Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avlopp utan avlopp  (läst 20156 gånger)

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
Re:Avlopp utan avlopp
« Svar #60 skrivet: 18 mar-07 kl 13:38 »
Jag skulle ringa kommunens miljö- och hälsoskyddskontor och fråga anonymt vad som kan krävas i detta fall. Du kan t ex säga att du är spekulant på en stuga i en viss del av kommunen ;)

Dom borde ju bli glada för en som vill leva så här miljövänligt.  :)

Tack för tipset.

I min hemkommun känner det mig. Jobbade vägg-i-vägg med miljökontoret. Har haft en hel del intressanta diskussioner med de ansvariga. Men eftersom jag troligen inte kommer att stanna här utan flytta på mig så kan jag köra med ditt tips.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Vattendoktorn fd

• Vatten o Avlopp, på godkännt sätt
« Svar #61 skrivet: 18 mar-07 kl 19:56 »

Vinterliga problem är det inte bara med alternativa avloppsanordningar. Min kompis har låtit installera en "vanlig" anläggning med trekammarbrunn och grusbädd(?).
Efter förra vintern fick de häftiga problem med smältvatten som översvämmade hela systemet. De fick rådet att pumpa bort vattnet från tomten...

Citera

Ett alltför vanlig fel, felet är den som dimensionerat och utfört anäggningen haft bristfälliga kunskaper om att anlägga avlopp, men det är anmärkningsvärt att inte miljökontoret vid inspektion sett problemen framför sig. Jag har själv råkat ut för klåfingriga miljöinspektörer som trott sej behärska naturlagarna för rent och smutsigt "levande" vatten. Ett av fallen gick till allmänna reklamtionsnämnden, där fick miljöinspektören på nöten. Det är ganska enkelt om man vet vad man skall titta på, efter.

Jag fick ofta rycka in när någon anläggningsinnehavare fått granne på sig för att dennes djur dött.
Som tur var ingen människa, men väl duktigt sjuka. Man måste förstå mekanismerna i naturen för att allt skall bli rätt, med en gång.

Jag dimensionerade alltid enligt LTAR 20 år, alltid med skyddande dränering.

bushwomen

« Svar #62 skrivet: 09 jul-07 kl 18:35 »
hej!!!jag har ett tips,titta på en del afrikaner,qvinnorna går flera kilometer med krukorna på deras huvuden för att hämta vattnet från en avlägsen plats,alltså liknande indianerna,säkert en kunskap av natur folken,de bor inte där de tar sitt vatten,varför???jo för att inte förorena vattnet så gör de oxså sina behov i skogen på bra avstånd ifrån sina boplatser,för att inte förorena sitt boende,och de har inte tillgång till miljö farliga ämnen som när de har diskat ex,förorenar deras marker,de använder sej av växter,för att tvätta sej o diska i.om vi då börjar tala om baciller eller vad nu nån kan tänkas säga om denna metod,så tror jag att det är att gå för långt,för dessa männskor som jobbar på olika instanser har nog inte klart för sej vad som e miljöfarligt å inte,för fler åker säkert bil o de använder sej säkert av diverse miljö farliga tvättmedel o andra diverse äckel grejer som skadar miljön!!!anledningen till att dessa folk finns tror jag har urartat!!!hur levde vi själva som nomader,fanns det nåt regelverk om hur vi skulle kissa o baja i naturen,i så fall e det väl dags att spärra in djuren o deras avföring,jag hoppas det inte görs,utan att vi männskor börjar lita till oss själva o förstå hur vi ska leva för att rädda våran jord,det e ju bra att det finns männskor med "vett",absolut,för i denna miljö jag bor i e det styrt,¨å en har liksom glömt bort"intligensen",det känns som den sover!!!john seymor säger i en av sina böcker"lita på er egen intuiton å tro att ni kan göra det ni behöver!!!ungefär så uttrycker han sej,jag gillar det,men e ändå osäker på en del andra grejer,för att börja bo alternativt e en riktig utmaning som krävs "mod"till att flytta ut i urskogen o då speciellt ensam!!!så tro på er själva,jag e oxså på väg att skapa ett alternativt boende,men jag vill ha sällskap,som en by med så nära naturen som möjligt,för om vi ser så e det inte"naturfolk"som har problem,det e de som stjäl deras natur,o de männskor som kör omkring i bilar å transporterar mat,t.e.x. hörde jag det här,fisken odlas i norge flygs till kina för att packas o sen flygs till  sverige för att säljas,å det e tillåtet!!!???men det e trevligt med männskor,så tack för ordet,m.v.h.bushwomen,ha en bra dag

Vattendoktorn fd

Re:Det man bör bekymra sig om
« Svar #63 skrivet: 09 jul-07 kl 19:26 »
är den faktiska miljöpåverkan ens vvs-system bidrar med och se till att den blir positiv. Skiten man spolar ner i ett kommunalt avloppssystem, belastar eventuellt inte miljön så mycket men avgjort på den negativa sidan, medan ett hushåll med miljömedvetna bara sprider miljövänliga avfallsprodukter som växtligheten använder och behöver. Problemet att växterna inte tar hand om avloppsvattnet vintertid kan lösas med ett växthus. I mitt växer det t ex 40 kvadratmeter törstig murgröna som är aktiv året runt.

Jag vet inte hur mycket Du läser tidningar, lyssnar och radio, eller möjligtvis ser på TV. Så mycket den senaste tiden pratats om övergödning sv vattendrag, och Ösersjön. Det är fastslaget att jordbruk, industrier, usläpp från kommunala reningsverk står för 66% c:a. Resten kommer från enskilda avloppsanäggningar, därför gäller from juni -06.

Sedan förhåller det sig så att för en nyanläggning för avlopp, tar det 6 - 8 veckor för den biologiska delen att bygga upp för att fungera. När det gäller tidigare anlagda avloppsanl tar det 3-4 veckor att komma igång, dock med en nitratschock till följd vid återuppstart. Elementärt Bo, eller ?

Leif

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #64 skrivet: 09 jul-07 kl 22:47 »
Tack för ditt svar bushwomen.

Lägger John Seymor till min lista över böcker jag ska läsa.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

bushwomen

« Svar #65 skrivet: 10 jul-07 kl 01:11 »
varsågod prins tuvstarr,jag förstod vad ditt budskap är,för jag tänker lika!!!å du vattendoktorn,jag ska berätta en sak för dej,när landet hade enbart hästar som taxi etc...så blev landet övergött av hästskit å ångorna å landet blev övermäktigt av hästskit,samma sak gäller idag,nu e det avgaser från bilar o diverse fabriker som du säger,å folk som inte fattar att deras beteende har en konsekvens,vi har ju fötter,vad har vi fått dem till annars???å naturligtvis bondgårdar att de släpper ut en massa skit,samma princip,mycket skit på samma ställe!!!men en person eller personer som tar ansvar för sitt liv o andras å hela planetens, förstår att deras beteende får konsekvenser, de har redan vaknat o de förhör sej om hur de kan leva så minimalt så de inte e nån hälsofara,så varför ska de behöva ansöka om nån form av tillstånd hos några som inte har en aning om att bara papperet å all den energi de lägger ner redan förstör vår planet mer.de tror att de vet,men dom vet inte så mycket.för om de visste, så hade de löst problemet redan.å om alla vi tog vår del av det som prins tyvstarrs fråga handlade om,"ANSVAR" Å KÄRLEK TILL PLANETEN Å ALLA ANDRA LEVANDE VARELSER PÅ DENNA JORD"!!!många gånger känner jag att det bara handlar om att förvränga ord,så nån tror att de kan mer än de verkligen kan!!!en utväg är att vi "SAMMARBETAR"!!!inte genom att vända å vrida på nåns ansökan,nä utan av att gå ut å göra samma sak själva,alltså leva enklare o friskare,vi skulle själva bli gladare männskor genom att vi ser varandra o lever tillsammans.det e sant jag gillar inte att se på tv eller lyssna på radio,jag behöver inte det,jag fattar ändå,däremot behöver jag vänner som drar åt samma håll,gör istället för att snacka!!!orsaken till att vi har nätet e för att vi känner oss ensamma,ett sätt att försöka hitta andra med samma livssyn,å dessutom att byta ideer med varandra,vad härligt att vi finns som hjälper till att berätta våra kunskaper,så det kan under lätta för min bror eller syster,tror du inte jag vet,mitt prat här e oxså detsamma "ensamhet",våran värsta fiende,o att mötas !!!jag har ett tips till dej prins tuvstarr,du kan använda "SÅPNEJLIKA.ROTEN",jag sysslar en del med örter,å förstår att rötterna läggs i blöt,jag vet inte hur länge,du får testa dej fram,du kan odla den själv,jag försökte köpa den från min fröhandel men de sa att den e värsta ogräset,så den e att finna lite varstans,jag har den torkad,om du vill kan jag skicka en del till dej,så kan du exprimentera,å sen kolla i en växt flora.,du kan både tvätta dej med den å diska å tvätta dina kläder,skaffa dej en bykgryta,de säljs i nyproduktion nu på silvana bygg för cirka 700 kronor...förresten har du flyttat ut redan i bushen???om inte e du kanske intresserad av nåt jag tänker göra.men jag tänker inte prata om det här på åter,krävs ett personligt möte!!!jag e oxså på väg till bushen,men jag vill starta en by!!!å där krävs inga tillstånd,kan jag garantera dej,konstigt hur lagen funkar,om en bor i hus så krävs många tillstånd hit o dit,men om en väljer att bo på annat sätt så behövs inga tillstånd,jag trodde vi värnade om miljön???i den byn jag vill skapa kommer det inte att finnas några avlopp långt ner i alven i marken,vi kommer inte att släppa ut nåt som skadar naturen för det e samma sak som att döda oss själva!!!männskan e fortfarande där fast den inte bor i hus,med sina utsläpp!!!det handlar mycket om makt,"VI BESTÄMMER"!!!skit i samma om det har nån relevans eller ej!!!jag skrattar!!!nu ska jag vara tyst,ha det så gott mitt kära folk,hälsar bushwomen
« Senast ändrad: 10 jul-07 kl 01:34 av bushwomen »

Vattendoktorn fd

« Svar #66 skrivet: 10 jul-07 kl 10:22 »
varsågod prins tuvstarr,jag förstod vad ditt budskap är,för jag tänker lika!!!å du vattendoktorn,jag ska berätta en sak för dej,när landet hade enbart hästar som taxi etc...så blev landet övergött av hästskit å ångorna å landet blev övermäktigt av hästskit,samma sak gäller idag,nu e det avgaser från bilar o diverse fabriker som du säger,å folk som inte fattar att deras beteende har en konsekvens,vi har ju fötter,vad har vi fått dem till annars???å naturligtvis bondgårdar att de släpper ut en massa skit,samma princip,mycket skit på samma ställe!!!men en person eller personer som tar ansvar för sitt liv o andras å hela planetens, förstår att deras beteende får konsekvenser, de har redan vaknat o de förhör sej om hur de kan leva så minimalt så de inte e nån hälsofara,så varför ska de behöva ansöka om nån form av tillstånd hos några som inte har en aning om att bara papperet å all den energi de lägger ner redan förstör vår planet mer.de tror att de vet,men dom vet inte så mycket.för om de visste, så hade de löst problemet redan.å om alla vi tog vår del av det som prins tyvstarrs fråga handlade om,"ANSVAR" Å KÄRLEK TILL PLANETEN Å ALLA ANDRA LEVANDE VARELSER PÅ DENNA JORD"!!!många gånger känner jag att det bara handlar om att förvränga ord,så nån tror att de kan mer än de verkligen kan!!!en utväg är att vi "SAMMARBETAR"!!!inte genom att vända å vrida på nåns ansökan,nä utan av att gå ut å göra samma sak själva,alltså leva enklare o friskare,vi skulle själva bli gladare männskor genom att vi ser varandra o lever tillsammans.det e sant jag gillar inte att se på tv eller lyssna på radio,jag behöver inte det,jag fattar ändå,däremot behöver jag vänner som drar åt samma håll,gör istället för att snacka!!!orsaken till att vi har nätet e för att vi känner oss ensamma,ett sätt att försöka hitta andra med samma livssyn,å dessutom att byta ideer med varandra,vad härligt att vi finns som hjälper till att berätta våra kunskaper,så det kan under lätta för min bror eller syster,tror du inte jag vet,mitt prat här e oxså detsamma "ensamhet",våran värsta fiende,o att mötas !!!jag har ett tips till dej prins tuvstarr,du kan använda "SÅPNEJLIKA.ROTEN",jag sysslar en del med örter,å förstår att rötterna läggs i blöt,jag vet inte hur länge,du får testa dej fram,du kan odla den själv,jag försökte köpa den från min fröhandel men de sa att den e värsta ogräset,så den e att finna lite varstans,jag har den torkad,om du vill kan jag skicka en del till dej,så kan du exprimentera,å sen kolla i en växt flora.,du kan både tvätta dej med den å diska å tvätta dina kläder,skaffa dej en bykgryta,de säljs i nyproduktion nu på silvana bygg för cirka 700 kronor...förresten har du flyttat ut redan i bushen???om inte e du kanske intresserad av nåt jag tänker göra.men jag tänker inte prata om det här på åter,krävs ett personligt möte!!!jag e oxså på väg till bushen,men jag vill starta en by!!!å där krävs inga tillstånd,kan jag garantera dej,konstigt hur lagen funkar,om en bor i hus så krävs många tillstånd hit o dit,men om en väljer att bo på annat sätt så behövs inga tillstånd,jag trodde vi värnade om miljön???i den byn jag vill skapa kommer det inte att finnas några avlopp långt ner i alven i marken,vi kommer inte att släppa ut nåt som skadar naturen för det e samma sak som att döda oss själva!!!männskan e fortfarande där fast den inte bor i hus,med sina utsläpp!!!det handlar mycket om makt,"VI BESTÄMMER"!!!skit i samma om det har nån relevans eller ej!!!jag skrattar!!!nu ska jag vara tyst,ha det så gott mitt kära folk,hälsar bushwomen

Hej, jag är -55+, och bott större delen av mitt liv på landet. Mitt miljöengagemang började på allvar -73, när det gäller avlopp, så det som mest engagerar mig där, är de hygieniska frågorna. Ett riktigt förfarande när det gäller dom, är i att ha kunskap av dom regler som naturen själv skrivit. Att sprida dessa kunskaper som ligger till grund av tillståndsfrågor som rör dessa miljöfarliga verksamheter är svårt. Folk har nämnligen svårt att förstå dessa enkla mekanismer. Vid ett arbete som jag var med att lämna anbud på, var ett grundläggande krav, att informera allmänheten. I detta val blev valet, Bodil Jönsson. Vi fick dock inte jobbet, tyvärr.

Det yttersta kravet på avloppsanläggningar, är att vattnet, vårt viktigast livsmedel, inte skall bli belastat med vatten som kan skada människor (och djur) som använder det. Att det sedan utöver finns krav på resterande ämnen i avloppsvattnet som är skadliga både för människan, och naturen. När det gäller dessa ämnen kommer faktiskt 1/3 från enskilda anläggningar När det gäller en enstaka fastighet lång ut i skogen, är det bara den som själv bor där som kan bli drabbad, där ligger inte problemet. Problemet ligger vid strand- kustnära fastigheter. Dels har vi vad för hydrogeologiska egenskaper i mark och vatten som har med effekter från den senaste istiden, Dels bor det människor på "frimärksstora" tomter som sakall absolut ha sin egen vatten och avloppsanläggning på sin tomt. Resultaten av detta kommer till slut att hamna på vattendomstolens bord, det har jag sjäv varit med om. Och livslång grannsämja är nollställd. De regler som ligger till grund för att skydda människor och djur är till enbart för detta ändamål, man försöker att minska belastningarna av andra "gödningsmedel" har tillkommit för att minska skadeeffeterna med övergödning.

För att kunna skaffa sig lite mer information om ämnet finns på avloppsguiden, under länkar detta forum.

Hälsn Leif.

Blomme

• Gäst
« Svar #67 skrivet: 10 jul-07 kl 10:26 »
Hej Busk kvinna.

Dina inlägg är intressanta att läsa men det hade uppskattats om du använde mellanslag och stora samt små bostäver på sin plats. Det är ibland svårt att läsa så långa texter uppbyggda i en mening.

Mvh Polisen

bushwomen

« Svar #68 skrivet: 11 jul-07 kl 00:11 »
hej igen!!!vattendoktorn!!!va kul att du la av "myndighets snacket",jag förstår, jag har inte kritiserat dej som person,jag ville bara påpeka att många gånger handlar det inte om sunt förnuft,utan om e massa paragraf-ryttare som snackar så mycket skit!!!och det handlar om "MAKT"!!!jag tycker att det e bra att vi männskor börjar att tänka på miljön innan det e försent,hoppas att det inte e det redan!!!å jag vet oxså om att våra sjöar har det svårt nu,därför bör vi inte längre äta nåt från sjön.det e svårt lite här o där!!!därför menade jag att hålla på att föreläsa paragrafer för en männska som tydligen tänker på att leva i det minimala å verkligen behöver "levnadsråd",inte att få veta om lagar,så menade jag!!!så därför när du har som intresse o i så många år,dela ditt kunnande till prins tyvstarr,jag tror att han har mer nytta av den kunskapen,om jag tror rätt!!!ha det bra å tack för att du skrev till mej,m.v.h.bushwomen

Vattendoktorn fd

« Svar #69 skrivet: 11 jul-07 kl 00:15 »
Varsågod !

Hälsn Leif

bushwomen

« Svar #70 skrivet: 11 jul-07 kl 00:15 »
hej blomme!!!kul att du la märke till mina bokstäver å dylikt!!!när jag skriver, så det jag skriver har en viss betydelse,alla tecken e med i nåt speciellt,försök klura ut"VAD"!!!å dessutom,så heter jag inte buskkvinna!!!men om du vill kalla mej det så upp till dej!!!ha en bra dag hälsar bushwomen

bushwomen

« Svar #71 skrivet: 11 jul-07 kl 00:31 »
prins tyvstarr!!!jag har tänkt på dej o allt vi pratat om här,jag tycker om diskussionen,den e väldigt viktig för vår fortlevnad.därför tänker jag att det e ett måste att vi lever i flock,så en dag orkar inte du med hinken,så tar en annan den!!!jag har tänkt köpa en skogs fastighet med ett antal hektar skog.om jag kan få med mej folk som vill bilda en by,för jag avskyr kylan,å det faktiskt så att jag inte tål kyla,på riktigt.jag blir superdeprimerad!!!men om jag kan få till ett gäng som har lust att gå tillbaks till ett super primitivt leverne i skogen,så e utmaningen så stor att depressionen säkert kan ge vika,till åtföljd av en massa jobb,som det säkert krävs för ett primitivt liv,jag har en plan redan för hur jag tänker att det ska se ut!!!den e inte omöjlig,våra förfäder har redan varit där!!!du verkar redan vara på väg,men du kanske har en mall för ditt liv,men om du känner dej intresserad av min plan,så hör av dej,om det finns fler som läser detta å e intresserade kan ni höra av er oxså!!!ha det bra å lycka till,hälsar bushwomen...titta in på ekoby-projekt
« Senast ändrad: 11 jul-07 kl 12:41 av bushwomen »

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #72 skrivet: 11 jul-07 kl 15:18 »
Hej bushwomen!

Tack för alla dina inlägg i tråden.

Min plan har jag haft under ett antal år och letar nu efter en bit mark. Har varit inne på detta med en by men kommit fram till att jag helst vill bo någorlunda ensligt. Jag kan tänka mig att bo utanför en by. Alla är vi olika.

Tack för att du bryr dig. Jag önskar dig lycka till med dina planer om en by och jag hoppas att du hittar de människor som du söker.

Åter nr 1/13

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #73 skrivet: 12 jul-07 kl 18:35 »
Jag trodde att bestämmelserna för storlek på reningsanläggning bestämdes av antal boende i huset?
Så är det häröver och jag antog att det var ungefär samma i sverige?
Häröver räknas antalet sovrum som grundläggande vid bedömning av avloppsanläggningens kapacitet.
Vilket i praktiken betyder att om du bygger ett nytt sovrum inne i huset så kan du bli ålagd att ändra ditt reningssystem.

Å andra sidan bor jag på en plats som inte lägger sig i så mycket vad folk gör så länge de inte uppenbart skadar omgivningen.
Bygglov är lätt att få och eftersom de flesta bor utom synhåll finns det sällan synpunkter på hur och var du bygger.
Om du däremot t.ex dämmer upp en naturlig bäck eller liknande så tar det hus i helvete. Vilket jag tycker att det ska göra.
En byggnad förstör inte mer yta än den upptar men förändringar i naturliga vattenflöden kan förstöra mycket värdefullt vilthabitat och förändra stora områden. Det är bara att ta en titt på vattenfalls byggnationer i svenska landsbyggden för att konstatera det.

/Fred
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

bushwomen

« Svar #74 skrivet: 23 jul-07 kl 20:39 »
hej prinsen!!!förlåt, efter noga eftertänksamhet från min sida så kanske jag misstolkade dej,var det gäller din fråga här.å antog nåt som inte var så.jag ber väldans mycket om ursäkt om så e fallet.m.v.h.bushwomen

Filip Skräplund

« Svar #75 skrivet: 23 aug-07 kl 16:24 »
Kan nog funka under vegetationssäsong:

http://www.overlope.nu/index-filer/Page612.htm
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #76 skrivet: 25 aug-07 kl 16:46 »
Kan nog funka under vegetationssäsong:

http://www.overlope.nu/index-filer/Page612.htm

Tack för ditt tips. Jag har läst om det tidigare. Nackdelen är, precis som du skriver att det inte funkar med det systemet vintertid.

Åter nr 1/13

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #77 skrivet: 25 aug-07 kl 16:49 »
hej prinsen!!!förlåt, efter noga eftertänksamhet från min sida så kanske jag misstolkade dej,var det gäller din fråga här.å antog nåt som inte var så.jag ber väldans mycket om ursäkt om så e fallet.m.v.h.bushwomen

Hej bushvomen!

Vet inte riktigt vad du menar nu, men du behöver inte be om ursäkt.   :)

Åter nr 1/13

Dela detta:

* Inloggade just nu

258 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser