, när jag vill använda ett s.k. fritidshus som permanent bostad ?  ???

jenses

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 16 mar-07 kl 21:23 »
100 % ack  ;)
Fattar Ni inte vad det handlar om, använt vatten från ett hushåll med eller utan WC måste behandlas innan det säkert återförs till grundvattnet, vårt dricksvatten, vårt viktigaste livsmedel.
Jag kan tänker mig att det är alla här som instämmer.
Och jag tror inte att någon av diskussiondeltagare har för avsikten att skada miljön,
helt tvärtom tror jag att alla här bryr sig mycket mera an medelsvensson.

Och gudskelov har också svenska myndigheter börjat inse att det inte bara finns en enda (teknisk) lösning för problemet.
Panta rhei, allt är flytande, inte bara avsloppvattnet.

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
« Svar #45 skrivet: 16 mar-07 kl 21:52 »
Jag kan tänker mig att det är alla här som instämmer.
Och jag tror inte att någon av diskussiondeltagare har för avsikten att skada miljön,
helt tvärtom tror jag att alla här bryr sig mycket mera an medelsvensson.

Och gudskelov har också svenska myndigheter börjat inse att det inte bara finns en enda (teknisk) lösning för problemet.
Panta rhei, allt är flytande, inte bara avsloppvattnet.

Håller med dig jenses. Jag kommer att göra den lösning som kommunen kräver av mig.

« Senast ändrad: 16 mar-07 kl 21:54 av Prins Tuvstarr »
Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Jerker Nordlund

« Svar #46 skrivet: 17 mar-07 kl 09:32 »
Vilken lag kräver att jag måste söka tillstånd, när jag vill använda ett s.k. fritidshus som permanent bostad ?  ???

Du behöver inget tillstånd för att bosätta dig permanent i ett fritidshus, men du måste söka tillstånd för vattenklosett och anmäla anläggande av BDT-avlopp.

Om du bosätter dig permanent med en sommarstugestandard där rinnande vatten och avlopp saknas behöver du inte göra något, men om du i samband med detta ändrar ditt avlopp på något sätt är det ditt ansvar att meddela miljönämnden detta.

Om du bott ett par veckor om året i ett fritidshus och hällt slaskhinken på komposten kanske man kan överse med detta. Men om du permanentar boendet och fortsätter göra det borde nämnden ha synpunkter. Och om du blir lat och drar en slang in och en slang ut - ja då har du definitivt anlagt ett avlopp.
« Senast ändrad: 17 mar-07 kl 09:38 av Jerker Nordlund »

Var pengar kommer ifrån

Bo

Det man bör bekymra sig om
« Svar #47 skrivet: 17 mar-07 kl 11:29 »
är den faktiska miljöpåverkan ens vvs-system bidrar med och se till att den blir positiv. Skiten man spolar ner i ett kommunalt avloppssystem, belastar eventuellt inte miljön så mycket men avgjort på den negativa sidan, medan ett hushåll med miljömedvetna bara sprider miljövänliga avfallsprodukter som växtligheten använder och behöver. Problemet att växterna inte tar hand om avloppsvattnet vintertid kan lösas med ett växthus. I mitt växer det t ex 40 kvadratmeter törstig murgröna som är aktiv året runt.

Jerker Nordlund

« Svar #48 skrivet: 17 mar-07 kl 11:35 »
Det var intressant. Vilken vintertemperatur får du därinne? Och klarar du det utan extra värmetillskott?

Jag hade ett par minusgrader inne i mitt växthus nu när det var som kallast i vinter, men jag har inte isolerat det färdigt ännu.
« Senast ändrad: 17 mar-07 kl 11:35 av Jerker Nordlund »

Var pengar kommer ifrån

Bo

Jag vet inte
« Svar #49 skrivet: 17 mar-07 kl 11:47 »
om jag råkat få en särskilt tålig sort men den har klarat tjugo vintrar i ett ouppvärmt växthus, där det ofta har fattats rutor när jag kommer dit 1/3.

Nu har jag en rejäl stenmur mot norr som jämnar ut temperaturen mellan dag och natt och dämpar köldknäpparna.

Jerker Nordlund

« Svar #50 skrivet: 17 mar-07 kl 12:18 »
Kan du skicka en stickling mot porto?

Var pengar kommer ifrån

jenses

• Gäst
« Svar #51 skrivet: 17 mar-07 kl 12:41 »
@ Jerker Nordlund
Ja, tack för upplysningen.

Det är också de reglerna jag känner till och rättar mig efter.

Formuleringen

...du är fortfarande skyldig att anmäla eller söka tillstånd om du ändrar din användning av fastigheten... gjorde mig rädd för att vara en lagbrytare  :o

Vinterliga problem är det inte bara med alternativa avloppsanordningar. Min kompis har låtit installera en "vanlig" anläggning med trekammarbrunn och grusbädd(?).
Efter förra vintern fick de häftiga problem med smältvatten som översvämmade hela systemet. De fick rådet att pumpa bort vattnet från tomten...
« Senast ändrad: 17 mar-07 kl 13:48 av Jerker Nordlund »

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #52 skrivet: 17 mar-07 kl 12:48 »
Du behöver inget tillstånd för att bosätta dig permanent i ett fritidshus, men du måste söka tillstånd för vattenklosett och anmäla anläggande av BDT-avlopp.

Om du bosätter dig permanent med en sommarstugestandard där rinnande vatten och avlopp saknas behöver du inte göra något, men om du i samband med detta ändrar ditt avlopp på något sätt är det ditt ansvar att meddela miljönämnden detta.

Om du bott ett par veckor om året i ett fritidshus och hällt slaskhinken på komposten kanske man kan överse med detta. Men om du permanentar boendet och fortsätter göra det borde nämnden ha synpunkter. Och om du blir lat och drar en slang in och en slang ut - ja då har du definitivt anlagt ett avlopp.

Som alltid väldigt informativa svar. Tack.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Jerker Nordlund

« Svar #53 skrivet: 17 mar-07 kl 12:48 »
"Vanliga" avlopp med infiltrationsbädd och trekammarbrunn är inte alls så säkra som man tror. De kan slamma igen och då kan kommunen ålägga dig att gräva upp och göra om anläggningen.

Var pengar kommer ifrån

Jerker Nordlund

« Svar #54 skrivet: 17 mar-07 kl 12:54 »
@Tuvstarr

Kruxet med att som ensamanvändare anmäla en enklare avloppslösning är att du aldrig kan få godkännande för bara en person. Du måste dimensionera systemet för minst 5 personer.

Jag är inte säker på om det är lag eller praxis, i var fall vill inte nämnden hålla på och övervaka dig varje gång du skaffar en partner, hennes syster och dennes man som dina sammanboende. *Rättelse* - det är inte nämnden som har skyldighet att övervaka dig - det är du som blir skyldig att lämna in en ny anmälan varje gång du får gäster och be att få denna prövad)

Normalt följer ett tillstånd även med till den nye ägaren som kanske inte använder avloppet på det sätt du har tänkt.

Därför har jag byggt min ekologiska modell så att den enkelt kan utbyggas med hjälp av extra tankar. Det går att dimensionera upp den. Det ahr varit ett villkor från nämnden för att godkänna min anmälan.

Därför tror jag bara att du har två val, Tuvstarr - att inte anmäla eller anmäla och göra något ordentligt. Något som heter "tillstånd att tömma sin slaskhink" existerar inte.
« Senast ändrad: 17 mar-07 kl 13:11 av Jerker Nordlund »

Var pengar kommer ifrån

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #55 skrivet: 17 mar-07 kl 13:12 »
Det är riktigt det du skriver, Jerker. Ens familjesituation kan förändras eller så får huset nya ägare.

Åter nr 1/13

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #56 skrivet: 17 mar-07 kl 13:38 »
Nu har jag funderat lite till. Kan man anlägga en "damm/rotzonsanläggning" (som är i en storlek för en familj) och via rör eller bära vattnet dit, göra vattenkvalitetsmätningar vid dammens utlopp och få det godkännt? Gör man mätningen en gång per år? Hur gör man vinter tid när det är minusgrader?

Åter nr 1/13

Jerker Nordlund

« Svar #57 skrivet: 17 mar-07 kl 13:44 »
Det borde fungera. Villkoret är att anläggningen inte läcker orenat vatten ner till grundvattnet.

En skola i Småland- jag tror att det är Högskolan i Växsjö eller Kalmar eller nåt liknande, kanske en folkhögskola - du får Googla - har gjort en anläggning som i princip är en konstgjord våtmark där hela byggnadens avlopp renas "naturellt"

Villkort bör vara att det finns ETT godkänt avlopp ur systemet och att vattnet där är tjänligt igen.

Svårigheten för en enskild fastighet är att få systemet tillräckligt komprimerad. Därför experimenterar jag och några till med cirkulerande vatten i en växthusanläggning.

Var pengar kommer ifrån

Sussen

• Småland
« Svar #58 skrivet: 17 mar-07 kl 15:25 »
Hej! Håller med Jerker att gränsen för krav på rening brukar gå om man drar in en vattenslang i huset.

Utöver bestämmelserna i förordningen om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd om att man ska anmäla (oftast BDT och torrtoa) och ansöka om tillständ (WC) för avlopp är det väldigt olika vad olika kommuner ställer för krav på avloppsrening i sina kommunala stadgar och policys.

Inom varje kommun beror det oxå väldigt mycket på det specifika läget, marken, närheten till andra hus och vattentäkter, mm. Om det är ett litet hus, långt bort i skogen med väldigt låg standard (dvs inte troligt att mer än en pers kommer bo där) kan de nog se mellan fingrarna på rådet från naturvårdsverket att kräva avlopp dimensionerat för fem pers, även om du drar in vatten.

Jag skulle ringa kommunens miljö- och hälsoskyddskontor och fråga anonymt vad som kan krävas i detta fall. Du kan t ex säga att du är spekulant på en stuga i en viss del av kommunen ;)

Dom borde ju bli glada för en som vill leva så här miljövänligt.  :)

www.avloppsguiden.se kan man förresten hitta en del info och länkar om avlopp.
Sortera sopor, inte människor!  /klottrat på papperskorg i Gbg

jenses

• Gäst
« Svar #59 skrivet: 17 mar-07 kl 15:58 »
"Vanliga" avlopp med infiltrationsbädd och trekammarbrunn är inte alls så säkra som man tror. De kan slamma igen och då kan kommunen ålägga dig att gräva upp och göra om anläggningen.
Det roliga är att anläggningen var splitterny, besiktigat och godkänt från kommunen  :)

Om det är ett litet hus, långt bort i skogen med väldigt låg standard (dvs inte troligt att mer än en pers kommer bo där) kan de nog se mellan fingrarna på rådet från naturvårdsverket att kräva avlopp dimensionerat för fem pers, även om du drar in vatten.
Så då är jag långt bort från riskzonen  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

189 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser